انتشار این مقاله


۵ راه برای کنترل اندازه‌ی غذا که تابحال نشنیده‌اید

فرقی نمی‌کند که از چه رژیم غذایی‌ای پیروی می‌کنید. برای کاهش وزن باید بدانید چه موقع وقت ترمز کردن است اما گفتن این حرف نسبت به زمانی که با ظرف پاستا روبه‌رو می‌شوید آسان است.

فرقی نمی‌کند که از چه رژیم غذایی‌ای پیروی می‌کنید. برای کاهش وزن باید بدانید چه موقع وقت ترمز کردن است اما گفتن این حرف نسبت به زمانی که با ظرف پاستا روبه‌رو می‌شوید آسان است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دانش غذا و تغذیه در سال ۲۰۱۵، اندازه‌ی وعده‌های غذایی در طی دهه‌های گذشته به شدت افزایش یافته، به طوری که دیگر متوجه نمی‌شویم غذای کافی چیست! نتیجه هم این شده که کالری‌های بیشتری مصرف می‌کنیم و از برنامه‌ی کاهش وزنمان منحرف می‌شویم.

وزن و اندازه کردن غذا گاهاً می‌تواند کمک‌کننده باشد ولی زیاد کارآمد نیست. به جای آن، استفاده از روش‌های آسانی که در ادامه آمده است به حفظ اندازه‌ی وعده‌ی غذایی شما کمک کرده و کاهش وزن را برایتان آسان‌تر می‌کند.

آشپزی را ابتدا با چاشنی‌ها شروع کنید

بهتر است ابتدا با روغن، سالاد، مایونز و یا هر مخلّفات دیگری برای طرح دادن به وعده‌ی غذایی‌تان کار را شروع کنید. در این حالت به صورت خودکار اندازه‌ی غذای شما کنترل خواهد شد. دلیل هم این است که بیشتر افراد باور نمی‌کنند قرار است از خوردن سس خسته شوند. این تغییر کوچک در درازمدت می‌تواند پاداش بزرگی به ارمغان بیاورد.

از غذاهای “رژیمی” استفاده نکنید

بدون چرب، با کالری پائین و بدون گلوتن قاعدتاً غذاهایی هستند که می‌توان در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کرد. در یکی از مطالعات، افرادی که می‌دانستند در حال خوردن غذاهای کم‌چرب اند ۲۸.۴% کالری بیشتری از آن‌هایی که می‌دانستند غذایشان پرچرب است مصرف نمودند. نکته‌ی دیگری که مسخره به نظر می‌آید این است؛ غذاهای رژیمی در یکی از عوامل، مثل چربی، قند یا کالری پائین بودند ولی در دو عامل دیگر تفاوتی نداشتند و فرد را گرسنه رها می‌کردند و به همین دلایل باعث زیاده‌روی در مصرف غذا می‌شوند.


مقاله‌‌ی مرتبط: آیا رژیم غذایی بهتر موجب افزایش طول عمر می‌شود؟


نصف ظرف خود را با سبزیجات پر کنید

وقتی غذا را در ظرف می‌کشید از یک قانون ساده پیروی کنید: نصف آن را از سبزیجات، یک‌چهارم را با پروتئین و یک‌چهارم را با نشاسته پر کنید. برای بسیاری از زنان اگر سبزیجات افرایش یابد به صورت اتوماتیک غذاهای پرکالری، مثل پاستا و استیک کاهش خواهد یافت. سبزیجات نقش مهمی را در اندازه‌ی غذایی که می‌خوریم بازی می‌کنند. اگر قرار است چیزی مثل چربی یا کربوهیدرات کنار گذاشته شود، باید جای آن را با چیزی که جلوی گرسنگی را بگیرد پر نمود. سبزیجات با پر کردن ظرف غذا از لحاظ روانی شما را راضی می‌کنند، پر از فیبر اند و به رضایت فیزیولوژیک نیز خواهند انجامید.

زمان استفاده از بشقاب‌های بزرگ را بدانید

بله، گفته می‌شود که خوردن غذا در بشقاب‌های کوچک‌تر می‌تواند به کاهش در مصرف بیانجامد ولی هر استراژی برای کنترل اندازه‌ی غذا که نباید به کمتر خوردن بیانجامد. نمی‌توان در بشقابی ۲۰ سانتی‌متری سالادی درست‌وحسابی تدارک دید. فقط باید مطمئن شد که قسمت اصلی سالاد از سبزیجات است.

قبل از نشستن سر میز غذا را آماده‌ی خوردن کنید

وقتی سینه‌ی مرغ یا سیب‌زمینی را تکه‌تکه کرده‌اید، در واقع فضای بیشتری را در ظرفتان خواهد گرفت و این به آن معناست که وعده‌ی غذایی شما راضی‌کننده خواهد بود و چون رضایت هر چه در ذهن بیشتر باید در شکم نیز بیشتر خواهد بود، این چیز بزرگیست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید