انتشار این مقاله


ویار و انزجار دوره بارداری؛ چرا در این دوران، غذای موردعلاقه، ناخوشایند به نظر می‌رسد؟

ویار و انزجار زن باردار نسبت به بعضی از مواد غذایی، سلامت او و جنین داخل رحم او را تضمین می کند.

هوس هندوانه و بستنی در فصل زمستان، بیدار شدن در نصف شب برای خوردن خیار شور یا چیپس، یکی دیگر از عجایب دوران بارداری است! شاید خیلی ها از این موضوع اطلاع ندارند که ویار و اشتیاق به خوردن چیز خاصی در دوران بارداری، همیشه مثبت نیست. به طور مثال، یک زن باردار، قهوه لاته ای را که عادت داشت هر روز برای صبحانه بخورد، هنگام بارداری چیزی غیر قابل تحمل بداند. حدود نیمی از زنان باردار در نهایت به یک غذای خاص ناسازگاری پیدا می کنند؛ به طوری ناگهان معده ی آن ها نسبت به آن غذا واکنش نشان می دهد، حتی اگر غذای مورد علاقه ی زن باردار باشد. در دوران بارداری اغلب غذاهای تند یا پر چربی، و گوشت و تخم مرغ در لیست غذاهای انزجار آور قرار می گیرند.

در دوران بارداری، میل به خوردن مواد غذایی مثل چیپس، خیارشور، بستنی، شکلات و لیمو بیشتر می شود.

اگر نسبت به غذا یا ماده ای خاص حساسیت دارید، در دوران بارداری احتمال بی حالی و حالت تهوع در صبح بیشتر است. انزجار از ماده ی غذایی معمولا یک هفته بعد از احساس حالت تهوع به هنگام صبح بروز می کند و اغلب در سه ماهه ی اول بارداری رخ می دهد. ویار و ازجار از مواد غذایی در نیمه های بارداری به اوج خود می رسد و حتی ممکن است بعد از زایمان هم از بین نرود. گاها ویار و انزجار به طور موقتی از بین می رود و بعد از مدتی دوباره بروز می کند که یکی از موارد ناشناخته ی دوران عجیب بارداری است. به گفته ی دکتر آنجلی کارمال۱ ، پزشک اطفال از بیمارستان عمومی بوستون ماساچوست ۲:

هیچ کس به طور دقیق نمی داند دلیل اصلی انزجار و ویار بارداری چیست، اما به احتمال زیاد هورمون ها در ایجاد آن دخیل اند. به نظر می رسد هورمون گونادوتروپین انسانی۳ علت اصلی باشد. میزان این هورمون در هفته ی یازدهم به اوج می رسد و این دقیقا همان زمانی است که زنان باردار بیشترین تهوع و استفراغ را دارند. بعد از پایان سه ماهه ی اول، میزان هورمون کاهش می یابد.

زنان در دوران بارداری از حس بویایی قوی برخوردارند و در صورت استشمام بوی تند یا غلیظ، حالت تهوع به آن ها دست می دهد. گاهی به دلایل هورمونی موادی مثل گوشت مرغ، با وجود اینکه بوی تندی ندارد، مزه ی فلز مانندی در دهان حس می شود و به همین خاطر باعث انزجار زن باردار می گردد. بعضی از متخصصان تغذیه معتقدند که انزجار از غذا در دوره ی بارداری هدف خاصی دارد؛ به طوری که باعث می شود زن باردار چیز هایی را که برای او و فرزندش ضرر دارد، نخورد. کارخانه ای که در محصولات خود از ماده ای استفاده می کند که برای زن و جنین ضرر دارد، لذا مادر بعد از استشمام بوی آن، از خوردن آن پرهیز می کند که چندان هم دور از واقعیت نیست. سه ماهه ی اول بارداری زمانیست که ویار و انزجار اتفاق می افتد، و هم چنین حساس ترین زمان رشد جنین داخل رحم است. زنان بارداری که صبح ها حالت تهوع دارند نسبت به سایر زنان باردار احتمال سقط جنین، مرگ چنین و زایمان پیش از موعد کمتری دارند. این فرضیه باعث اعتراض جمعی از کارخانه داران در خصوص کیفیت مواد غذایی تولیدی شان شد.

انزجار از غذا به ندرت برای مادر و جنین خطرناک است، مگر اینکه آن ماده ی غذایی برای رشد جنین بسیار حیاتی باشد. مواد غذایی که حاوی آمینو اسید های ضروری بدن هستند و در سایر مواد غذایی وجود ندارند، حتما باید مصرف شوند. اگر زنی به دلیل مشکلاتی قادر به مصرف گوشت ماهی یا گوشت قرمز نشود، باید زیر نظر پزشک از مکمل های روغن ماهی یا امگا ۳ و آهن برای رفع نیاز خود استفاده کند.

هیچ گونه رژیم لاغری هم در زنان باردار توصیه نمی شود. برخی از زنان باردار با تکیه بر میوه و سبزی به امید کاهش وزن، موادی مثل غلات و حبوبات را از رژیم غذایی خود حذف می کنند که ممکن است ضرر های جبران ناپذیری داشته باشد.


پی نوشت

۱. Anjali Kaimal

۲. Boston Massachusetts

۳. human chorionic gonadotropin  HCG

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید