انتشار این مقاله


آیا قد نشانگری از سلامتی و شادی ماست؟

چه شما قد بلند یا کوتاهی داشته باشید و چه قد متوسطی داشته باشید، همواره شاهد این بحث هستید که قد شما چه تاثیری در شادی، اعتماد به نفس و سلامتی شما دارد.

چه شما قد بلند یا کوتاهی داشته باشید و چه قد متوسطی داشته باشید، همواره شاهد این بحث هستید که قد شما چه تاثیری در شادی، اعتماد به نفس و سلامتی شما دارد.

در این زمینه که قد انسان چه تاثیری بر روی سلامتی و نشاط او دارد، تحقیقات و مطالعات علمی زیادی انجام شده است. حال با استفاده از این اطلاعات و در نظر گرفتن سلامتی جسمی و روانی؛ بلند قد بودن بهتر است یا کوتاه قدی؟

بلندی و کوتاهی قد

میانگین قد در کشورهای صنعتی در ۱۵۰ سال گذشته در حدود ۴ اینچ (۱۰.۱ سانتی‌متر) افزایش یافته است. میانگین قد برای زنان در حدود ۵ فوت و ۲ اینچ (۱۵۷ سانتی‌متر) است و برای مردان این عدد ۵ فوت و ۷.۵ اینچ (۱۷۴ سانتی‌متر) است.

این افزایش قد مربوط به مسائلی است که ما در مورد قد می‌دانیم و برای بیشتر شدن آن تلاش کرده‌ایم؛ مواردی مانند ارتباط قد با سلامتی، پتانسیل‌های ژنتیکی و تغذیه مخصوصا در زمان کودکی. در حدود ۸۰ درصد از میزان قد یک فرد را مسائل ژنتیکی تعیین می‌کند و ما بقی آن مربوط به مسائل محیطی است. کودکی که با رژیم غذایی کامل تغذیه شده است و آب تمیز نوشیده است و فاقد بیماری خاصی بوده است در حدود ۳ الی ۴ اینچ (۷.۶ الی ۱۰.۱ سانتی‌متر) قد بلندتری نسبت به بچه‌هایی دارد که فاقد این شرایط بوده‌اند.

همچنین دنبال کردن افزایش قد در بچه‌ها یک پارامتر مناسب است. قد کودکان، یکی از مواردی بوده است که همیشه ثبت می‌شده است؛ چرا که قد و افزایش نرمال آن در ارتباط با سلامتی و درآمد است. به دلیل همین دنبال کردن افزایش قد کودکان، در چند دهه گذشته ما افزایش قد را شاهد بوده‌ایم. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر این که افزایش قد می‌تواند منجر به سلامتی کلی فرد و شانس بقای بیشتر اوشود.

حال اگر بخواهیم به این مسئله دقیق‌تر نگاه کنیم، آیا تغییرات قد می‌تواند بر تجربه او از جهان تاثیر بگذارد؟ و آیا قد بلند بودن یا کوتاه قدی را می‌توان به کاهش یا افزایش سلامتی و نشاط ترجمه کرد؟

فاکتورهای زیادی بر روی سلامتی و نشاط افراد تاثیر می‌گذارد، آیا قد افراد یکی از این فاکتورها است؟

آیا قدی که نشانه سلامتی باشد وجود دارد؟

مطالعات نشان داده است که قد می‌تواند بر روی شرایط سلامتی انسان تاثیر بگذارد، ولی این که دقیقا مشخص کنیم که چه تاثیری دارد کاری چالش برانگیز است. قد بلند بودن ممکن است موجب ابتلا بیشتر به سرطان بشود. در حالی که مشخص شده زنانی که ۵ فوت و ۱۰ اینچ (۱۷۸ سانتی‌متر) قدشان است یا بیشتر از این مقدار، بیشتر احتمال دارد که سرطان در آن‌ها بوجود بیاید و یا این که پیشرفت کند، در مقابل زنان با قد حدودی ۱۵۷ سانتی‌متر به پایین هستند. البته برای مردان این قضیه فرق می‌کند و مردان بلند قد ریسک ابتلا به سرطان کمتری دارند. اما افرادی که ریسک ابتلا به سرطان کمتری دارند احتمال ایجاد لخته‌های خونی در این افراد حدود ۳ برابر بیشتر است، البته اگر چاق باشند؛ که این حالت می‌تواند منجر به آمبولی ریوی کشنده شود.

از طرف دیگر، افراد بلند فد به احتمال کمتری مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. به ازای افزایش هر ۲.۵ اینچ (۶.۳۵ سانتی‌متر) قد در هر دو جنس، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

ارتباط بین شادی و قد

اما در مورد نشاط و شادی قضیه چه شکلی است؟ در حالی که هیچ مطالعۀ قطعی بر روی این مسئله انجام نشده است که نشان دهد که در حالت کلی افراد بلند قد شادتر هستند یا کوتاه قد، ولی تعدادی مطالعه بر روی تاثیر قد بر روی حالت‌های خاص انسان انجام شده است.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ بر روی ۱۳۰۰۰ جفت (زن و مرد) انجام و در ژورنال بیولوژی ژنوم چاپ شد، مشاهده شد که افراد معمولا به سمت جفت با قد مشابه خود جذب می‌شوند. همچنین یک آنالیز با مقیاس بزرگ در سال ۲۰۰۴ به این نتیجه رسید که افراد بلند قد در طول زندگی خود مزیت‌های بیشتر می‌بینند؛ مثلا افرادی که قد آن‌ها از ۶ فوت (۱۸۲ سانتی‌متر) بلندتر است به طور میانگین در طول عمرشان ۱۰۰ هزار دلار درآمد بیشتری خواهند داشت.

برخلاف مسئله‌ای که در مورد سلامتی بیان شد، نمی‌توان به طور قطع گفت که افزایش قد موجب نشاط افراد می‌شود، چرا که متغیرهای زیادی در این زمینه وجود دارد. شخصیت‌ها، فردیت‌ها و خواسته‌ها مواردی هستند که تاثیر زیادی بر روی میزان شادی فرد می‌گذارند.

شاید برای‌تان جالب باشد

مجتمع ناپلئون (The Napoleon Complex، به فردی گفته می‌شود که قد کوتاهی دارد و رفتار و شخصیتی تند و خشن و غیرقابل نفوذ دارد.) از روی نام ژنرال فرانسوی ناپلئون بناپارت گرفته شده است که گفته می‌شد قد کوتاهی داشته است و شخصیتی خشن و غیرقابل نفوذ داشته است؛ اما این مطلب که عقیده‌ی عمومی بر آن است اشتباه است. قد ناپلئون در میانه قد آن زمان بوده است که در حدود ۵ فوت و ۶.۵ اینچ (۱۶۷ سانتی‌متر) بوده است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید