انتشار این مقاله


واکسن درمانی جدید برای سرطان‌های سر و گردن مرتبط با HPV

واکسن درمانی جدیدی، افزایش فعالیت T-Cells مرتبط با HPV16/18 را نشان داده که می‌تواند درمانی جدید برای سرطان‌های سر و گردن مرتبط با HPV باشد.

بر اساس یافته‌های جدید گروهی از پژوهشگران، یک واکسن‌ درمانی جدید می‌تواند به تولید پاسخ ایمنی در بیماران کارسینومای سلول سنگفرشی سر و گردن۱ بیانجامد. این درمان به طور ویژه‌ای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)۲ را هدف قرار می‌دهد، که غالباً با HNSCCa مرتبط می‌باشد، تا پاسخ ایمنی ایجاد کند. نتایج این پژوهشِ آزمایشی، در نشست سالانه‌ی انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه خواهد شد.

HNSCCa سرطانی است که در غشای موکوسی دهان و حلق ایجاد می‌شود. درحالی که مصرف سیگار و تنباکو دلایل شناخته شده‌ای برای این سرطان می‌باشند، شماری از موارد مبتلا نیز به عفونت HPV مربوط می‌باشد که در حال افزایش است. HPV یک عفونت مقاربتی است که بسیار شایع می‌باشد؛ طوری که بنابر گفته‌ی مرکز کنترل بیماری‌ها۳ تقریباً تمامی افراد بالغ که نزدیکی جنسی دارند، در طول زندگی خود در تماس با این ویروس خواهند بود. بنابر مرکز CDC، هفتاد درصد سرطان‌های حلق در ایالات متحده مربوط به HPV می‌باشد که دلیل شصت درصدشان،  با زیرنوعی که HPV16/18 نامیده می‌شود ارتباط دارد.

این زیرنوع که این دانشمندان با درمان جدید هدف گرفتند، تنها باری است که فعالیت ایمنی با این واکسن ایمونوتراپیک مبتنی بر DNA ۴  را برای سرطان‌های سر و گردن مرتبط با HPV16/18  نشان می‌دهد.

واکسنی که به بدن تزریق می‌شود، به عنوان یک آنتی‌ژن عمل می‌کند که سیستم ایمنی را مجاب به تولید آنتی‌بادی و فعالیت سلول‌های ایمنی می‌کند. در هنگام تزریق، پزشکان از دستگاه مخصوصی برای اعمال پالس الکتریسیته به محل تزریق استفاده می‌کنند. این کار عضلات آن ناحیه را تحریک کرده و جذب آنتی‌ژن را سرعت می‌بخشد. قابل ذکر است که این مطالعه یک رویکرد چندرشته‌‌ای است که نیازمند آزمایشگاه و کلینیک می‌باشد.

۲۲ بیمار که این واکسن را دریافت کرده‌اند قبلاً درمانی را که به نظر می‌رسیده مؤثر باشد، چه جراحی و چه شیمی‌درمانی و تابش پرتو، دریافت کرده‌اند. سپس پس از گذشت به طور میانگین ۱۶ ماه، ۱۸ نفر از این بیماران سطح افزایش یافته‌ای از فعالیت‌ T-Cells  ویژه‌ی HPV16/18 را نشان دادند. همه‌ی بیماران هنوز در قید حیات بوده و عارضه‌ی جانبی جدی‌ای گزارش نشده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که درمان هدفمند و اختصاصی می‌باشد امّا همچنان ایمن بوده و تحمّل خوبی دارد.

به خاطر نتایج مثبت، قدم بعدی این مطالعه، آزمایش این درمان در بیماری‌های متاستاتیک است. آزمایش‌های متعدد به زودی امتحان خواهند شد که واکسن را با مهارکننده‌های PD-1 ترکیب می‌سازد. PD-1 پروتئینی را نشانه می‌گیرد که پاسخ ایمنی را با سرکوب تولید T-Cells تضعیف می‌کند.


  1. head and neck squamous cell carcinoma – HNSCCa
  2. human papillomavirus
  3. Centers for Disease Control – CDC
  4. DNA based immunotherapeutic vaccine
الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید