انتشار این مقاله


همه چیز درباره‌ی سلول‌های بنیادی (بخش اول)

سلول‌های بدن انسان بدن انسان شامل بیش از ۲۰۰ نوع سلول بوده و هرکدام از این نوع سلول‌ها از “زیگوت” ، سلول تخم بارور شده با اسپرم – تک سلولی ، ایجاد شده‌اند. در طول چند روز، این تک سلولی، بارها و بارها تقسیم می‌شود تا بلاستوسیست “blastocyst” را تشکیل دهد؛ همچون توپی تو خالی، […]

سلول‌های بدن انسان

بدن انسان شامل بیش از ۲۰۰ نوع سلول بوده و هرکدام از این نوع سلول‌ها از “زیگوت” ، سلول تخم بارور شده با اسپرم – تک سلولی ، ایجاد شده‌اند. در طول چند روز، این تک سلولی، بارها و بارها تقسیم می‌شود تا بلاستوسیست “blastocyst” را تشکیل دهد؛ همچون توپی تو خالی، که از ۱۵۰ – ۲۰۰ سلول تشکیل شده و به هر نوع سلولی که بدن برای بقا نیاز دارد تبدیل میشود؛ شامل بند ناف و جفت که جنین در حال رشد را تغذیه می‌کند.

بیولوژی سلولی پایه

هر نوع سلول، اندازه و ساختار مناسبی براساس فعالیت خود دارد. برای مثال، سلول‌های پوستی کوچک و متراکم هستند؛ در حالی که سلول‌های عصبی که شما را قادر می سازند انگشتان پای خود را تکان دهید؛ زوائد عصبی طولانی‌ای دارند که آکسون نامیده شده و ایمپالس‌های الکتریکی را هدایت می‌کنند.

سلولهایی با عملکرد مشابه، بافت‌ها را تشکیل می‌دهند و بافت‌ها، سازمان یافته و ارگان‌ها (اندام‌ها) را تشکیل می‌دهند. هر سلول فعالیت خاصی دارد، و در این حال، در بافتی که قرار گرفته، همراه سایر سلول‌های آن بافت و اندام، فعالیت مناسب آن اندام را تضمین می‌کنند.

همه‌ی سلول‌های انسانی، صرف نظر از اندازه و ساختارشان، با بخش‌های مشترک زیر به وجود می‌آیند:

  • یک هسته که شامل DNA ، کتابخانه‌ی ژنتیکی کل بدن، می‌باشد. سلول‌های مختلف بخش‌های متفاوتی از DNA را ، بسته به اینکه برای چه کاری طراحی شده‌اند، بازخوانی کرده و بیان می‌کنند. DNA تقریبا همه‌ی ویژگی‌های بدن شما را تعیین می‌کند. از رنگ چشمانتان تا نوع گروه خونی و حتی میزان مستعد بودن شما برای بیماری‌های خاص. برخی بیماری‌ها و شرایط، از جمله کوررنگی نیز از طریق DNA منتقل می‌شود.
  • سیتوپلاسم: مایع اطراف هسته. سیتوپلاسم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مواد مورد نیاز برای فعالیت سلول را می‌سازند.
  • غشای سلولی: سطح سلول با ساختاری پیچیده برای دریافت و ارسال سیگنال‌ها از سایر سلول‌ها و کنترل دریافت و خارج راندن مواد. سلول‌ها باید قادر به برقراری ارتباط باشند تا با یکدیگر در بافت‌ها و اندام‌ها همکاری داشته باشند

 

بیشتر سلول‌ها تقسیم می‌شوند و هرکدامشان یک نسخه‌ی کامل از DNA  سلول اصلی را دریافت می کنند. کمی قبل از تقسیم سلول، DNA رونویسی شده و سپس سلول به دو سلول دختر تقسیم می‌شود که هر کدام یه نسخه‌ی کامل از DNA سلول مادر، سیتوپلاسم و غشای سلولی دارند.

سلول بنیادی چیست ؟

سلول‌های بنیادی اساس رشد گیاهان، جانوران و انسان‌هاست. در انسان، انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی در بخش های مختلفی وجود دارد و یا در برهه‌های زمانی خاصی از زندگی تشکیل می‌شود. این سلول‌های بنیادی شامل سلول‌های بنیادی جنینی که فقط در مراحل ابتدایی رشد وجود دارند و انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی بالغین که در دوره‌ی جنینی ظاهر شده و در تمام طول عمر در بدن باقی می‌مانند؛ می‌باشد.

سلول‌های بنیادی با دو مشخصه تعریف می‌شوند:

  • آ‌نها می‌توانند سلول‌هایی نظیر خودشان را به وجود بیاورند و یا “خود بازسازی” دارند.
  • آنها می‌توانند تمایز یافته و یا به سلول‌های تخصص‌یافته تبدیل بشوند.

با وجود این، خارج از این دو مشخصه، سلول‌های بنیادی به مقدار زیادی در رفتار و توانایی‌هایشان با هم متفاوتند.

سلول‌های بنیادی جنینی تمام توان هستند. به این معنی که آنها می‌توانند همه‌ی انواع سلول‌های بدن را تولید کنند؛ اما نمی‌توانند ساختار‌های حمایتی نظیر بند ناف و جفت را ایجاد کنند.

سایر سلول‌ها چندتوانه هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند تعداد کمی از انواع سلول‌ها را، عموما در ارگان یا بافت خاصی، ایجاد کنند.

با رشد بدن و افزایش سن، شمار انواع سلول‌های بنیادی تغییر می‌کند. سلول‌های تمام توان بعد از تقسیم به سلول‌های سازنده بند ناف و جفت باقی نمی‌مانند.

سلول‌های پر توان به سلول‌های تخصصی تبدیل می‌شوند که می‌توانند بافت‌ها و ارگان‌های بدن را بسازند. سلول‌های بنیادی که در تمام طول عمر در انسان باقی می‌مانند خاص بافتی است و شواهدی وجود دارد که این سلول‌ها با افزایش سن تغییر می‌کنند، – سلول‌های بنیادی پوست شما در ۲۰ سالگی، دقیقا مشابه سلول‌های بنیادی پوستتان در ۸۰ سالگی نیست – .

ادامه دارد…

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید