انتشار این مقاله


تأثیر طولانی‌مدت تنبیه فیزیکی والدین بر روی رفتار فرزندان

تاثیر تنبیه فیزیکی فرزندان توسط والدینشان، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

دانستن و درک کردن مسئولیت پدر-مادری و چگونگی رفتار با فرزند یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن بوده که دائما می‌توان درباره‌ی آن بحث کرد. محققان معتقدند که تنبیه فیزیکی می‌تواند تا ۱۰ سال آثار مخربی بر روی رفتار کودکان داشته باشد.

تاثیر کتک زدن فرزند توسط والدین بارها مورد بحث و گفتمان قرار گرفته اما این که این‌کار تاثیر منفی دارد، اثبات شده‌است. طبق گفته‌ی American-Psychological Association، هرگونه تنبیه که حس درد را در فرزند موجب شود، می‌تواند در آینده او را به فردی عصبی، منزوی و یا روانی تبدیل کند. با این که بیشتر مردم معتقدند که جامعه‌ی امروزی تغییر کرده و دیگر والدین اقدام به کتک زدن فرزندان خود نمی‌کنند، اما جالب است بدانید که در همین جامعه‌ی امروزی ۲/۳ والدین آمریکایی، فرزندان خود را کتک می‌زنند. خانوم Elizabeth Gershoff می‌گوید:

من می‌توانم با انگشتان دستم تعداد مطالعات انجام شده روی اثر مثبت تنبیه فرزندان که نتیجه هم نگرفته است، نشان دهم. درحالی که ۱۰۰۰ مطالعه اثر منفی آن را اثبات کرده‌اند.

تاثیر بلندمدت تنبیه فیزیکی:

تیم تحقیقاتی کودکان کلمبیایی که مورد تنبیه فیزیکی قرار گرفته بودند را به مدت طولانی تحت نظر گرفتند. پروفسور Gustavo Carlo که تنظیم کننده‌ی این تحقیق بود، علت انتخاب این مکان را این گونه بیان کرد:

تحقیقات و بررسی‌های طولانی‌مدت نیاز به چندین ویژگی ازجمله والدین، طبع و خلق‌وخوی افراد و روابط اجتماعی کودکان، مخصوصاً در نواحی که درآمد خانواده‌ها پایین است، دارد. بنابراین کلمبیا از این نظر بهترین منطقه برای انجام مطالعات بود.

در این مطالعه ۱۸۴۰ مادر و فرزند در وضعیت اقتصادی ضعیف مشارکت داشتند بدین گونه که ۹۶۰ مادر اروپایی-آمریکایی و ۸۸۰ مادر آفریقایی-آمریکایی وجود داشته و فرزندان به طور مساوی شامل دختر و پسر می‌شدند. این فرزندان از سن ۱۵-۲۵ ماهگی تا مقطع پنجم دبستان تحت نظر قرار گرفتند و اطلاعات نهایی را از مادران و معلم‌های فرزندانشان جمع‌آوری کردند.
بعد از بررسی نتایج به تفاوت مهمی بین دو نوع مادر اروپایی-آمریکایی و آفریقایی-آمریکایی رسیدند. آن‌ها مشاهده کردند که مادران آفریقایی-آمریکایی فرزندان خود را بیشتر تنبیه کرده و بنابراین فرزندانشان در مقطع پنجم دبستان عصبی و جنایت‌کار تعریف شدند و همچنین رفتارهای خوب مانند کمک به دیگران در آن‌ها کمتر مشاهده شد. این تأثیرات بین فرزندان تربیت شده توسط مادران اروپایی-آمریکایی کمتر وجود داشت. این مطالعه بدون‌ شک سوال جدیدی را پیش‌روی محققان قرار داد.

آنان امیدوارند که با نتایج بدست آمده بتوانند به تربیت فرزندان و رفتار والدین در ارتباط با آن کمک کنند و همچنین باید به ارتباط بین فرهنگ و خلق‌وخوی افراد با نحوه‌ی تربیت کردن فرزندانشان توجه ویژه شود.
پروفسور Gustavo Carlo می‌گوید:

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که تربیت فرزندان توسط والدین مخصوصا والدین آفریقایی-آمریکایی، نقش به‌سزایی در شکل یافتن شخصیت فرزندشان خواهد داشت و بهتر است که والدین از تنبیه کردن فرزندان خود دست برداشته زیرا که این تنبیه کردن تاثیر طولانی‌مدتی دارد. اگر والدین بخواهند که رفتار‌های خوب را به فرزندان بیاموزند، اول از همه باید به آن‌ها چگونگی امکان برقراری تعدل میان رفتارشان را یاد دهند تا از عواقب بعدی پیشگیری شود.

تحقیقات درباره‌ی تربیت فرزندان همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه نتایج هیچکدام قطعی نیست اما می‌توان مشاهده کرد که اغلب آن‌ها نتایج مشابهی را نشان می‌دهند.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید