انتشار این مقاله


کاهش وزن می‌تواند تخریب مفصل زانو را آهسته‌تر نماید

تحقیقات نشان داده است که کاهش قابل توجه وزن در طول ۴۸ ماه تأثیر مثبتی بر تخریب غضروف زانو دارد.

داشتن اضافه وزن و چاقی علاوه بر اثرات بیشماری که بر متابولیسم دارد و امروزه باور بر این است که منشأ بیش از ۱۰۰ نوع بیماریست، می‌تواند فشار زیادی هم به مفاصل پا وارد کند. تحقیقات نشان داده است که کاهش قابل توجه وزن در طول ۴۸ ماه تأثیر مثبتی بر تخریب غضروف زانو دارد.

MRI زانوی راست گرفته شده با توالی سرکوب چربی در تصاویر A و C پس از ۴۸ ماه در تصاویر B و D. این تصاویر متعلق به زنی ۶۵ ساله و چاق با وزنی ثابت درد ملایم زانو (A و B) و زنی ۶۴ ساله و چاق با کاهش وزن در طول ۴۸ ماه به همراه درد خفیف زانو و کاهش تقریبی ۱۰.۹ درصد در BMI می‌باشد. Radiological Society of North America©

چاقی و اضافه وزن فشاری اضافی روی مفاصل و غضروف‌های آن وارد کرده و باعث می‌شود این بافت‌ها مستهلک شوند. همچنین افرادی که چربی خون بالای دارند بیشتر امکان دارد موادی در خونشان باشد که موحب التهاب گردد؛ به همین دلایل احتمالی افراد چاق بیشتر احتمال دارد مبتلا به استئوآرتریت شوند.

این تحقیق روی ۶۴۰ نفر از کسانی که شواهد یا عوامل خطر آرتروز را داشتند انجام گرفته است و آن‌ها را به سه دسته تقسیم نموده؛ آن‌هایی که کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی دارند، آن‌هایی که کاهش وزن بالای ۱۰ درصد دارند و آن‌هایی که وزنشان ثابت بوده. نتایج نشان می‌دهد هر چه کاهش وزن بیشتر باشد تخریب مفصل زانو آهسته‌تر می‌گردد. این تحقیق بار دیگر اهمیت تغییر در سبک زندگی را برای بهبود سلامتی افراد چاق یا دارای اضافه وزن یادآور می‌شود.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید