انتشار این مقاله


آيا نهايتاً كليد معجزه‌ی لاغری كشف شده است؟

طی تحقیقات اخیر انجام گرفته، وجود ارتباطی بین تزریق هورمون رشد و كاهش ذخیره چربی و افزایش توده‌ی عضلانی بیان شده است. این درحالی است كه تغییرات مشاهده شده بسیار اندك (چند پوند) ، ولی میزان ریسك و خطرات به مراتب بیشتر بوده است ؛ و باید به این نكته توجه داشت كه هورمون رشد […]

طی تحقیقات اخیر انجام گرفته، وجود ارتباطی بین تزریق هورمون رشد و كاهش ذخیره چربی و افزایش توده‌ی عضلانی بیان شده است. این درحالی است كه تغییرات مشاهده شده بسیار اندك (چند پوند) ، ولی میزان ریسك و خطرات به مراتب بیشتر بوده است ؛ و باید به این نكته توجه داشت كه هورمون رشد انسانی (HGH) توسط سازمان غذا و دارو به عنوان راهی اثبات شده برای لاغری معرفی نشده است.

چگونگی عملكرد HGH در بدن

هورمون رشد توسط غده‌ی هیپوفیز و برای افزایش سرعت رشد و بلوغ در كودكان تولید می‌شود. همچنین این هورمون در عملكرد های دیگری از جمله ترمیم بافت، افزایش توده‌ی عضلانی، عملكرد مغز، انرژی و متابولیسم در طول زندگی نیز دخیل است.

میزان ترشح این هورمون در طی سنین نوجوانی به بیشترین مقدار خود میرسد و به آرامی در طول سال‌های بعد كاهش می‌یابد. برخی از تحقیقات انجام شده حاكی از وجود میزان كمتری از هورمون رشد در بدن افراد چاق، نسبت به افراد با وزن نرمال میباشد؛ لذا همین موضوع باعث جلب توجه برخی از محققین برای بررسی تاثیر یا عدم تاثیر مقادیر بالای این هورمون برای لاغری به ویژه در افراد چاق شده است.

هورمون رشد همچنین به عنوان منبعی برای افزایش توده‌ی عضلانی معرفی شده است و استفاده از آن در المپیك و سایر مسابقات ورزشی رسمی ممنوع می‌باشد؛ با این حال شواهدی مبنی بر نقش آن در افزایش قدرت ورزشی وجود ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: هورمون رشد و اختلالات آن


جرقه‌های اولیه‌ی تحقیق در مورد هورمون رشد برای لاغری

پایه‌های اولیه‌ی علاقه به تحقیق در مورد تاثیر هورمون رشد برای لاغری مربوط به ژورنالی انگلیسی درباره‌ی تحقیقات پزشكی در سال ۱۹۹۰ می‌باشد كه نشان داده بود تزریق هورمون رشد موجب افزایش %۸.۸ توده‌ی عضلانی و كاهش %۱۴ توده‌ی چربی، بدون هرگونه تغییر در رژیم غذایی و میزان فعالیت شده است. با وجود معتبر به نظر رسیدن این تحقیقات، بسیاری از مطالعات بعدی چنین نتایجی را نشان ندادند.

در ماه مارس سال ۲۰۰۳، این ژورنال اعلام كرد كه از نتایج این تحقیقات سوءاستفاده شده و این نتایج، دلیلی بر دید خوشبینانه بر موضوع و مصرف این هورمون برای لاغری نمی‌باشد.

علیرغم این موضوع، نتیجه‌ی منتشر شده در سال ۱۹۹۰، همچنان به عنوان دلیلی برای فروش محصولات از طریق آنلاین استفاده می‌شود.

تغییرات ناچیز، بدون كاهش وزن

تجویز هورمون HGH برای افرادی با كمبود این هورمون ناشی از بیماری های غده‌ی هیپوفیز، موجب شکل‌گیری بهتر بدن در این افراد از طریق افزایش توده‌ی استخوانی و عضلانی و كاهش توده‌ی چربی می‌شود و در حالت كلی، وزن فرد ثابت میماند لذا به گفته‌ی محققان، این هورمون درمان موثری برای كاهش وزن در افراد چاق نمی‌باشد و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

قرص‌ها و پودرها: گران‌قیمت و خطرناک

هورمون رشد به صورت تزریقی و به طور معمول به میزان یكبار در هفته برای افرادی كه كمبود هورمون رشد به دلیل نقص در غده‌ی هیپوفیز دارند، افرادی كه پیوند عضو انجام داده‌اند ویا برای جبران كاهش توده‌ی عضلانی ناشی از بیماری ایدز فقط توسط پزشك تجویز می‌شود.

شركت های فروشنده‌ی HGH ادعا می‌كنند كه این هورمون به حالت پودر و قرص نیز اثرات مشابه حالت تزریقی را نشان می‌دهد در صورتی كه متخصصان در این باره هشدار میدهند؛ به گفته‌ی آنها، هورمون رشد نوعی پروتئین است و در معده هضم میشود مگر اینكه به صورت تزریقی وارد بدن شود. همچنین به گفته‌ی آنها، داروهای بررسی نشده توسط سازمان  غذا و دارو (FDA) به دلیل نداشتن امنیت و بهداشت كافی و عدم بررسی میزان اثرگذاری توصیه نمی‌شود.

بزرگسالان با سطح سلامتی كاملی كه هورمون رشد دریافت می‌كنند، خود را در خطر درد مفاصل و عضلات، التهاب دست‌ها و پاها، سندم تونل كارپال و مقاومت انسولینی قرار می‌دهند.

نتیجه‌گیری

استفاده از هورمون رشد برای كاهش وزن، افزایش توده‌ی عضلانی و اكسیر جوانی در حال حاضر در مرحله‌ی تحقیق و بررسی می‌باشد. به باور بسیاری از افراد، این هورمون برای كاهش توده‌ی چربی و افزایش توده‌ی عضلانی موثر است اما تحقیقات، موثر بودن این روش را برای كاهش وزن هنوز به اثبات نرسانده‌اند.

تا زمانی كه تحقیقات بیشتر، امنیت مصرف این هورمون در طولانی مدت و اثرگذاری این هورمون را به اثبات نرسانده‎اند، بهتر است تا از دریافت آن خودداری شود. متاسفانه راه معجزه‌آسایی برای كاهش وزن وجود ندارد. راه اصلی و سالم برای كاهش وزن، دریافت میزان كمتر كالری نسبت به میزان سوزانده شده‌ی آن در فعالیت های بدنی می‌باشد. لذا بهتر است پول خود را برای خرید میوه و سبزی و یك جفت كفش ورزشی خوب نگه دارید!

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید