انتشار این مقاله


تشخیص تومو‌رهای مغزی با آزمایش خون

پزشکان از اسکن MRI و دیگر تکنیک‌های تصویربرداری برای تشخیص تومور‌های مغزی استفاده می کنند که این روش‌ها معمولا جزو چک‌آپ‌های عادی اشخاص نیستند.

پزشکان از اسکن MRI و دیگر تکنیک‌های تصویربرداری برای تشخیص تومور‌های مغزی استفاده می کنند که این روش‌ها معمولا جزو چک‌آپ‌های عادی اشخاص نیستند.
سر‎درد، از دست دادن حافظه، تغییرات در شخصیت، اختلال دید و یا اختلال در صحبت کردن موجب مظنون شدن پزشکان، انجام آزمایش و نهایتاً تشخیص تومور مغزی می‌شود.‌ اما تشخیص در این مرحله بسیار دیر است.‌ زمانی که تومورهای سرطانی موجب ایجاد این نشانه‌ها می‌شوند قابل درمان با داروها نمی‌باشند و درمان‌هایی مانند جراحی، پرتو‌درمانی و شیمی‌درمانی نسبت به مراحل اولیه سرطان تاثیر کمتری دارند.


مقاله مرتبط: تومور مغزی

در برخی از رایج‌ترین تومورهای مغزی بالغین، پس از تشخیص بیمار تنها ۱۴ ماه فرصت زندگی خواهد داشت.‌ در طول تاریخ محققین تلاش کرده‌اند را‌ه‌های بهتری برای تشخیص زود‌هنگام سرطان کشف کنند اما علائم مشخصی که نشان‌دهنده رشد تومور باشند، وجود ندارد.
تیمی در دانشگاه اوهایو آمریکا مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که بر اساس آن تغییرات مشخصی در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد که می‌تواند پنج سال پیش از شروع علائم سرطان، رایج‌ترین تومورهای سرطانی مغز مانند گلیوما را پیش‌بینی کند.

جودی شوارتزبام۱، پروفسور اپيدميولوژی و محقق ارشد، گفت:

پيشتر تصور بر اين بود كه گليوبلاستوما (رايج‌ترين نوع گليوما در بالغين) ناگهانی و بدون هيچ نشانه‌ای رخ می‌دهد. اما ممكن است فعاليت‌هايی در سيستم ايمنی رخ دهد كه نشان دهنده وجود ريسك بالا در شخص برای ابتلا به تومور مغزی دارد.

این اطلاعات جدید بسیار ارزشمند هستند زیرا این اولین تحقیقی است که اختصاصاً اتفاق رخ‌دهنده در سیستم ایمنی قبل از پیشرفت گلیوما را بررسی می‌کند.‌ طبق گفته شوارتزبام این سری اتفاقات در کلینیک‌ها مشاهده نمی‌شوند زیرا بیمار تا قبل از آشکار شدن علائم سرطان شناخته نمی‌شود.
این نوع آزمایش خون به همراه دیگر تست‌های شناسایی (مانند تصویربرداری یا آزمایش‌های ژنتیکی) می‌تواند به پزشک در شناسایی کسانی که ریسک بالای ابتلا به تومورهای سرطانی مغز دارند کمک کند.‌ ادامه این تحقیقات می‌تواند به دانشمندان در طراحی درمان‌هایی برای مهار رشد بیشتر تومور کمک کند.

طبق گفته شوارتزبام بزرگترین محدودیت این تحقیق این است که همچنان نمی‌دانیم این نوع فعالیت سیستم ایمنی فقط مختص گلیوما است یا نه.‌ برای مثال سیستم ایمنی ممکن است فعالیت‌های مشابه را پیش از سایر سرطان‌ها یا بیماری‌ها نیز نشان دهد و این نشان می‌دهد نوع آزمایش خون استفاده شده در این تحقیقات برای تشخیص سرطان مغزی کاملا اختصاصی نیست.‌ اما در آینده ممکن است ریسک ابتلا شما به بیماری را مشخص کند تا بیش از قبل تحت نظر پزشک قرار گیرید.
بر اساس گفته جوئی ویملز۲، پروفسور اپیدمیولوژي، تحقیقات همچنان در مراحل اولیه خود بوده و قابل استفاده به صورت بالینی نیستند.‌اما این تحقیق قدم بزرگی در مسیر تشخیص زودهنگام سرطان مغز می‌باشد.‌ ویملز که عضو این تحقیقات نبود می‌گوید:

سرطان مغز معمولا پس از رخدادها و آسیب‎های شدید نورولوژیکی تشخیص داده می‌شود.‌این تحقیق نشان می‌دهد که آزمایش خون می‌تواند سال‌ها پیش از تشخیص کلینیکی تومور مغزی، ما را از اتفاقاتی که رخ خواهند داد آگاه کند.

او امیدوار است که روزی تنها با یک آزمایش خون بتوان سرطان مغز را تشخیص داد، اما پیش از آن تحقیقات بیشتری نیاز است.‌ویملز معتقد است ابتدا تحقیقاتی نیاز است تا این یافته‌ها را اثبات کند و سپس تحقیقاتی که بیومارکرهای بیشتری را در خون برای تشخیص سرطان مغز شناسایی کنند.‌او با شوارتزبام موافق است که سیتوکین‌ها (پروتئین‌هایی در خون که مسئول ارسال سیگنال‌های مقابله با سلول‌های مضر ، به یکدیگر و سلول‌های ایمنی هستند) به تنهایی برای تشخیص سرطان مغز اختصاصی نیستند اما همراه با دیگر سیگنال‌های ژنتیکی و DNA تکنیک تشخیصی مفیدی قابل طراحی است.

با توجه به این که درمان‌های موجود برای سرطان پیش از پیشرفت زیاد بیماری کارایی بیشتری دارند، نتایج این تحقیقات بسیار هیجان‌انگیز است.‌ ویملز معتقد است ممکن است بتوانیم با تغییر اعمال سیستم ایمنی قبل از رشد بیش از حد تومور مانع از آسیب‌های بیماری شویم.


پی‌نوشت

۱.Judith Schwartzbaum

۲. Joe Wiemels

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (3)
    1. با سلام. سردردهای پشت سر اکثراً مربوط به فشار خون هستند. اما برای تشخیص دقیق باید چندین پارامتر رو بررسی کرد. از جمله:
      حساسیت به نور
      زمان‌های وقوع سردرد
      مداوم یا منقطع بودن
      حساسیت به مواد غذایی
      حساسیت به بو

  1. سلام ببخشيد من حدود يك سال هر روز سردرد دارم از كم خوني هم نيس يا هر روزه يا يك روز در ميون با هيچ مسكنيم بهبود پيدا نكرده و وقتي از خواب بلند ميشم شديد تره علائم جديدي مثل حالت تهوع و سرگيجه و بي حسي پيدا ميكنم البته بعضي اوقات ممكنه تومور باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید