انتشار این مقاله


شاید نوعی باکتری بتواند رشد سرطان کولون را تسریع کند

اکثر سرطان‌های کولون احتمالا به‌علت عفونت باکتریایی باشد که معمولا در گاو یافت می‌شوند.

اکثر سرطان‌های کولون احتمالا به‌علت عفونت باکتریایی باشد که معمولا در گاو یافت می‌شوند. از چندین دهه پیش، ما می‌دانستیم که Streptococcus gallolyticus gallolyticus یا SGG گاهی در تومورهای روده‌ای یافت می‌شود، اما در حال حاضر میدانیم که میکروب‌ها مستقیما باعث رشد تومور در موش می‌شوند.


سرطان زمانی رخ می‌دهد که جهش در DNA سلول‌ها باعث تکثیر سریع آن‌ها گردد. گاهی‌اوقات علت مشخص است؛ مانند اثر سیگار در ایجاد سرطان ریه و یا ویروس پاپیلومای انسانی در ایجاد سرطان دهانه‌ی رحم. اما اغلب علت مشخصی وجود ندارد و جهش‌های ایجادکننده‌ی تومور به صورت تصادفی اتفاق می‌افتند.
قبلا تصور می‌شد سرطان کولون که سومین سرطان رایج در انگلستان است، با عوامل خطر تغذیه‌ای مرتبط است؛ مانند خوردن گوشت‌قرمز یا فرآوری‌شده یا فیبر ناکافی. اما این نکته توجه محققان را جلب کرد که آیا SGG نیز، که در برخی نمونه‌های تومور کولون یافت می‌شود، می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته‌باشد یا نه.


مقاله مرتبط: یک‌چهارم سرطان‌های کولورکتال با سبک زندگی مرتبط هستند!


برای این تحقیق، Yi Xu از مرکز علوم پزشکی A & M تگزاس و تیم او، باکتری‌های SGG را وارد بدن موش‌هایی که مستعد سرطان کولون بودند، کردند. سرطان در آن‌هایی که با SGG تغذیه شده‌بودند، در مقایسه با آن‌هایی که میکروب‌های دیگر را دریافت کرده‌بودند، حدود ۲ برابر شده‌بود!
آن‌ها همچنین دریافتند که تکثیر سلول‌های سرطانی روده انسان در محیط کشت، در زمان حضور باکتری SGG، سریعتر شد. این باکتری به‌نوعی می‌تواند مسیرهای تکثیر سلول را تحریک کند. هنگامی‌که تیم نمونه‌های تومور افراد مبتلا به سرطان روده را بررسی کرد، ۷۴ درصد آن‌ها دارای باکتری SGG بودند و در ۲۶ درصد هم سطح آن بسیار بالا بود. این نشان می‌دهد که باکتری‌ها در ۷۴ درصد از سرطان‌های روده بزرگ نقش دارند.

هنوز معلوم نیست که SGG علت اولیه جهش باشد. بلکه، باکتری احتمالا رشد تومورهای کوچک موجود را تسریع می‌کند. این همان چیزی است که تیم Xu قصد دارد بعدا روی آن تحقیق کند، با دادن باکتری به موش‌های سالمی که مستعد سرطان کولون نیستند. اگر نقش باکتری در سرطان تایید شود، سرطان کولون می‌تواند روزی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان و یا حتی با واکسن پیشگیری شود!


مقاله مرتبط: نانوتکنولوژی برای تشخیص زودهنگام و درمان سرطان کولورکتال


تخمین زده می‌شود که حدود ۲ تا ۸ درصد افراد سالم در بافت روده بزرگ خود SGG داشته باشند. نحوه‌ی انتقال آن به افراد نامشخص است، اما مشخص شده‌است که این باکتری‌ها گاو را نیز آلوده می‌کنند. نتایج مطالعات قبلی نشان داده‌است که عفونت در مزارع روستاهای اسپانیا نسبت به شهر بارسلونا شش برابر بیشتر است.

عفونت قلبی

SGG گاهی‌اوقات باعث عفونت درچه قلب می‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند که افراد دارای این عفونت برای سرطان کولون نیز بررسی شوند. طبق نتایج یک مطالعه‌ی دیگر، بیش از نیمی از افراد دارای عفونت دریچه‌ی قلب، سرطان کولون هم دارند. حتی اگر تومور هم نداشته‌باشد باید مرتبا چک‌آپ داشته‌باشد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید