انتشار این مقاله


افراد خلاق واقعاً جهان را به شکلی دیگر می‌بینند

تحقیقات نشان داده‌ است که افراد خلاق از لحاظ بینایی و فیزیکی نیز جهان را به شکل دیگری می‌بینند!

اگر از آن نوع اشخاصی هستید که ذائقه‌تان با ماجراجویی جور است؛ به‌تدریج دنیا را متفاوت خواهید دید. افرادی که به استقبال تجربیات جدید می‌روند می‌توانند اطلاعات بینایی بیشتری را بدست آورده و آن‌ها را در راه‌های منحصر به فردی با هم ترکیب نمایند. شاید این موضوع توضیحی برای علت خلاقیت ویژه‌ی این افراد باشد.

استقبال از تجربیات یکی از پنج ویژگی‌ای است که اغلب برای توصیف شخصیت به‌کار می‌رود. مشخصه‌های آن کنجکاوی، خلاقیت و جالب بودن جستجوی چیزهای جدید می‌باشد. این افراد تمایل دارند در مهارت‌هایی که توانایی ما را با ایده‌های خلاقانه به چالش می‌کشند، خوب عمل کنند. تصور استفاده‌های جدید از وسیله‌هایی که دائماً جلو چشم هستند ولی به نظر نمی‌آید بتوان کار جالبی با آن‌ها انجام داد.

شواهدی وجود دارد که افرادِ با ذهن باز همچنین از آگاهی دیداری بهتری برخوردار می‌باشند. برای مثال، وقتی روی حروفی که در حال حرکت روی صفحنه‌ی نمایش اند تمرکز می‌کنند، احتمال اینکه متوجه مربعی خاکستری در جای دیگر نمایش شوند، بالاتر است. اکنون محققان نشان می‌دهند افرادی که از این نظر امتیاز بالایی دارند، فرصت‌های بیشتری می‌بینند. به نظر می‌آید آن‌ها ورودی انعطاف‌پذیرتری نسبت به اطلاعات بینایی داشته باشند که به هوشیاری‌شان می‌انجامد.

تصاویر چهل‌تکه

محققان از ۱۲۳ دانشجو درخواست کردند تا تست رقابت دوچشمی را تکمیل نمایند که در آن به صورت شبیه‌سازی شده تصویری قرمز را با یک چشم می‌بینند و با چشم دیگر تصویری سبز را به‌مدت ۲ دقیقه تماشا می‌کنند.

معمولاً مغز در یک زمان فقط می‌تواند یک تصویر را درک کند و به همین دلیل بیشتر شرکت‌کنندگان تصویری بین رنگ سبز و قرمز می‌دیدند. با این حال برخی از آن‌ها دو تصویر را به صورت متصل به هم به‌صورت وصله‌دار می‌دیدند؛ پدیده‌ای به‌نام درک مختلط (mixed percept). هر چه شرکت‌کنندگان از لحاظ اقبال به ماجراجویی امتیاز بالایی گرفته بودند، بیشتر با این پدیده روبه‌رو شدند.

وقتی چنین افرادی را با دوراهی رقابت دو چشمی رودررو می‌کنید، مغزشان این توانایی را دارد که به طور انعطاف‌پذیری با راه‌حل‌های متعارف مشغول شود. اعتقاد بر این است که این مورد اولین شاهد تجربی بر تفاوت دیداری این افراد نسبت به افراد میانگین می‌باشد. در مقابل، چهار ویژگی عمده‌ی شخصیتی –برون‌نگری، روان‌رنجوری، موافق بودن و وجدان– به طور معناداری با این درک مختلط ارتباط نداشتند.

گسترش ذهن

این نتایج می‌تواند توضیح دهد که چرا افرادی با درجه‌ی بالایی از گشاده‌رویی نسبت به اتفاقات جدید بیشتر به خلاقیت و نوآوری تمایل دارند. اگر می‌بینید برخی از افراد از چیزهای بی‌مصرفی مانند یک آجر استفاده‌های عجیبی می‌کنند، شاید واقعاً دنیا را به شکلی دیگر می‌بینند.

این یافته‌ها همچنین نشانگر این می‌باشد که چرا این افراد نسبت به پارانویا و هذیان گفتن مستعدتر اند. در آن درجه از وسعت نظر، شاید افراد واقعیت را متفاوت ببینند. برای مثال، شاید ارواح را “ببینند” یا سیگنال‌های درون‌فردی یا سایر هشدارها را بد تعبیر کنند.

شباهت‌هایی بین سطوح بالایی از این ویژگی و تجربه‌ی خوردن قارچ‌های جادویی وجود دارد. تحقیقات گذشته دریافته بوند که سیلوسایبین (ترکیبی توهم‌زا در قارچ‌های جادویی) این ویژگی را در پرسشنامه‌ی شخصیتی برجسته‌تر می‌سازد و تجربه‌ی درک مختلط آن‌ها را نیز بیشتر می‌کند. برخی داروها نیز می‌توانند درک مختلط از تصاویر را در تست‌های رقابت دو چشمی افزایش دهند.


مقاله‌ی مرتبط: قارچ‌های جادویی برای کمک به بیماران سرطانی!


این محققان قصد دارند تا بدانند آیا پروسه‌ی عصبی مشابهی در درک مختلط، تفکر خلاقانه و این جابه‌جایی در درک دیداری در اثر مصرف سیلوسایبین و مدیتیشن وجود دارد یا نه؟ به نظر می‌آید استقبال از ماجراجویی فیلتر هوشیاری را تغییر می‌دهد و محققان هم به‌دنبال فهمیدن آن هستند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید