انتشار این مقاله


۱۰ توصیه برای زمانی که دارو موجب سوزش معده می‌شود

اگر در حال مصرف هر گونه داروی تجویز شده یا بدون نیاز به نسخه هستید، شاید از عوارض جانبی آن در امان نباشید و یکی از این عوارض سوزش معده می‌باشد.

اگر در حال مصرف هر گونه داروی تجویز شده یا بدون نیاز به نسخه هستید، شاید از عوارض جانبی آن در امان نباشید و یکی از این عوارض سوزش معده می‌باشد که به معنای احساس سوزش در سینه و گلو هنگام برگشت اسید از معده می‌باشد.

این طور گمان نکنید که باید با آن بسازید!

لیستی از همه‌ی داروهای مصرفی‌تان تهیه کنید و از پزشک‌تان بخواهید تا به شما بگوید کدام یک موجب سوزش معده‌تان می‌شود. پزشک می‌تواند دارودرمانی شما را تغییر دهد.

داروهایی که موحب سوزش معده می‌شوند

این لیستی از داروهایی است که می‌توانند موجب سوزش معده‌ی شما شوند:

  • داروهای اضطراب
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • ضدافسردگی‌ها
  • داروهای فشار خون بالا
  • نیتروگلیسرین
  • داروهای پوکسی استخوان
  • مسکن‌ها

مقاله‌ی مرتبط: برای سوزش معده‌تان قرص مصرف می‌کنید؟ جایگزین داروی شما اینجاست!


۱۰ توصیه برای زمانی که دارو موجب سوزش معده می‌شود

اگر سوزش معده بخاطر مصرف دارو باشد، این‌ها توصیه‌هایی برای یافتن تسکین هستند:

  1. هیچگاه بدون اجازه‌ی پزشک شروع به استفاده از داروی نسخه‌دار نکنید.
  2. در مورد هر دارو، بیش از دوز پیشنهادی مصرف نکنید. برچسبش را بررسی کنید.
  3. درباره‌ی زمان و نحوه‌ی مصرف دارو دقت داشته باشید. برخی از دارو و مکمل‌ها باید درست بعد از وعده‌ی غذایی مصرف شوند تا سوزش معده کمتر اتفاق بیافتد. گروه دیگری از آن‌ها باید با معده‌ی خالی استفاده شوند. اگر مطمئن نیستید از پزشک یا داروشناس درباره‌ی نحوه‌ی مصرف آن پرسش کنید.
  4. از پزشک یا داروساز بخواهید تا درباره‌ی مصرف داروی شما بازبینی کند. بسیار مهم است که علاوه بر داروهای تجویز شده درباره‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و داروهای بدون نسخه نیز او را مطلع کنید. متخصص می‌تواند دوز داروی شما را تغییر دهد، داروی دیگری را جایگزین نماید یا راه‌هایی برای تسکین دردتان پیشنهاد دهد.
  5. درباره‌ی امکان تغییر روش استفاده از دارو پرسش کنید؛ برای مثال، اگر داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) برای آرتریت استفاده می‌کنید، شاید بتوانید از قرص به مصرف کرم رو بیاورید.
  6. دقیقاً بعد از مصرف برخی از داروها دراز نکشید. برای مثال باید حداقل به‌مدت ۳۰ دقیقه پس از مصرف بیس‌فسفات و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از ضداضطراب یا داروهای خواب برای جلوگیری از سوزش معده دراز نکشید.
  7. مکمل‌های زنجبیل یا چای را امتحان کنید. اگر نشانه‌ها شب هنگام بدتر شوند یک لیوان چای زنجبیل را بعد از شام امتحان کنید.


مقاله‌ی مرتبط: ۷ غذای عالی برای مقابله با رفلاکس اسید معده


۸. درباره‌ی برخی از داروهای بدون نیاز به نسخه برای سوزش معده مانند ضداسیدها با پزشک‌تان صحبت کنید. برخی از این داروها می‌توانند با دیگر داروها تداخل ایجاد کنند؛ بنابراین دقیقاً از دستورالعمل پزشک پیروی کنید. همچنین، بدون اجازه‌ی پزشک نباید به صورت طولانی‌مدت از آنتی‌اسیدها استفاده کرد.

۹. با پزشک خود درباره‌ی درمان‌های تجویزی سوزش معده حرف بزنید. در ذهن داشته باشید که این روش‌ها سریع نیستند و چند روز زمان نیاز دارند تا اثر خود را نشان دهند.

۱۰. اگر سوزش معده‌تان برطرف نشد یا ناراحتی‌هایی مثل مشکل در بلع یا کاهش وزن را تجربه کردید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. وقت تلف کردن می‌تواند تصحیح مشکل را دشوار کند؛ چون با گذشت زمان رفلاکس اسید می‌تواند به مری آسیب بزند.

علی تقی‌زاده