انتشار این مقاله


سرطان متاستاتیک ریه

زمانیکه سرطان در یک منطقه از بدن توسعه پیدا می کند، این توانایی گسترش به مناطق دیگر را دارد. هنگامی که سرطان به این گونه گسترش می یابد، گفته می شود که متاستاز پیدا کرده است و به این نوع سرطان، سرطان متاستاتیک گفته می شود. سرطان های متاستاتیک با سرطان های اولیه در ارتباط […]

زمانیکه سرطان در یک منطقه از بدن توسعه پیدا می کند، این توانایی گسترش به مناطق دیگر را دارد. هنگامی که سرطان به این گونه گسترش می یابد، گفته می شود که متاستاز پیدا کرده است و به این نوع سرطان، سرطان متاستاتیک گفته می شود.

سرطان های متاستاتیک با سرطان های اولیه در ارتباط هستند؛ برای مثال سرطان ریه ای که به کبد منتشر می شود، به جای سرطان کبد، سرطان متاستاتیک ریه نامیده می شود.

تومور های متاستاتیک در مراحل بعدی سرطان ریه شایع هستند و سطح ۴ سرطان ریه و یا سرطان ریه پیشرفته نامیده می شوند.

سرطان متاستاتیک در مقابل دومین سرطان اولیه

همانطور که گفته شد سرطان های متاستاتیک با سرطان های اولیه در ارتباط هستند تا با محل متاستاز! چرا که هنگام بررسی آن ها در زیر میکروسکوپ ساختار هایی مشابه سرطان اولیه دارند. بدین طریق پزشکان می توانند سرطان متاستاتیک را از دومین سرطان اولیه تمایز دهند.

دومین سرطان اولیه متاستاز نشده ولی ارتباطی نیز به اولین سرطان ندارد. این نوع از سرطان نادر است. معمولا هنگامی که به کسی که سرطان داشته، گفته می شود که دوباره سرطان دارد، بدین معنیست که اولین سرطان بازگشته است. برای مثال در بیماران مبتلا به سرطان ریه این بدین معناست که بعد از درمان سرطان دوباره به همان قسمت از همان ریه بازگشته است. به این نوع، سرطان راجعه گفته می شود.

سرطان ریه کجا پخش می شود؟

اگر سرطان ریه گسترش یابد، به طور معمول به مناطق خاصی پخش می شوند، مانند؛

  • غدد آدرنال
  • استخوان ها
  • مغز
  • کبد
  • گره های لنفاوی

در موارد نادر ممکن است به مناطق دیگر بدن از جمله معده، روده، لوزالمعده، و کلیه پخش شود.

علل سرطان متاستاتیک ریه

سرطان ریه زمانی ایجاد می شود که سلول های سالم ریه در هنگام تقسیم سلولی دچار جهش شوند. این سلول های سرطانی به تقسیمات خود ادامه می دهند تا در نهایت یک تومور را در ریه تشکیل می دهند. با رشد تومور، نیاز آن به فضای بیشتر افزایش می یابد و در نتیجه به بافت های دیگر پخش می شود. این گسترش آغاز سرطان متاستاتیک ریه است.

سلول های سرطانی پس از کنده شدن از تومور اولیه به طور مستقیم و یا با جریان خون و یا جریان لنف به بافت های مجاور وارد می شود.

انتشار مستقیم به بافت مجاور

بافت توموری با هل دادن بافت سالم از آن عبور می کند. همانطور که همچنان به رشد خود ادامه می دهد، عروق خونی کوچک این منطقه را مسدود می کند. این امر منجر به کاهش اکسیژن و خونرسانی به بافت های سالم و درنتیجه مرگ بافت می شود که خود گسترش بیشتر سرطان را در پی دارد.

گسترش از طریق سیستم لنفاوی و یا جریان خون

برای گسترش سرطان از طریق لنف و خون، سلول های سرطانی باید از تومور جدا شوند.

سلول های سالم دارای موادی به نام مولکول های چسبندگی هستند که به آنها اجازه می دهد به هم بچسبند. تحقیقات نشان می دهد که سلول های سرطانی دیگر به ساختار بافت طبیعی متصل نیستند.

علاوه بر این، دانشمندان کشف کرده اند که سلول های سرطانی موادی به نام exosome ترشح می کنند که باعث تحریک حرکت آن ها می شود. تحقیقات در حال انجام نشان می دهند که این مواد در گسترش سرطان نقش دارند.

سلول های سرطانی از طریق جریان خون در نهایت می توانند در یک رگ خونی کوچک گیر کرده و از طریق دیواره رگ وارد بافت اطراف شده و یک تومور جدید تشکیل دهند.

علائم

علائم و نشانه های سرطان ریه متاستاتیک به منطقه ای که به آن گسترش می یابد، مربوط است. اما ممکن است نشانه های کلی وجود داشته باشد که مربوط به بافت های دیگر باشد. این مهم است که توجه داشته باشید که سرطان متاستاتیک همیشه دارای علائم نیست.

برخی از علائم شایع مربوط سرطان متاستاتیک ریه؛

  • غدد آدرنال: سرطانی که به سمت غده آدرنال گسترش می یابد معمولا فاقد علائم است، با این حال افزایش سطح هورمون آدرنال، ضعف و خستگی را به دنبال دارد.
  • استخوان ها: در ۴۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته، سرطان به استخوان ها متاستاز می یابد. از علائم آن درد است. همچنین شکستگی استخوان ها نیز دیده می شود.
  • مغز: سردرد، سر گیجه، خستگی، تهوع و ضعف
  • کبد: از دست دادن اشتها، تهوع بعد از غذا خوردن، درد زیر دنده ها، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها
  • غدد لنفاوی: بزرگ شدن عقده های لنفاوی که در زیر بغل، گردن، معده قرار دارند، نشان می دهد که سرطان گسترش یافته است. اگرچه، این گره ها نیز در طول انواع دیگر بیماری ورم می کند.

پیشگیری

ابتلا به سرطان و یا سابقه سرطان یک عامل خطر برای متاستاز است. پزشکان نمی توانند پیش بینی کنند که چه موقع سرطان متاستاتیک شکل می گیرد. بنابراین جلوگیری از سرطان ریه متاستاتیک به معنی جلوگیری و یا افزایش سرعت درمان سرطان ریه اولیه است.
عوامل خطرساز خاصی مانند ژنتیک اجتناب ناپذیرند ولی عوامل دیگری وجود دارد که قابل اجتناب هستند. ترک سیگار مهمترین اقدام پیشگیرانه است که می تواند به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه اولیه انجام شود. اجتناب از دود سیگار دست دوم و کاهش تماس با مواد خاصی مانند آزبست و رادون، خطر را کاهش می دهند.

درمان

در درمان سرطان ریه متاستیک بر روی کنترل رشد سرطان و تسکین علائم متمرکز می شوند. گزینه های درمانی مورد استفاده به نوع سرطان ریه، محل متاستاز، درمان انجام شده در گذشته و سلامت عمومی بستگی دارد.

  • شیمی درمانی یا درمان بیولوژیک: معمولا اگر سرطان به بیش از یک منطقه از بدن گسترش یافته باشد، این گزینه پیشنهاد می شود.
  • پرتودرمانی: زمانی استفاده می شود که سرطان فقط در یک منطقه گسترش یافته باشد.
  • لیزر درمانی: برای سوزاندن بخشی از تومور که ممکن است راه هوایی را مسدود کرده باشد، استفاده می شود.
  • سایر روش ها؛ مانند استروئید ها، شل کننده های عضلانی و مسکن ها
آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (3)
    1. سلام
      برای متخصص انکولوژی گفته می‌شه که دکترحقیقی در بیمارستان طالقانی خیلی خوب هستن،
      همچنین دکتر محمد منصوری در بیمارستان مدائن و دکتر ساسان صابر
      تعریف دکترای بیمارستان شریعتی هم در این زمینه شنیده شده

  1. سلام خسته نباشید من فقط یه سوال دارم این که برادرم متاستاز ریه شده از نوع سارکوم بعد از شیمی درمانی اولیه که فقط ۴ .۵ تا بود اومد رفته خام گیاه خواری و ۸ ماه نرفت شیمی درمانی و بعد درد گرفت خلاصه رفت سیتی اسکن دیدیم یه ریه کلا گرفته و اون یکی هم تا نصف اومده سریع بردیم شیمی درمان حالا میگم با شیمی درمانی این مشکل حل میشه یا راه دیگه ای نداره ؟!

دیدگاهتان را بنویسید