انتشار این مقاله


سیگار کشیدن پدران برای جنین مضر است

سیگار کشیدن پدران برای جنین مضر است و می‌تواند ریسک نقص قلبی مادرزادی را در فرزندان‌شان افزایش دهد. همچنین سیگاری بودن مادران باردار و یا معرض دود سیگار قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

سیگار کشیدن پدران برای جنین مضر است و می‌تواند ریسک نقص قلبی مادرزادی را در فرزندان‌شان افزایش دهد. همچنین سیگاری بودن مادران باردار و یا معرض دود سیگار قرار گرفتن آن‌ها برای جنین خطرناک است. مطالعه‌ای که امروز در ژورنال European Journal of preventive cardiology منتشر شده به ارتباط سیگار و افزایش ریسک نقص قلبی مادرزادی پرداخته است.

دکتر جیابی شین گفت:

 پدران باید سیگار را ترک کنند. آن‌ها موجب می‌شوند زنان باردار در معرض دود سیگار قرار بگیرند که به جنین حتی بیشتر از زمانی که خود زنان سیگار می‌کشند، آسیب می‌زند.

در جهان نقص قلبی مادرزادی علت اصلی سقط شدن جنین است و از هر ۱۰۰۰ کودک متولد شده ۸ نوزاد با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. بهبود پیش‌آگهی بیماری و کیفیت زندگی با پیشرفت روش‌های جراحی نوین ادامه دارد، با این وجود تاثیر این نقص‌ها در تمام طول عمر فرد مشهود است.

دکتر شین افزود:

مصرف سیگار تراتوژن است، به این معنی که می‌تواند باعث ناهنجاری‌های رشدی شود. ارتباط بین مصرف سیگار در کسانی که در شرف بچه‌دار شدن هستند و خطر ابتلا به نقایص قلبی مادرزادی با افزایش تعداد افرادی که در سنین باروری سیگار می‌کشند، توجهات بیشتری به خود جلب کرده است.


مقاله مرتبط: پدران سیگاری پسرانی با قدرت باروری کمتر خواهند داشت


این مطالعه اولین متاآنالیزی است که به بررسی ارتباط سیگار کشیدن پدر و درنتیجه در معرض دود سیگار بودن مادر باردار (سیگاری پاسیو یا غیرفعال) و ریسک ابتلا به نقص قلبی مادرزادی در فرزندان آن‌ها پرداخته است. مطالعات قبلی روی زنان سیگاری تمرکز کرده بودند، دکتر جین در این باره می‌گوید:

این در حالی است که پدران بیشتر از مادران باردار سیگار می‌کشند درنتیجه تعداد مادرانی که سیگاری پاسیو (passive) هستند بیشتر از مادرانی است که خودشان سیگار می‌کشند.

تحلیل آماری

محققان بهترین شواهد موجود را تا ماه ژوئن ۲۰۱۸ جمع آوری کردند. این ۱۲۵ مطالعه شامل ۱۳۷,۵۷۴ نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی قلبی و ۸.۸ میلیون والد بود.

تمام انواع حالت‌های سیگار کشیدن والدین با افزایش خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلب همراه بوده و افزایش ۷۴ درصدی با پدر سیگاری، ۱۲۴ درصدی با مادر سیگاری پاسیو و ۲۵ درصدی با مادر سیگاری دیده شده است.

همچنین این اولین مطالعه برای بررسی تاثیر مصرف سیگار در مراحل مختلف بارداری و خطر نقایص قلبی مادرزادی بود. سیگاری پاسیو بودن مادر (قرار گرفتن در معرض دود سیگار) برای جنین در تمام مراحل بارداری و حتی قبل از بارداری خطرناک بود. سیگار کشیدن زنان در دوران بارداری احتمال نقص قلبی مادرزادی را در کودک افزایش می‌داد اما مصرف سیگار قبل از بارداری، تاثیری نداشت.


مقاله مرتبط: به فکر ترک سیگار هستید؟ امروز همان روز است


دکتر شین اذعان داشت:

زنان باید قبل از تلاش برای بارداری سیگار را ترک کنند تا مطمئن باشند قبل از تشکیل جنین از مواد سیگار پاک هستند و فاصله گرفتن از افرادی که سیگار می‌کشند نیز مهم است.
پزشکان و متخصصان بهداشت باید اقدامات بیشتری برای اطلاع رسانی درمورد خطرات احتمالی سیگار کشیدن برای جنین به افرادی که می‌خواهند بچه دار شوند، انجام دهند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سیگار کشیدن مادران به طور قابل توجهی با افزایش ۲۷ درصدی خطر نقص دیواره بین دهلیزی و ۴۳ درصدی خطر انسداد مجاری خروجی بطن راست همراه است. خطر کلی نقایص قلبی مادرزادی با انواع حالت‌های سیگاری بودن والدین در جمعیت‌های آسیایی بیشتر بود.


مقاله مرتبط: نقص دیواره بین‌دهلیزی (ASD)


 

انیس گنج‌پور ثالث


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید