انتشار این مقاله


کاهش ۶۰ درصدی میزان اسپرم در مردان کشورهای ثروتمند جهان

بررسی‌های انجام‌شده بر باروری مردان نشان می‌دهد که میزان اسپرم در مناطق غنی‌‌تر جهان شیبی نزولی به خود گرفته‌ است.

بررسی‌های انجام‌شده بر باروری مردان نشان می‌دهد که میزان اسپرم در مناطق غنی‌تر جهان در‌حال کاهش است و شیبی نزولی به خود گرفته‌است.
این جمع‌بندی برگرفته از ۱۸۹ مطالعه مختلف‌ بوده و بیان می‌کند که میزان اسپرم مردان، از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ در آمریکای‌شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند، ۵۹.۳ درصد کاهش یافته‌است.
نمونه‌های مطالعاتی مشابه‌‌‌ای در آمریکای‌جنوبی و آسیا و آفریقا مشاهده نشده‌ است و دلیل آن هم بیشتر این است که در این مناطق مطالعه‌ی گسترده‌ای در این باره صورت نگرفته‌است.
دکتر هایجی لیواین گفت:

اهمیت‌دادن به موضوع باروری مردان، در جامعه‌ی امروز، آن را به زنگ‌خطری برای محققان و مقامات بهداشتی کشور‌های جهان تبدیل نموده، که بیشتر به میزان و چرایی کاهش آن توجه‌کنند.

این حقیقت که میزان باروری مردان در این جوامع درحال کاهش است، تأثیر مهمی را در اقتصاد و آینده این ممالک خواهد داشت.

مهر تایید

قرارگرفتن در معرض مواد‌ شیمیایی در رحم‌ مادر، قرارگیری در معرض حشره‌کش‌ها و کود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شیمیایی، استعمال دخانیات، استرس و چاقی، مواردی بوده‌اند که از سال‌ها قبل در ارتباط با کاهش میزان اسپرم در مردان معرفی‌ شده‌اند. اما مطالعات پیشین در واقع به بررسی مواردی پرداختند که بستگی این عارضه با سایر عوامل را شفاف‌تر می‌‌کرد.
دانیل بریسون، از دانشگاه منچستر انگلستان، بیان می‌‌کند که مطالعات پیشین در این زمینه بیشتر درگیر عوامل فرعی و نادرست آزمایشگاهی بودند، که میزان اسپرم را به طور آزمایشگاهی اندازه می‌‌گرفت و متود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا روش‌های آن به طور همیشگی از گذشته تا به امروز، در‌حال تغییر بوده و از این گذشته افراد و جمعیت مردان مورد آزمایش هم دست‌خوش تغییر شده‌اند.

بریسون ادامه داد که مطالعه‌ی جدید، یک جمع بندی جامع از تمام مقالات و بررسی‌هایی است که در زمان و مکانی گسترده، در کشوهای گوناگون مورد پژوهش قرار گرفته‌اند تا مهر‌ تاییدی بر کاهش میزان اسپرم در مردان باشد و اهمیت آن را افزایش دهد.
الن پیسی، از دانشگاه شفیلد، انگلستان، بیان‌ کرد که باوجود کاهش مشاهده‌شده در میزان و شمار اسپرم‌ها، این میزان هنوز در بازه‌ی نرمال خود قرار دارد.

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید