انتشار این مقاله


آیا شامپوی شما سالم است؟ از این عناصر زیان‌آور دوری کنید

از بین تمام چیزهایی که شما باید در مورد آن‌ها نگران باشید، امکان دارد به خطرات پنهانی که در شامپویتان وجود دارد، حتی فکر هم نکنید؟ ممکن است شامپویتان حاوی بسیاری از مواد مضر و زیان‌آوری باشد که شما نیاز به اجتناب از آن داشته باشید. براساس اصول نظری، شما باید نگرانی‌ِ بیشتری نسبت به آنچه که […]

از بین تمام چیزهایی که شما باید در مورد آن‌ها نگران باشید، امکان دارد به خطرات پنهانی که در شامپویتان وجود دارد، حتی فکر هم نکنید؟ ممکن است شامپویتان حاوی بسیاری از مواد مضر و زیان‌آوری باشد که شما نیاز به اجتناب از آن داشته باشید. براساس اصول نظری، شما باید نگرانی‌ِ بیشتری نسبت به آنچه که در بدن خود دارید، داشته باشید. با این حال، محصولات زیباییِ موضعی، می‌توانند ایمن نباشند؛ چنانکه گزارش گسترده‌ای که توسط FDA منتشر شده، این موضوع را ثابت می‌کند.

مشکلات بهداشتی گزارش شده

اخیرا FDA اخباری مبنی بر گزارش‌های نامطلوبِ مربوط به مواد غذایی و محصولات زیبایی منتشر کرده‌ است. این اطلاعات که از مرکز ایمنیِ مواد غذایی و تغذیه‌ی کاربردی تهیه شده است، از سال ۲۰۰۴ به بعد گسترده می‌شود. این موضوع، مبنای خوبی را برای تحقیق بیشتر در زمینه اثرات لوازم آرایشی_بهداشتی فراهم می‌کند.

برطبق گفته Steve Xu، متخصص پوست در مرکز پزشکی McGaw، محصولات بهداشتی پوست و مو در صدر لیست دارای عوارض جانبی این گزارش، قرار می‌گیرند.

متأسفانه محصولاتی که برای نوزادان و پاکیزگی شخصی بودند، بیشترین وقایع و آسیب‌های جدی‌‌ای، شامل بستری شدن در بیمارستان و مرگ را به همراه داشتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که محصولات زیبایی، به دستورالعمل‌هایی برای محافظت از ایمنی مصرف کنندگان نیاز دارند.

در عین حال گزارش‌های مربوط به وضعیت نامطلوب، در سال گذشته دو برابر شده است. این حجم از گزارشات به طور عمده، ناشی از ریزش مو و شکایت‌هایی از سوزش و ناراحتی پوستیِ ناشی از محصولات WEN بود. تولیدکنندگان WEN، هزاران شکایت را در مورد محصولات نرم کننده‌ی خود دریافت کرده بودند که ۱۰۰ مورد از آنها به FDA رسیده است.

هنگامی که FDA از مشتریان WEN درخواست کرد که شکایات خود را به طور مستقیم به آنها اعمال کنند، هزاران نفر در آن شرکت نموده اند. طبق اعلام سازمان بازاریابی محصولات WEN، هنوز شواهدی وجود ندارد که نرم کننده‌های آنها باعث ریزش مو شوند.

اندکی محدودیت

در حالی که شما ممکن است فکر کنید شامپوهای موجود در قفسه‌های فروشگاه، دارای قوانین و مقرراتی هستند؛ اما واقعیت چیز دیگری‌ست و باید حقایق را در نظر بگیرید. در واقع صنایع زیبایی بسیاری از مقررات را خودشان به وجود می‌آورند. بدون آگاهی و درک از آن‌ها، شما ممکن است چیزی را که از نظر پزشکی، سراسر برای بدنتان مضر است، استفاده کنید.

با توجه به وب سایت FDA شرکت‌ها و افرادی که لوازم آرایشی تولید می‌کنند یا به بازار عرضه می‌کنند، دارای مسئولیت قانونی برای اطمینان از ایمنی محصولات خود هستند. نه قانون و نه مقررات FDA، نیازمند آزمایش‌های خاص برای نشان دادن ایمنی محصولاتِ شخصی و یا محتویات درونی آن‌ها نیستند.

برای اینکه اندکی از نگرانی‌هایتان کاسته شود، بهتر است بدانید که  FDA، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی را از بکارگیری برخی از مواد مشخص و تعیین شده، محدود می‌کند. علاوه بر این، سازمان در صورتی که محصول به وضوح تقلبی یا دارای علامت تجاری دروغین باشد و شرکتش، خود این مسئله را برطرف نکند، بر آنها نظارت و بررسی دارد. بهرحال، شما می‌توانید برخی از مشکلات این سیستم خود تنظیمی را مشاهده کنید.

از چه چیزی باید اجتناب کرد؟!

در حالی که FDA و شرکت‌های زیبایی به دنبال چگونگی مبارزه با این مشکل هستند، شما نیز باید یاد بگیرید که بدترین مواد تشکیل دهنده‌ی محصولات زیبایی را تشخیص داده و از آن‌ها دوری کنید. برای شروع این کار، به سراغ لیست زیر بروید و تحقیقات پیشین خود را درمورد مارک‌های مورد علاقه خود، انجام دهید.

۱. سولفات

این عنصر به عنوان یک ماده‌ی تحریک کننده و سوزش آورِ پوست، چشم، دهان و حتی ریه شناخته شده است و در افراد دارای پوست حساس، ایجاد آسیب‌های سخت و جدی می‌کند. علاوه بر این “سدیم لورت سولفات” ممکن است حاوی یک ماده شیمیایی شناخته شده در ایجاد سرطان برای موش‌های آزمایشگاهی باشد؛ ولیکن محققان ارتباط مستقیم آن را با ایجاد سرطان در انسان‌ها پیدا نکرده‌اند.

۲. فرمالدهید

باور داشته باشید یا نه؛ بسیاری از محصولات مراقبت از مو و دیگر محصولات خانگی از این مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند. مطالعات انجام شده، تناقضی را در مورد رابطه‌ی این ماده با سرطان نشان داده‌اند. اگر چه پیوند سازگارتری با کاربرد موضعی آن بر روی موش‌ها وجود دارد.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، یک مطالعه نشان داد که کارگرانِ در معرض این مواد شیمیایی، تغییرات کروموزومی بالاتری داشتند. این یافته از ایده‌ای که فرمالدهید ممکن است باعث بروز لوسمی شود، پشتیبانی می‌کند. بسیاری از سازمان‌های معتبر آن را سرطان‌زا می‌دانند.

۳. پارابن

شرکت‌های زیبایی اغلب از پارابن‌ها به منظور محافظت در برابر رشد باکتری استفاده می‌کنند. با این حال این ماده‌ی شیمیایی، نقش هورمون استروژن را در بدن شبیه سازی می‌کند و می‌تواند باعث رشد سریع سلول‌های سرطانی شود. در حال حاضر، FDA هیچ دلیل قانع کننده و قوی‌ای، مبنی بر ممنوعیت استفاده از این ماده پیدا نکرده است؛ اما به طور کلی، دور ماندن از این ماده‌ی شیمیایی اگرچه منجر به آشفتگی هورمون‌ها شود ولی با این حال یک نظر و ایده‌ی صحیحی‌ست.

در حالی که مواد تشکیل دهنده‌ی غذا شامل حداقل برخی از مقررات می‌شود، محصولات زیبایی از این نظر بسیار آزاد هستند. اگر یک عنصر ارتباط مستقیمی با بیماری نداشته باشد، شرکت‌های زیبایی ممکن است فقط از آن استفاده کنند. با این حال، محققان پیامد‌های زیان‌باری را در مطالعات بر روی مواد شیمیاییِ مورد استفاده در محصولات زیبایی، یافته‌اند. برای محافظت از خود، باید مواد شیمیایی مورد استفاده در لوازم آرایشیِ مورد علاقه‌تان، از جمله شامپوی خود را بررسی کنید.

این مقاله برای اولین بار در AskDrManny.com منتشر شده است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید