انتشار این مقاله


نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می‌دهد!

به راستی یک فنجان قهوه خواص جادویی دارد

به راستی یک فنجان قهوه خواص جادویی دارد، یک فنجان قهوه هنگام صبح شما را برای ادامه روز آماده می‌کند، یک استکان قهوۀ سرد در یک بعد ازظهر داغ به شما نشاط خواهد بخشید و یک لیوان گرم از آن بعد از شام به هضم غذایتان کمک خواهد کرد.

با این وجود به دلیل ترس از اثرات منفی قهوه مردم غالبا سعی دارند میزان مصرف قهوه خود را برای افزایش سلامتی کاهش دهند.‌دو تحقیق منتشر شده در مجلۀ “Annals of Internal Medicine” می‌تواند در از بین بردن این ترس موثر باشد.‌ این تحقیقات روی بیش از ۷۰۰ هزار نفر انجام شده است و نتایج به دست آمده از آن‌ها اینست که هرچه شخص بیشتر قهوه مصرف کند احتمال مرگ زودهنگام او در اثر تعدادی از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی کمتر خواهد بود.

کسانی که نمی‌خواهند مصرف کافئين خود را افزایش دهند نگران نباشند! به نظر می‌رسد قهوه بدون کافئین نیز اثرات مثبت مشابهی بر سلامتی دارد.

قهوۀ بیشتر، خطر مرگ کمتر!

در تحقیق اول که نسبت به تحقیق دوم گسترده‌تر بود، محققین اطلاعات حاصل از یک تحقیق تغذیه را که بیش از ۵۲۰ هزار نفر از ۱۰ کشور اروپایی را به طور میانگین ۱۶/۴ سال دنبال کرده بود، آنالیز کردند.‌ محققان دریافتند در شرکت‌کنندگانی که میزان مصرف قهوه بیشتر بود، خطر مرگ کاهش می‌یافت.

بیشترین مصرف‌کنندگان قهوه شامل ۲۵ درصد بودند که ۳ یا بیشتر از ۳ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند.‌در میان این گروه، در مقایسه با کسانیکه به هیچ وجه قهوه نمی‌نوشیدند احتمال مرگ زودهنگام در مردان ۱۲ درصد و در زنان ۷ درصد کمتر بود.

علاوه بر کاهش احتمال مرگ زودهنگام، محققین دریافتند که احتمال مرگ در اثر بیماری‌های سیستم گوارشی و گردش خون نیز کاهش می‌یابد.‌ در مردان مصرف قهوه احتمال خودکشی را نیز کاهش می‌دهد.

تحقیق دوم شامل بررسی رژيم غذایی و عادات سلامتی ۱۸۵۸۵۵ نفر آمریکایی به مدت ۱۶ سال بود.‌ نتایج مشابهی درمورد کاهش خطر مرگ به دست آمد اما در این تحقیق علت کاهش بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی، دیابت، سکته و بیماری‌های کلیوی بود.

در مقایسه با افرادی که اصلا قهوه مصرف نمی‌کردند، افرادی که دو یا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند ۱۸ درصد و افرادی که یک فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند ۱۲ درصد احتمال مرگ کم‌تری داشتند.

تحقیق دوم بسیار با ارزش است زیرا تمرکز آن بر روی جمعیتی از آمریکایی‌ها با قومیت‌های متفاوت شامل سیاه‌پوستان، سفیدپوستان، ژاپنی‌ها، آمرکایی‌های لاتین و اهل هاوایی بود.‌ در حالی که تحقیقات پیشین درمورد تاثیرات قهوه بیشتر بر نژاد اروپایی تمرکز داشت.

علت در مقابل ارتباط

این تحقیقات براساس مشاهدات هستند، به این معنی که علت و معلول را مشخص نمی‌کنند و براساس این اطلاعات نمی‌توان گفت نوشیدن قهوه قطعا طول عمر را افزایش خواهد داد.‌ محققین تلاش کردند فاکتور‌هایی مانند رژيم‌غذایی، چاقی و سیگار کشیدن را نیز درنظر بگیرند.‌ اما همچنان این امکان وجود دارد که کسانیکه قهوه مصرف می‌کنند به طریقی که خودشان کنترل نکرده‌اند سالم‌تر هستند.

این اولین تحقیقی نیست که اثرات مثبت نوشیدن قهوه بر سلامت را نشان می‌دهد.‌در هر دو تحقیق نویسندگان اشاره کردند که پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند مصرف قهوه در به‌سازی عملکرد کبد، سطح قند خون و التهاب نقش دارد.


مقاله مرتبط: ١١ دليل براى مصرف روزانه‌ى قهوه


با وجود اینکه دلیل مصرف قهوه در بسیاری از افراد کافئین می‌باشد اما به دلیل اینک قهوه بدون کافئین نیز در افزایش طول عمر موثر است، احتمالا کافئين در ایجاد این اثرات مثبت نقشی ندارد.

گروهی از محققین حدس می‌زنند مزایای قهوه ممکن است ناشی از ترکیبات دیگری باشد که هنگام آماده کردن نوشیدنی استخراج می‌شوند، به خصوص پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان (اگرچه ممکن است کافئین نیز مزایایی داشته باشد).

اگرچه نمی‌دانیم علت افزایش طول عمر در اثر نوشیدن قهوه چیست اما نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که مردم نباید نسبت به نوشیدن قهوه احساس گناه کنند.‌محققین معتقدند نوشیدن زیاد قهوه کافئین‌دار خطرناک است اما تا پنج فنجان قهوه در روز نگران‌کننده نیست.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید