انتشار این مقاله


چرا نباید سیگار بکشید؟

در این مقاله به برخی از دلایل شگفت انگیز برای ترک سیگار اشاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید. اگر سیگار مصرف می‌کنید احتمالا می‌دانید که سیگار برای ریه‌های شما بد است. اما ممکن است در مورد این شش دلیل که چرا باید برای ترک سیگار تلاش کنید، اطلاعی نداشته باشید. آیا سیگار کشیدن باعث […]

در این مقاله به برخی از دلایل شگفت انگیز برای ترک سیگار اشاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

اگر سیگار مصرف می‌کنید احتمالا می‌دانید که سیگار برای ریه‌های شما بد است. اما ممکن است در مورد این شش دلیل که چرا باید برای ترک سیگار تلاش کنید، اطلاعی نداشته باشید.

آیا سیگار کشیدن باعث سقوط من می‌شود؟

اگر سیگار می‌کشید، احتمالا دوستان و خانواده از شما خواسته‌اند که آن را ترک کنید. احتمالا شما هم می‌خواهید این عادت بد را کنار بگذارید. مسلما می‌دانید که به عنوان یک فرد غیر سیگاری سالم‌تر خواهید بود و این احتمال داشتن بسیاری از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، و سایر مشکلات جدی را کاهش می‌دهد. اما ایجاد این تغییر سخت است. دلایل بسیاری وجود دارد، از اعتیاد به نیکوتین تا روتین روزانه‌ای که همیشه با یک سیگار انجام می‌دهید. بنابراین اگر شما نیاز به انگیزه اضافی نیاز دارید، این دلایل  کوچکتر، اما مهم را به لیست دلایل خود اضافه کنید.

برای کیف پول شما

همه پولی که صرف سیگار می‌کنید دود می‌شود. فقط فکر کنید که اگر این پول به حساب بانکی شما برمی‌گشت با آن چه کار می‌توانستید بکنید. کل آن چقدر است؟ بستگی به عادت شما دارد. بر اساس برخی برآوردها، اگر یک بسته در روز سیگار بکشید، می‌توانید ۱۰۰،۰۰۰ دلار  یا بیشتر برای سیگار و فندک صرف کنید. به علاوه، در طول چند سال، به احتمال زیاد به هزینه‌های بهداشتی بیشتری به دلیل مشکلات ناشی از سیگار کشیدن، نیاز داشته باشید. زمانی که سیگار را ترک کنید، بودجه شما نفس راحتی خواهد کشید.

برای بوی بهتر

اگر سیگار را ترککنید، شما (و خانه، لباس و ماشین شما) دیگر بوی سیگار نخواهد داد. حس بویایی شما قوی‌تر خواهد شد. سیگار کشیدن حواس شما را کند و ضعیف می‌کند. مخصوصا بویایی و چشایی که وقتی سیگار می‌کشید آسیب می‌بینند. برخی از سیگاری‌ها متوجه می‌شوند که غذاها طعم و مزه‌ی قبلی را ندارند. اما از آنجایی که همه‌ی این موارد یک جا اتفاق نمی‌افتد، فهمیدن آن سخت است. ترک سیگار این موضوع را رفع خواهد کرد.

پوست نرم و صاف‌

تغییرات پوستی، مانند بافت چرمی و چروک‌های عمیق، در افرادی که سیگاری هستند محتمل تر است. سیگار کشیدن منجر به تغییرات بیوشیمیایی در بدن می‌شود که سرعت روند پیری را افزایش می‌دهد. از دیگر تغییرات در سیگاری‌های کلاسیک، رد قیر مانند روی دست‌ها و پوست است که به دلیل نگه داشتن سیگار ایجاد می‌شود. به علاوه، استفاده از عضلات برای استنشاق سیگار منجر به ایجاد چین و چروک در اطراف دهان فرد سیگاری می‌شود.

زندگی اجتماعی بهتر

اگر بخاطر سیگار کشیدن خود احساس خجالت می‌کنید، ممکن است از نظر اجتماعی جلوی خود را بگیرید. به علاوه، اگر قرار می‌گذارید، احتمالا متوجه شده‌اید که سیگار کشیدن برای بسیاری از مردم مایوس کننده است، که گزینه‌های رومانتیک شما را محدود خواهد کرد. برای مردان، نیز باعث یک تفاوت بزرگ می‌شود. سیگار کشیدن باعث مشکلات نعوظی زیادی می‌شود که بیشتر احتمال دارد به دلیل تاثیری باشد که سیگار کشیدن روی رگ‌های خونی می‌گذارد، از جمله رگ‌هایی که باید متسع شوند تا نعوظ اتفاق بیافتد.

عفونت کمتر

سیگار کشیدن همچنین باعث می‌شود شما بیشتر نسبت به آنفلوانزا فصلی و سرماخوردگی آسیب پذیر باشید. موهای بسیار کوچک به نام مژه در مجاری تنفسی از جمله نای و لوله‌های برونش، از شما محافظت می‌کنند. اما یکی از اثرات سمی دود سیگار فلج کردن آن مژه‌ها است، که این حفاظت را از بین می‌برد. به همین دلیل افراد سیگاری عفونت‌های بسیار بیشتری را دارند. طی یک ماه پس از ترک سیگار، مژه‌ها یک بار دیگر شروع به انجام نقش حفاظتی خود می‌کنند.

خود سالم‌تر و خوش‌اندام‌تر شما

پس از ترک، انجام کارهای ساده مانند بالا رفتن از تعدادی پله آسان‌ترخواهد بود. می‌توانید فعالیت‌های ورزشی که زمانی آن‌ها را دوست داشتید یا همیشه می‌خواستید امتحان کنید، مانند والیبال و یا آهسته دویدن را انجام دهید. حتی اگر شما یک ورزشکار جوان هستید که در یک شرایط فیزیکی عالی است، سیگار کشیدن باعث می‌شود هنگام رقابت تاوان آن را بپردازید. با گذشت زمان، سیگار باعث می‌شود ریه‌ها و قلب شما سخت‌تر کار کنند. هنگامی که از شر این عادت خلاص شدید، می توانید به بازی برگردید و در هر حوزه‌ای از زندگی خود، به دنبال شخصیت جدید خود بروید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید