انتشار این مقاله


عوارض بالا بودن ویتامین B12 چیست؟

روی برچسب بسته‌های B-کمپلکس نوشته که مقدار این مکمل ۵۰,۰۰۰% نیاز روزانه است!

آیا مصرف ویتامین B12 زیاد می‌تواند خطرناک باشد؟ به عبارتی دیگر، عوارض بالا بودن ویتامین B12 چیست؟ روی برچسب بسته‌های B-کمپلکس نوشته که مقدار این مکمل ۵۰,۰۰۰% نیاز روزانه است!

ویتامین ب ۱۲ چیست

ویتامین B۱۲ نوعی ویتامین محلول در آب و ضروری است که در طیف زیادی از غذاها، مثل ماهی، صدف، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود. ویتامین B۱۲ به صورت متناوب در ترکیب با دیگر ویتامین‌های B به عنوان فرمولاهای ب کمپلکس استفاده می‌شود. ویتامین B۱۲  برای سنتر DNA بسیار مهم است، به پروتئین‌های غذا متصل می‌شود و اسید معده آن را از پروتئین‌ها هنگام هضم جدا خواهد کرد. زمانی که ویتامین B۱۲ از پروتئین‌ها آزاد شد به ماده‌ی دیگری به نام فاکتور داخلی (IF) معده متصل می‌شود و تا جذب از طریق جریان خون به آن متصل خواهد ماند.

بدن انسان ذخیره‌ی چندساله‌ای از این ویتامین را در کبد دارد؛ بنابراین سطوح پائین آن در بدن بسیار نادر می‌باشد. کاهش سطح ویتامین B۱۲ بیشتر در پیری، آلودگی با HIV و گیاهخواران شایع است. عدم توانایی در جذب ویتامین B۱۲ از مجرای روده می‌تواند نوعی آنمی به نام آنمی وخیم (pernicious anemia) ایجاد نماید. تب و نشانه‌های “تعریق شدید” از بیماران مبتلا به آنمی وخیم به دلیل سطوح پائین ویتامین B۱۲ گزارش می‌شود؛ اگرچه این نشانه‌ها با درمان توسط ویتامین B۱۲ از بین خواهند رفت. شما می‌توانید همه چیز را درباره‌ی ویتامین B12 در اینجا بخوانید.

بالا بودن ویتامین ب ۱۲ در خون چه عوارضی دارد

اگر B-کمپلکس شما ۵۰,۰۰۰% نیاز روزانه را تأمین می‌کند، که فقط ۶ میکروگرم برای بزرگسالان می‌باشد، یعنی ۳,۰۰۰ میکروگرم B12 دارد. البته در سال ۲۰۱۶ سازمان غذا و داروی ایالات متحده این میزان را به ۲.۵ میکروگرم کاهش داد. در هر صورت، برای افرادی که نقص شدید B12 ندارند، این مقدار قطعاً بیشتر از نیاز است.

مصرف مقداری ویتامین B12 برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه شده است؛ چون در این سن جذب ویتامین B12 از غذا مشکل می‌شود. این توصیه برای کسانی که داروهای مداخله کننده با ویتامین B12 مصرف می‌کنند، گیاهخواران سخت‌گیر، کسانی که سوءمصرف الکل و مواد مخدر دارند، یا در ریکاوری جراحی و سوختگی هستند و مبتلایان به سرطان‌های پانکراس و روده نیز پابرجاست.

با این که ویتامین B12 در کل بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، و “حداکثر میزان مصرفی” برای آن تعیین نشده، ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ۲۰ میکروگرم یا بیشتر در روز موجب بروز آکنه و روزاسه می‌گردد. مطالعه‌ای نیز وجود دارد که نشان داده یک مکمل با دوز بالای ویتامین B12 (با ۱,۰۰۰ میکروگرم B12) به جای این که کمک کند، بیشتر به بیماران دیابتی ضرر رسانده و بیماری کلیوی آن‌ها را شدت بخشیده که باعث کاهش عملکرد کلیه و افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ شده است.

اگر تصمیم گرفته‌اید از مکمل ویتامین B12 استفاده کنید، آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه فرمائید. در نظر داشته باشید که مکمل‌های زیر زبانی و حل شونده‌ی ویتامین B12 اغلب حاوی جانشنین‌های قندی هستند که در برخی افراد نفخ و اسهال به وجود می‌آورد؛ مخصوصاً اگر قرص‌های زیادی مصرف شود. همچنین می‌توانید لیست مواد تشکیل دهنده را اینجا مشاهده کنید. علاوه بر این، تمام فوائد و مضرات دارای شواهد ویتامین B12 را قبلاً برای شما نوشته‌ایم.

در زنان باردار، سطوح اضافی ویتامین B12 با افزایش خطر اوتیسم در کودکان مرتبط شناخته شده است. در کل، اجتناب از دوز اضافی هر ویتامینی که ضروری نیست، توصیه می‌شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *