انتشار این مقاله


بهترین نوع ورزش برای مغز

آیا یک راه طبیعی می خواهید تا روحیه و حافظه خود را بهبود ببخشید و از مغز خود را در برابر زوال شناختی مرتبط با سن محافظت کنید؟ پس حرکت کنید! تعداد زیادی از پژوهش های اخیر، از جمله ۲ پژوهش منتشر شده در بهار امسال،  نشان می دهد که هر نوع ورزشی که ضربان قلبتان […]

آیا یک راه طبیعی می خواهید تا روحیه و حافظه خود را بهبود ببخشید و از مغز خود را در برابر زوال شناختی مرتبط با سن محافظت کنید؟

پس حرکت کنید!

تعداد زیادی از پژوهش های اخیر، از جمله ۲ پژوهش منتشر شده در بهار امسال،  نشان می دهد که هر نوع ورزشی که ضربان قلبتان را افزایش دهد و باعث تحرک و تعریق شما در یک دوره پایداری از زمان شود، تاثیر سودمند قابل توجهی بر روی مغزتان دارد. این نوع ورزش ها به عنوان ورزش های هوازی شناخته شده اند.

یکی از نویسندگان مقاله ای اخیر در وبلاگ دانشکده پزشکی هاروارد نوشته است:

ورزش های هوازی کلیدی برای سرتان است، درحالیکه بر روی قلبتان عمل می کنند.

برخی از مزایای ورزش های هوازی مانند بهتر شدن خلق وخو ممکن است در عرض چند دقیقه بعد از یک دوچرخه سواری به دست آید، در حالیکه برخی دیگر مانند افزایش حافظه  ممکن است چند هفته به طول بیانجامد. این بدان معناست که بهترین نوع فیتنس برای ذهن خود، هر ورزش هوازی است که شما می توانید آن را به طور منظم و به طور مداوم به مدت حداقل ۴۵ دقیقه انجام دهید.

مطالعه مقدماتی بر روی افراد مبتلا به افسردگی شدید نشان داد که فقط ۳۰ دقیقه راه رفتن بر روی تردمیل به مدت ۱۰ روز متوالی، بر کاهش افسردگی هم از لحاظ بالینی و هم از لحاظ آماری موثر است. با توجه به مطالعه ای اخیر در مجله Physical Therapy Science، حتی تمرینات هوازی در افراد غیر افسرده می تواند باعث کاهش استرس، از طریق کاهش هورمون های طبیعی استرس مانند آدرنالین و کورتیزول شود. 

اگر سن شما بیش از ۵۰ است، پژوهشی که ماه پیش در مجله ای بریتانیایی منتشر شده، پیشنهاد می کند که بهترین نتیجه از ترکیب ورزش های هوازی و مقاومتی حاصل می شود . این نوع می تواند شامل هر تمرینی با شدت زیاد باشد. برای مثال ۷ دقیقه تمرین نوعی یوگا به نام dynamic flow yoga! مطالعه ی دیگری که چند ماه منتشر به این پژوهش مطالبی را افزود. از جمله اینکه در بزرگسالان ۶۰ تا ۸۸ ساله،راه رفتن به مدت ۳۰ دقیقه در چهار روز در هفته، آن هم به مدت ۱۲ هفته به نظر می رسد که باعث تقویت اتصالات نورون ها در یک منطقه از مغز می شود که در آن محل اتصالات ضعیف شده اند. که این ضعیف شدن اتصالات در قسمتی از مغز با از دست دادن حافظه مرتبط است.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا این نوع ورزش ها به نظر می رسد باعث افزایش عملکرد مغز می شوند. اما مطالعات نشان می دهد که آن ها  انرژی تازه و اکسیژن را برای ذهن ما فراهم می کنند. در مطالعه ای در زنان مسن تر که علائم بالقوه زوال عقل مشاهده می شد، یافتند که ورزش های هوازی باعث افزایش اندازه هیپوکمپ در مغز می شود. هیپوکمپ  یک منطقه در مغز است که با یادگیری و حافظه مرتبط است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید