انتشار این مقاله


چگونه سیگار را ترک کنیم؟

همین که بخواهید سیگار را ترک کنید یک شروع مهم است، اولین قدم در این راه اطمینال از این است که واقعا می‌خواهید سیگار را ترک کنید. یک برنامه داشته‌باشید همانطور که می‌دانید راه‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که برخی از دیگری بهتر هستند. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها عبارتند از: بدون کمک خارجی: […]

همین که بخواهید سیگار را ترک کنید یک شروع مهم است، اولین قدم در این راه اطمینال از این است که واقعا می‌خواهید سیگار را ترک کنید.

یک برنامه داشته‌باشید

همانطور که می‌دانید راه‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که برخی از دیگری بهتر هستند. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها عبارتند از:

  1. بدون کمک خارجی: حدود ۹۰ درصد از افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، از این روش استفاده می‌کنند. این روش بدون هیچ گونه درمان و حمایت خارجی می‌باشد و اگرچه یک روش رایج محسوب می‌شود اما موثرترین و موفقیت آمیزترین راه نمی‌باشد؛ زیرا فقط ۶ یا ۷ درصد از افراد در نهایت قادر به ترک خواهند بود.
  2. رفتار درمانی: این روش شامل مراجعه به یک مشاور است، تا به شما برای پیدا کردن راهی برای سیگار نکشیدن کمک کند، مثلا راه‌هایی در اختیار شما بگذارد تا بتوانید هوس به سیگار کشیدن را کنترل کنید.
  3. درمان جایگزینی نیکوتین: در این روش اسپری، آدامس و قرص می‌توانند جایگزین نیکوتین شوند و استفاده از آن‌ها به مرور کاهش یابد. در این روش باید دقت شود که هدف پایان دادن به اعتیاد به نیکوتین است نه عوض کردن نوع دخانیات مصرفی. این روش اگر با رفتار درمانی و پشتیبانی دوستان و خانواده همراه باشد، احتمال ترک را افزایش خواهد داد.
  4. درمان با دارو: استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک که می‌تواند درکنترل هوس برای کشیدن سیگار کمک کند.
  5. درمان‌های ترکیبی: با استفاده از ترکیبی از روش‌های درمانی می‌توانید شانس خود را برای ترک سیگار افزایش دهید، البته برای استفاده از دارو درمانی و درمان جایگزین با نیکوتین، به صورت هم‌زمان بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درنهایت مهم نیست که کدام روش را انتخاب می‌کنید، مهم این است که روشی را انتخاب کنید که برایتان جواب می‌دهد. باید زمان ترک را طوری انتخاب کنید ک انگیزه لازم برای این کار را داشته باشید. به یاد داشته باشید که در ابتدا باید از شر تمام سیگارهای موجود در خانه، ماشین و محل کار خود خلاص شوید.

چگونه در مسیر ترک سیگار باقی بمانیم؟

بعد از شروع ترک روزهایی وجود خواهند داشت که تمایل به سیگار کشیدن خواهید داشت، ترک سیگار بهترین کاری است که برای خودتان انجام داده‌اید؛ پس برای ماندن در این مسیر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محرک خود به سیگار را شناسایی و در اوایل ترک از آن دوری کنید: در ابتدا سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را به سیگار کشیدن تحریک می‌کند و شما چگونه می‌توانید شرایطی را که با این محرک رو به رو می‌شوید کنترل نمائید. بهتر است در ۳ ماهه اول ترک که احتمال سیگار کشیدن دوباره بسیار زیاد است، از ان محرک دوری کنید.
  • بدانید چند روز اول سخت‌ترین وضعیت را دارید: در چند روز اول افسرده، تحریک پذیر، کسل و خسته خواهید بود، بخصوص اگر درمان با روش اول (بدون کمک خارجی) را انتخاب کرده‌باشید، یک دوست خوب و همراه دلسوز می‌تواند این چند روز را برایتان قابل تحمل‌تر بکند. بعد از گذشت چند روز حالتان بهتر خواهد شد اما هنوز تمایل به سیگار دارید.
  • هوس به سیگار هنوز وجود دارد: هر بار که با وجود تمایل به مصرف سیگار، سیگار نکشید؛ شانس خود را برای ترک بالا خواهید برد. بهتر است دهان خود را باچیز دیگری مشغول کنید، مثلا هویج و یا تخمه آفتاب‌گردان بخورید.
  • سعی کنید یک سرگرمی جدید برای دستانتان پیدا کند: مثلا هنگام پیاده‌روی چیزی را در دستتان نگه دارید، این کار استرس و بی‌قراری شما راکاهش خواهد داد.
  • به خودتان پاداش بدهید: گاری که شما انجام داده‌اید کار آسانی نیست پس می‌توانید وقتی به این مرحله رسیدید به خود یک پاداش عالی بدهید؛ مثلا کاری را که همیشه دوست داشته‌اید انجام دهید را عملی کنید.

شما با ترک سیگار یک تغییر مهم در خودتان ایجاد کرده‌اید، این تغییر می‌تواند احساسات شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما حواستان باشد اجازه ندهید مسائل احساسی شما را به مصرف دوباره سیگار بکشاند.

ترک سیگار چقدر سخت خواهد بود؟

این مسئله برای هر کس متفاوت خواهد بود و به موارد زیر بستگی دارد:

  • روزانه چند نخ سگار می‌کشید؟
  • خانواده یا دوستانتان سیگار می‌کشند؟
  • چرا سیگار می‌کشید؟

برای مقابله با این مشکل بهتر است به منافع ترک سیگار توجه کنید، بعد از ترک بدن شما شروع به بهبود یافتن از اثرات نیکوتین خواهد کرد.

  • فشار خون، ضربان قلب و دمای بدنتان که به علت مصرف نیکوتین موجود در سیگار بالاتر از حد نرمال بود به سطح طبیعی باز خواهد گشت.
  • آسان ‌تر تنفس خواهید کرد، زیرا سطح مونوکسیدکربن در خونتان کاهش یافته و توان حمل اکسیژن در خونتان افزایش خواهد یافت.
  • حتی این کار ظاهر شما را نیز بهبود خواهد بخشید و در زمان جوانی چین و چروک پوستی کم‌تری خواهید داشت.
  • در نهایت پولی را که برای خرید سیگار می‌دادید را نیز حفظ خواهد کرد.

اگر دوباره سیگار بکشم چه؟

این اتفاق برای بسیاری از کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند می‌افتد، بنابراین شما باید همیشه برای ماندن در مسیر ترک تلاش کنید و به یاد داشته‌باشید، این تلاش دائمی برای اعتیاد قوی مثل سیگار طبیعی است. اگر دوباره شروع به سیگار کشدن کردید به یاد داشته باشید که این اتفاق موقتی است و دوباره برای ترک آماده خواهید شد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید