انتشار این مقاله


اثرات تنبیه بدنی کودکان بر سلامت روانی آن‌ها در بزرگسالی

هر نوع تنبیه بدنی منجر به انواع مختلفی از مشکلات روانی در بزرگسالی خواهد شد.

به طور کلی تنبیه بدنی را می‌توان اعمال نیروی فیزیکی با هدف اصلاح رفتار کودک و نوجوان از طریق ایجاد درد، تعریف کرد. اما محققان معتقدند، تنبیه بدنی بیشتر از آسیب به جسم، به روح فرد آسیب زده و مشکلات زیادی در زمینه‌ی بهداشت روانی فرد در بزرگسالی ایجاد خواهد کرد.


مقاله مرتبط: تأثیر خشونت فیزیکی بر موفقیت کودکان


محققان با یک اصل کلی بیان می‌کنند که تنبیه فیزیکی کودک، صرف نظر از این که درد در کدام ناحیه از بدن او ایجاد شده‌ باشد می‌تواند پیامد‌های روانی یکسانی را به دنبال داشته‌ باشد.

هر نوع تنبیه بدنی منجر به انواع مختلفی از مشکلات روانی در بزرگسالی خواهد شد. به عنوان مثال مطالعه‌ی انجام شده توسط Andrew Grogan-Kaylor و Shawna Lee نشان می‌دهد؛ ضربه زدن به باسن کودک می‌تواند افسردگی، خودکشی، مصرف مشروبات الکی و مواد مخدر را در بزرگسالی به دنبال داشته‌ باشد.
این پژوهش با کمک داده‌های مطالعه‌ی CDC-Kaiser ACE طراحی شده‌ است. این داده‌ها افراد ۱۹ تا ۹۷ ساله‌ای را شامل می‌شوند که به صورت منظم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

برای جمع آوری این اطلاعات ابتدا از افراد درباره‌ی سابقه‌ی انواع تنبیه بدنی و نیز بدرفتاری عاطفی در هجده سال اول زندگی‌شان سوال شد. در حدود ۵۵ درصد از شرکت کنندگان این پژوهش ضربه به باسن را در سن کم تجربه کرده‌ بودند. نتایج پژهش اثبات کرد این افراد در بزرگسالی بیش از سایرین در معرض افسردگی و سایر اختلالات روانی قرار دارند.


مقاله مرتبط: آیا تصحیح رفتار کودکان با تنبیه‌کردن نتیجه‌بخش است؟


درنهایت می‌توان گفت برای ارتقای بهداشت روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های روانی اولیه، باید از سوء رفتار با کودکان جلوگیری کرد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. من تو بچگیم خیلی زیاد توسط پدرم تنبیه بدنی میشدم تنبیه فیزیکی بسیار دردناک که شاید جاش تا یک ماه روی بدنم میموند حالا که ۲۳ سالمه وقتی صدای پدرمو میشنوم انگار شوکر بهم وصل کردن میلرزم از بودن پدرم در خانه بدم میاد وقتی بیرونه احساسازادی و خوشبختی میکنم ولی بدتر از اینها اینه که خیلی ترسو شدم خیلی وقتی میخوام حتی موقع دفاع از خودم در برابر بقیه کل بدنم میلرزه جوری که همه متوجه میشن صدام میلرزه حالا این هشت ساله برای این که اینجور نشم سمت مواد مخدر رفتم و هشت ساله تمام موادهارو میکشم چون با کشیدن مواد اعتماد به نفس و شجاعت بهم دست میده و دیگه از اونجور نمیشم بجز صدای پدرم که هر کاری بکنم باز شاید کمتر بشه ولی بازم ترس وجودمو میگیره ازتون خواهش میکنم اگه میدونید و میتونید راه حلی به من بدید تا بتونم خودمو نجات بدم دارم نابود میشم امیدوارم خدا هر جا که هستید تو تمام مراحل زندگیتون موفقتون بکنه

دیدگاهتان را بنویسید