انتشار این مقاله


همراهی عالی قهوه و چرت زدن؟

زمانی که شما سعی می‌کنید با برای مدت زیادی بیدار بمانید، ممکن است به قهوه‌های قوی یا چرت زدن روی بیاورید تا بتوانید نیروی از دست‌رفته خودتان را تا حدی برگردانید و بتوانید به کارتان ادامه دهید بدون این که مشکلی برای‌تان از هر لحاظی پیش بیاید. تعدادب تحقیق در این باره انجام شده‌اند که […]

زمانی که شما سعی می‌کنید با برای مدت زیادی بیدار بمانید، ممکن است به قهوه‌های قوی یا چرت زدن روی بیاورید تا بتوانید نیروی از دست‌رفته خودتان را تا حدی برگردانید و بتوانید به کارتان ادامه دهید بدون این که مشکلی برای‌تان از هر لحاظی پیش بیاید. تعدادب تحقیق در این باره انجام شده‌اند که در آن‌ها پیشنهاد می‌شود که از هر دو همزمان استفاده کنیم؛ چرا که با این کار تاثیر آن‌ها بیشتر می‌شود و شما به نتیجه مطلوب‌تری دست می‌یابید.

در سال ۱۹۹۷، محققین ۳ گروه از افراد را در معرض یک شبیه‌ساز رانندگی قرار دادند. یکی از این گروه‌ها ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین قبل از آزمایش مصرف کردند، گروه دیگری همان میزان کافئین را به همراه ۱۵ دقیقه پرت زدن داشتند و این در حالی است که گروه سوم هیچ‌یک از این موارد را دریافت نکردند. نتیجه بدست آمده به این صورت بود که گروهی که کافئین دریافت کرده بودند ۹ درصد تصادفات کمتری در آن‌ها نسبت به گروه شاهد داشتند و گروهی که هر دو مورد را دریافت کرده بودند این درصد در مورد آن‌ها به ۳۴ رسید.(منبع:Reyner and Horne)

این یافته‌ها با تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ انجام شدند، تایید شد. محققین در دانشگاه هیروشیما از روش‌های محتلفی استفاده کردند برای این که از کاهش انرژی بعد از ظهر بکاهند. نتیجه این مطاله به این صورت بود که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین به علاوه ۲۰ دقیقه چرت زدن بهترین روش برای مقابله با بی‌خوابی است؛ بهتر از روش‌هایی مانند چرت زدن تنها، در معرض نور شدید قرار گرفتن، شستن صورت و یا دراز کشیدن بدون خوابیدن.(منبع:Hayashi et al)

به نظر استفاده همزمان از این دو روش کمی متناقض است، چرا که کافئین از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند. و آیا چرت زدن و حالت خواب‌آلودگی تاثیر منفی‌ای بر روی افزایش انرژی کافئین ندارد؟ به طور شگفت‌انگیزی، چرت زدن و کافئین یک جفت عالی هستند، البته با این شرط که زمان‌بندی درست باشد. برای بیشینه کردن بهره‌وری، بلافاصله بعد از خوردن قهوه‌تان چرت بزنید و همچنین زمان چرت زدنتان نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد.

برای فهمیدن بهتر چگونگی جفت شدن کافئین و چرت زدن به تاثیر این دو ماده بر روی بدن می‌پردازیم. زمانی که شما بیدار هستید، یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین که در مغز جمع می‌شود. این ماده شیمیایی نه تنها سلول‌های نورونی را کند می‌کند بلکه سیگنال‌هایی هم در بدن مخابره می‌کند که در نهایت منجر به خواب شما می‌شود. زمانی که شما می‌خوابید، مغز شما به صورت طبیعی آدنوزین را پاک می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که از خواب هشیاد و سرحال بیدار شوید.

کافئین هم اثر مشابهی بر روی مغز می‌گذارد؛ کافئین به گیرنده‌های آدنوزین می‌چسبد و به پاک کردن این ماده شیمیایی از مغز کمک می‌کند. کافئین همچنین فعالیت نورون‌ها را افزایش می‌دهد، سطح قند خون را بالا می‌برد و ضربان قلب را بیشتر می‌کند؛ در نتیجه این اعمال شما احساس شادابی و نشاط برای انجام کار می‌کنید. اگر شما قهوه را دقیقا قبل از چرت زدن بنوشید، شما به مدت ۲۰ دقیقه چشم‌های خود را بسته‌اید یا خوابیده‌اید که این زمانی است که قهوه تاثیر خودش را می‌گذارد و تاثیر جادویی خودش را می‌گذارد.(منبع:O’Connor)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید