انتشار این مقاله


تشخیص زودهنگام سرطان سینه با سوتین هوشمند

دانش‌آموز ۱۸ ساله مکزیکی موفق به طراحی سوتین هوشمندی شده است که می‌تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص دهد. او با این اختراع جایزه جهانی دانش‌آموزان پیشتاز (GSEA) را از آن خود کرده است.  Julian Rios Cantu، مخترع این سوتین، اظهار داشت که در این زمینه انگیزه اصلی برای او، رنجی بوده که […]

دانش‌آموز ۱۸ ساله مکزیکی موفق به طراحی سوتین هوشمندی شده است که می‌تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص دهد. او با این اختراع جایزه جهانی دانش‌آموزان پیشتاز (GSEA) را از آن خود کرده است. 

Julian Rios Cantu، مخترع این سوتین، اظهار داشت که در این زمینه انگیزه اصلی برای او، رنجی بوده که مادرش در اثر ابتلا به این بیماری متحمل شده است. مادرش نهایتا در اثر این بیماری چاره دیگری جز برداشت سینه نداشته و هردو سینه‌اش با جراحی از بدنش خارج شد.

این سوتین که با نام تجاری EVA شناخته می‌شود، توسط شرکت تکنولوژی Higia وارد بازار شده و استفاده از آن در درجه اول به زنانی که استعداد ژنتیکی بیماری را دارند، اختصاص یافت.

اما نحوه کار آن چگونه است؟

در داخل این سوتین حدود ۲۰۰ سنسور زیستی کار گذاشته شده است؛ سوتین تمام سطح سینه ها را پوشش داده و این سنسورها قابلیت نمایش تغییرات شکل، وزن و دمای سینه‌ها را دارند.

 Julian Rios Cantu، در مصاحبه‌ای بیان کرد:

اما چرا سوتین؟ چون این وسیله باعث می‌شود سینه‌ها در وضعیت مشابه همیشگی قرار داشته باشند. لازم به ذکر است که تنها یک ساعت استفاده از این وسیله در طول هفته کافی است.

به گفته Rios Cantu، سنسورها قادر به تعیین ضریب رسانایی حرارتی قسمت‌های مختلف سینه می‌باشند. حرارت بالا نشان‌دهنده جریان خون بیشتر بوده و این بدان معناست که خونرسانی به بافتی مشکوک -معمولا نوعی توده سرطانی- درحال انجام است.

EVA شبکه‌ای از سنسورهای زیستی است که سینه زنان را پوشش داده، اطلاعات دمایی دریافت کرده و پس از آنالیز، این اطلاعات را به اپلیکیشنی در گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر ارسال می‌کند.

به عبارت بهتر، هرگونه ناهنجاری بافتی یا تومور در سینه، با رگسازی همراه بوده و متعاقبا جریان خون بیشتر و دمای بالاتر در آن ناحیه مشاهده خواهد شد.

این دانش‌آموز با شکست دادن ۱۳ رقیب خود در مجمع دانش‌آموزان پیشتاز، ۲۰۰۰۰ دلار به خاطر این اختراع خود جایزه گرفت.


مقالات مرتبط: چگونه می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد؟

                    نگران ابتلا به سرطان سینه هستید؟ این مقاله را بخوانید!


مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید