انتشار این مقاله


نبرد آب میوه‌ها: بهترین و بدترین برای سلامتی شما

  اگر چه بهترین نوع آب میوه مقدار زیادی از ویتامین‌ها را دارد، اما بدترین نوع آن‌ها از آب نبات مایع بهتر نیستند. این مقاله به شما نشان می‌دهد که چه آب میوه‌هایی را باید به سبد خرید خود اضافه کنید. چه چیزی در لیوان شماست؟ چه کسی از یک لیوان بلند آب میوه‌ی سرد […]

 

اگر چه بهترین نوع آب میوه مقدار زیادی از ویتامین‌ها را دارد، اما بدترین نوع آن‌ها از آب نبات مایع بهتر نیستند. این مقاله به شما نشان می‌دهد که چه آب میوه‌هایی را باید به سبد خرید خود اضافه کنید.

چه چیزی در لیوان شماست؟

چه کسی از یک لیوان بلند آب میوه‌ی سرد لذت نمی‌برد؟ رنگی پرانرژی، طعمی شیرین دارد و برای شما مفید هم است. برخی متخصصین تغذیه می‌گویند؛ درست است که بهترین نوع آب میوه، برخی از مواد مغذی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما بدترین نوع آن‌ها از آب نبات مایع بهتر نیستند. شما فقط باید تفاوت را بدانید.

 

بهترین انتخاب: آب سبزیجات

نوشیدن سبزیجات برای شما مناسب و مفید هستند. لیکوپن موجود در آب گوجه فرنگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. آب چغندر ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند. آب سبزیجات خمیری دارای  مقداری فیبر هستند (اما نه به اندازه سبزیجات خام)؛ و فیبر باعث کاهش گرسنگی می‌شود. همچنین دارای قند و  کالری به مراتب کمتری از آب میوه معمولی است. هر چند سدیم آن را چک کنید، یا یک ورژن کم نمک را انتخاب کنید.

بدترین انتخاب: نوشیدنی‌های طعم‌دار

در مورد کلمه نوشیدنی‌های طعم‌دار، نوشابه با طعم آب میوه و نوشیدنی آب میوه هشیار باشید. بسیاری از این محصولات تنها مقدار کمی از آب میوه‌ی واقعی را دارند. مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها معمولا آب، مقدار کمی آب میوه، و برخی از انواع شیرین کننده‌ها، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا. از نظر تغذیه‌ای، این نوشیدنی‌ها شبیه به اکثر نوشیدنی‌های غیر الکلی اند: غنی از قند و کالری، اما مواد مغذی پایین. آب انتخاب بهتری است.

 

معمای غیرقابل حل ۱۰۰٪ طبیعی بودن آب میوه

آب میوه خالص بدون هیچ شیرین کننده اضافه شده چه؟ درست است که آب میوه ۱۰۰٪  طبیعی منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین C و پتاسیم است اما مشکل این است که آب‌میوه بیش از حد می‌تواند یک منبع اضافی از قند و کالری باشد. آب‌میوه همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی گیاهی یکسان با میوه‌های فرآوری شده نیست. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان یک بار نوشیدن آب‌میوه در روز را توصیه می‌کنند.

 

انتخاب خوب: آب انار

اگر قرار است هر روز یک لیوان آب میوه بخورید حتما می‌خواهید که انتخاب خوبی باشد. بنابراین آب میوه‌ای را که در هر جرعه بیشترین مواد مغذی را ارائه می‌دهد بشناسید. آب انار در صدر فهرست قرار دارد. آن بالا در قند و کالری است، اما شما می دهد بسیاری از خوب برای شما مواد مغذی به نام آنتی اکسیدان‌ها. در واقع، قدرت آنتی اکسیدانی آب انار بیشتر از شراب قرمز یا چای سبز است.

 

انتخاب خوبی: آب قره قات ( cranberry )

آب قره قات سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن شما به آن نیاز دارد. نوشیدن آب قره قات شیرین نشده نیز ممکن است به جلوگیری از ایجاد باکتری که موجب عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود، کمک کند.

 

انتخاب خوب: آب میوه آکای بری( Acaiberry  )

آب acaiberry  از میوه توتی که در جنوب امریکا یافت می‌شود، ساخته شده است. خمیر Acai با نظر می‌رسد که دارای غلظت بالاتری از آنتی اکسیدان‌ها نسبت به قره قات، تمشک، توت فرنگی، و یا زغال اخته است.

 

انتخاب خوب: آب انگور قرمز

شما احتمالا شنیده اید که شراب قرمز، در حد اعتدال، می‌تواند برای قلب مفید باشد. همان در مورد آب انگور قرمز نیز صدق می‌کند. آب انگور قرمز دارای فلاونوئیدها و رسوراترول است. مهم این است که شراب قرمز و آب انگور قرمز با کل انگور ساخته شده‌اند : دانه‌ها، پوست، و تمام آن. اما فیبری را که شما را از خود میوه می‌گرفتید، دریافت نخواهید کرد.

 

انتخاب خوب: آب آلو

مردم به مدت طولانی از آب آلو برای از بین بردن یبوست استفاده می‌کردند. این کار مفید واقع می‌شد به دلیل آن که آلو منبع خوبی از فیبر است و شامل یک ملین طبیعی به نام سوربیتول می‌باشد. اما فواید آب آلو اینجا تمام نمی‌شود. آب آلو همچنین دارای آنتی اکسیدان‌ها، آهن و پتاسیم است.

 

آب پرتقال چطور؟

خبر خوب این است که آب پرتقال سرشار از ویتامین C است. بعضی از برندها با کلسیم و ویتامین D غنی شده‌اند، که برای استخوان‌های شما خوب است. آب پرتقال شیرین نشده کالری کمتر نسبت به برخی از آب میوه های توت و یا آب انگور دارد. در عوض دارای آنتی اکسیدان کمتر نسبت به آب میوه‌های تیره‌تر مانند انگور، زغال اخته و انار دارد.

 

کودکان و آب میوه

اکثر کودکان آب میوه را دوست دارند، امابه ان‌ها بیش از اندازه آب میوه ندهید. آکادمی اطفال آمریکا بیش از ۴ تا ۶ اونس آب میوه ۱۰۰% طبیعی در روز برای کودکان کمتر از ۶ سال و ۸الی ۱۲ اونس برای سنین ۷ تا۱۸ را توصیه نمی‌کند.

 

با آب آن را کاهش دهید

اگر شما یا کودکان‌تان بیش از یک فنجان آب میوه در روز هوس کردید، با آب آن را کاهش دهید. با مخلوط کردن آب یا آب گازدار با آب میوه، شما کالری در هر بار نوشیدن کاهش خواهید داد. به جای نوشیدن یک لیوان آب میوه خالص، شما می‌توانید ۲ یا ۳ فنجان از مخلوط آب و آب میوه در طول روز لذت ببرید.

 

به دنبال کل میوه باشید

متخصصین تغذیه می‌گویند یک جایگزین عالی برای نوشیدن مقدار زیادی آب میوه، خوردن خود میوه است. در این صورت شما همه مواد مغذی را که در مغزمیوه و خمیر آن هستند دریافت خواهید کرد، و فیبر به شما کمک خواهد احساس سیری بکنید و گرسنگی خود را از بین ببرید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *