انتشار این مقاله


آزمایشی جدید در پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات

IsoPSA با شناسایی تغییرات مولکولی پروتئین PSA، می‌تواند نیاز به بیوپسی را کاهش داده و سبب کاهش موارد تشخیص نادرست سرطان پروستات شود.

تست IsoPSA می‌تواند کمک بزرگی در تعیین موارد مشکوک به سرطان پروستات نیازمند به بیوپسی باشد.

تیم از محققان کلینیک کلیولند، مرکز پزشکی Louis Stokes Cleveland VA و Kaiser Permanente Northwest و سایر مراکزبالینی، آزمایش خون جدیدی به نام IsoPSA را معرفی کرده‌اند که سرطان پروستات را از دو جهت دقیق‌تر از روش‌های معمول فعلی تشخیص می‌دهد؛ تمییز سرطان پروستات از موارد خوش‌خیم و شناسایی بیماران در معرض خطر. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که IsoPSA با شناسایی تغییرات مولکولی پروتئین PSA، می‌تواند نیاز به بیوپسی را کاهش داده و موجب کاهش موارد تشخیص نادرست و کاذب سرطان پروستات شود.

تیم تحقیقاتی، به سرپرستی اریک کلاین (Eric Klein)، مطالعه‌ای آینده‌نگر و چندکانونی را برروی ۲۶۱ مرد که از اکتبر ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ برای بیوپسی پروستات به پنج مرکز علمی و عمومی در ایالات متحده مراجعه کرده‌بودند، انجام دادند.

دکتر کلاین می‌گوید:

با وجود انتقادات، PSA چشم انداز تشخیص، غربالگری و مدیریت سرطان پروستات را در چند دهۀ اخیر تغییر داده‌است. متأسفانه، PSA اختصاصی بافتی (Tissue-Specific) است، اما مختص سرطان (Cancer-Specific) نیست، در نتیجه نتایج آن منجر به تشخیص نادرست و کاذب سرطان پروستات می‌شود؛ مسئله‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان کلید محدودیت این تست در کاربردپذیری بالینی آن یاد کرد.

این مطالعه به طور مستقیم عملکرد بالینی روش جدید مبتنی بر PSA، یعنی IsoPSA، نسبت به PSA را در بیماران در مرحلۀ بیوپسی پروستات، مقایسه کرد. با توجه به نتایج، IsoPSA در دو شاخص کلیدی به میزان قابل توجهی برتر از PSA است: تمییز میان سرطان پروستات و حالت‌های خوش‌خیمی و شناسایی بیماران مبتلا به بیماری‌های با سطح (Grade) بالا. مورد اول در استفاده از IsoPSA برای غربالگری، توسط پزشکان سطح اول مراجعه مناسب است، و مزیت دوم برای شناسایی بیمارانی که از درمان‌های مثبت و سایر برنامه‌ها سود می برند، مفید است.

بر اساس نتایج، در صورت تائید اعتبار و تصویب بالینی، IsoPSA می‌تواند میزان بیوپسی‌های غیرضروری را تقریباً تا ۵۰ درصد کاهش دهد. دکتر کلاین می‌گوید:

 متدلوژی مورداستفاده در تست IsoPSA نشان‌دهندۀ تفاوت قابل ملاحظه‌ای از روش‌های معمول تعریف بیومارکرها در خون را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند گامی برای بهبود وضیعت سایر شاخص‌های زیستی (بیومارکر/Biomarker) باشد.

مارک استوفسکی (Mark Stovsky) از هم‌کاران این مطالعه در این زمینه می‌گوید:

با توجه به سادگی ذاتی، نیاز صرف به نمونۀ خونی و ارائۀ اطلاعات به پزشک در قالب آشنا و با استفاده از تنها یک عدد – درست مانند PSA –کاملا به آیندۀ پیش روی IsoPSA پس از مطالعات اعتبارسنجی امیدواریم.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید