انتشار این مقاله


پدران سیگاری پسرانی با قدرت باروری کمتر خواهند داشت

مطالعات زیادی به طور مکرر ارتباط سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری با کاهش میزان اسپرم ها در نوادگان پسری شان و قدرت باروری در مردان را نشان داده اند. اکنون یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه لند در سوئد متوجه شده اند که مردانی که پدرانشان در طول دوره بارداری سیگار می کشیده اند (به […]

مطالعات زیادی به طور مکرر ارتباط سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری با کاهش میزان اسپرم ها در نوادگان پسری شان و قدرت باروری در مردان را نشان داده اند. اکنون یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه لند در سوئد متوجه شده اند که مردانی که پدرانشان در طول دوره بارداری سیگار می کشیده اند (به طور کاملا مستقل از اینکه مادر در معرض نیکوتین بوده) ، میزان اسپرم هایشان نصف میزان اسپرم های مردانی است که پدران سیگاری نداشتند.

این مطالعه روی ۱۰۴ مرد سوئدی در سن های ۱۷ تا ۲۰ سالگی انجام گرفته است. با کنترل عواملی مثل اینکه مادر در معرض نیکوتین بوده یا خیر، عوامل اجتماعی اقتصادی و سیگار کشیدن خود فرد محققان به این نتیجه رسیدند که مردانی که پدران سیگاری داشتند  ۴۱ درصد غلظت اسپرم کمتر و ۵۱ درصد تعداد اسپرم کمتری داشتند. محققان دانشگاه لند اولین تیم تحقیقاتی هستند که این یافته ها را گزارش می کنند.

Jonatan Axelsson ، پزشک متخصص پزشکی حرفه ای و محیطی، می گوید :

باعث شگفتی است که بدون در نظرگرفتن میزان مواجهه مادر با نیکوتین ، تعداد اسپرم مردانی که پدران سیگاری داشتند بسیار کمتر از سایرین است.

کوتینین نشانگر زیستی نیکوتین است. این ماده شکل متابولیتی نیکوتین است و می توان آن را در خون اندازه گیری کرد. با استفاده از اندازه گیری میزان کوتینین میتوان فهمید که آیا فرد خودش سیگار کشیده یا به طور غیرفعال در معرض نیکوتین قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که سیگار کشیدن مادر برای جنین مضر است اما در این مطالعه ارتباط سیگار کشیدن پدر با میزان اسپرم پسرانش واضح تر هم هست!

Jonatan Axelsson نمی تواند علت این موضوع را توضیح دهد و فکر میکند مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مکانیسم این اتفاق مشخص شود. از طرف دیگر او می گوید مطالعات مشابهی نیز ارتباط بین سیگار کشیدن پدر و پیامد های مختلفی در کودکان مثل بدشکلی ها را نشان می دهند.

برخلاف تخمک مادر، تخمک های پدر به طور مداوم در زندگی اش تکثیر می یابند و جهش ها در تقسیم سلولی محتمل هستند. از طرفی دود تنباکو حاوی مواد جهش زا است . اگر گامت های جهش یافته در لقاح شرکت کنند ممکن است ژن هایی که باعث کاهش کیفیت اسپرم در نوادگان پسری می شود را به سلول تخم منتقل کنند.

جهش هایی که جدیدا رخ میدهند ( جهش های mutations de novo ) توسط پدر به جنین منتقل می شوند و درنتیجه بین سن پدر و برخی از بیماری های پیچیده نیز ارتباطی وجود دارد. علاوه بر این محققان مشاهده کرده اند که سیگار کشیدن و آسیب به DNA در اسپرم با هم مرتبط هستند. در نتیجه DNA سیگاری ها بیشتر دچار شکستگی می شود. مشخص شده است که فرزندان پدران سیگاری ۴ برابر بیشتر از فرزندان پدران غیر سیگاری در نقاط خاصی از DNA دچار جهش می شوند.

می دانیم که بین تعداد اسپرم و احتمال بارداری ارتباط وجود دارد، بنابراین این مورد می تواند قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد. سیگارکشیدن پدران با طول دوره باروری فرزندان دختر نیز مرتبط است و با کاهش طول این دوره می شود. بنابراین این باور که همه چیز به سیگاری بودن یا نبودن مادر بستگی دارد به نظر درست نمی آید. تحقیقات آینده می تواند محققان را به کشف یک رابطه علت و معلولی نزدیک تر کند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید