انتشار این مقاله


آیا این تست خون جدید می‌تواند به تشخیص تومور‌های سرطانی کمک کند؟

امضاهای خاص DNA و تشخیص سرطان‌های غیرتهاجمی! تحقیقات جدید وعده آزمایش خونی را می‌دهد که علاوه بر تشخیص سرطان، می‌تواند محل دقیق تومور در حال رشد را نیز نشان دهد! مطالعه ای که در مجله Nature Genetics منتشر‌شده است، توضیح می‌دهد که چگونه یک امضای خاص DNA به نام CpG methylation haplotypes می تواند وجود […]

امضاهای خاص DNA و تشخیص سرطان‌های غیرتهاجمی!

تحقیقات جدید وعده آزمایش خونی را می‌دهد که علاوه بر تشخیص سرطان، می‌تواند محل دقیق تومور در حال رشد را نیز نشان دهد!

مطالعه ای که در مجله Nature Genetics منتشر‌شده است، توضیح می‌دهد که چگونه یک امضای خاص DNA به نام CpG methylation haplotypes می تواند وجود و مکان خاص سلول های توموری را نشان دهد.

نویسنده ارشد مقاله، Kun Zhang از دانشکده مهندسی Jacobs از دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو و همکارانش، می‌گویند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان ارائه دهد.

بر اساس اطلاعات انجمن سرطان آمریکا، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۶ میلیون مورد جدید سرطان، در ایالات متحده تشخیص داده شده است و انتظار می‌رود که بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر از این بیماری کشته شوند.

در بیشتر موارد، تشخیص سرطان نیازمند biopsy است، که در آن یک نمونه از بافت را برداشته و جهت حضور تومور آنالیز می‌کنند. این تست جدید نیاز به بیوپسی، اندوسکوپی و یا حتی استفاده از سرنگ ندارد.

استفاده از DNA سلول های سالم

تشخیص سرطان با آزمایش خون جایگزین روش‌های قدیمی می‌شود! این آزمایش‌ها از آثار DNA سلول‌های سرطانی جدا شده از تومور استفاده می‌کنند. در حال حاضر این آزمایش‌ها قادر نیستند محل قرار‌گیری تومور را  مشخص کنند.دکتر Zhang اشاره کرد که:

 “دانستن محل دقیق تومور برای تشخیص زودهنگام موثر، حیاتی است.”

در این پروژه، محققان تکنیکی برای تست نمودن CpG metylation haplotypes طراحی کردند.به تعبیر ساده‎تر، این امضای خاص از DNA شاخصی از هردو نوع سلول سالم و سرطانی می‌باشد. با تخریب سلول‌های سالم توسط سلول‌های سرطانی DNA آن‌ها وارد جریان خون می‌شود. این DNA برای اشاره دقیق به محل بافت آسیب‌دیده  به کار‌ می‌رود.
دکتر Zhang گفت:

 “ما این موضوع را کاملا تصادفی کشف کردیم. در ابتدا، ما روش مرسوم را به‌کار‌بردیم و به دنبال سیگنال سلو‌ل‌های سرطانی و منشأ آن می‌گشتیم. اما سیگنال‌هایی از دیگر سلول‌ها نیز دریافت کردیم! فهمیدیم که با ادغام دو مجموعه سیگنال علاوه بر تشخیص وجود سرطان می‌توانیم محل رشد آن را نیز کشف کنیم!”

یک استراتژی امیدوارکننده

محققان، از نمونه های ۱۰ بافت مختلف سالم از جمله _ کبد، مغز، ریه، روده و کولون _ برای ایجاد یک پایگاه داده از الگوی متیلاسیون استفاده‌کردند. علاوه بر این، از نمونه خون و تومور بیماران سرطانی برای ساخت یک پایگاه داده از مارکرهای ژنتیکی مخصوص سرطان استفاده کردند. در مرحله بعد، محققان نمونه خون بیماران سرطانی و غیر سرطانی را آنالیز کردند. با جستجو برای مارکر‌های ژنتیکی مخصوص سرطان در این نمونه‌های خون، تیم توانست وجود و مکان تومور را شناسایی کند. Zhang اشاره کرد که:

” کار بیشتری برای بهینه‌سازی و اصلاح این تکنیک نیاز‌است، اما محققان ما باور دارند که تحقیقات آن‌ها یک اثبات مفهومی برای تکنیک‌های غیرتهاجمی تشخیص سرطان فراهم می‌کند.”

محققان این پروژه معتقدند:

” آزمایش metylation haplotyping در پلاسما یک استراتژی امیدوار‌کننده برای تشخیص زودهنگام یک تومور و مکان رشد اولیه آن، و هم‌چنین نظارت مستمر روی رشد تومور و متاستاز آن به اندام های مختلف است. با گرفتن تست بیشتر از بیمارانی که در مرحله مشخصی از سرطان هستند و افراد گروه کنترل، می‌توان قدرت پیش بینی، حساسیت و اختصاصی بودن این تست را بهبود بخشید تا بتواند به مرحله بالینی برسد. “

 

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید