انتشار این مقاله


با قرص هوشمند هیچ‌گاه داروهایتان را فراموش نمی‌کنید

خوردن داروهایتان را فراموش می‌کنید؟ از این پس شما می‌توانید برای مصرف قرص‌هایتان یاد‌آور داشته‌باشید، یک یادآور از جنس قرص!مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو از معدود ارائه‌کنندگان مراقبت بهداشتی در ایالات متحده است که از سنسوری به اندازه‌ی دانه استفاده می‌کند؛ این سنسور بعد از بلعیده شدن زمان مصرف دارو را به بیماران هشدار می‌دهد. […]

خوردن داروهایتان را فراموش می‌کنید؟ از این پس شما می‌توانید برای مصرف قرص‌هایتان یاد‌آور داشته‌باشید، یک یادآور از جنس قرص!مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو از معدود ارائه‌کنندگان مراقبت بهداشتی در ایالات متحده است که از سنسوری به اندازه‌ی دانه استفاده می‌کند؛ این سنسور بعد از بلعیده شدن زمان مصرف دارو را به بیماران هشدار می‌دهد.

Proteus Digital Health تولید این قرص را عهده‌دار شده‌، این قرص که از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه گرفته از مقادیر میکروسکوپی مس و منیزیم ساخته شده‌است. قرص هوشمند بدون باتری یا آنتن کار می‌کند. این سنسور کوچک پس از رسیدن به معده‌ی بیماران با بلوتوث سیگنال‌هایی به باند‌پچ چسبیده به تنه ارسال می‌کند. سپس باند‌پچ این سیگنال‌ها را به اطلاعات بهداشتی معنی‌دار تبدیل می‌کند و به صورت یک برنامه برای بیماران و پزشکان می‌فرستد.

تونی پری، نایب‌رییس پروژه‌ی تحول سیار راش، گفت:

بیمارستان از ماه ژانویه تکنولوژی Proteus را به‌کار‌می‌برد. امید است از این طریق بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا یا نارسایی قلب مراقبت‌های بهتری دریافت کنند. حدود نیمی از بیماران تحت درمان دارویی برای بیماری‌های مزمن، دستورالعمل‌های نسخه‌ای را به طور منظم دنبال نمی‌کنند. ما می‌دانیم وقتی نسخه می‌نویسیم تعداد زیادی از این نسخه‌ها اصلا تهیه نمی‌شوند. “The ‘click in the head” یک شیوه‌ی رفتاری است به این معنی که کمک به مردم به نوعی کمک به خود است و در واقع این یک فرصت عالی است.

علاوه بر یادآوری به بیماران جهت مصرف دارو‌های خود، تکنولوژی Proteus ضربان قلب و سایر شاخص‌های سلامت را اندازه‌گیری می‌کند. کاربرد بالینی این روش بیشتر برای سالمندان است.

راش نخستین ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های سلامتی در ایلینوی است که با Proteus همکاری دارد. سلامت بارتون در کالیفرنیا اولین بود. سلامت کودکان در تگزاس نیز در میان فهرست ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشت Proteus وجود دارد.

آماندا توستو، مدیر سیستم یک‌پارچگی و سلامت جمعیت در راش بیان می‌کند:

تاکنون تلاش‌های بیمارستان در راستای آمیختن تکنولوژی Proteus در عمل‌های جراحی و موفقیت هرچه بیش‌تر معطوف شده‌است.  این طرح عمدتا با استفاده از سنسور Proteus، پچ و یک برنامه‌ی هوشمند با بیماران علاقمند به تکنولوژی شروع شد. دریافتیم که بیماران با استفاده از اکسسوری‌های شرکت Fitbit و اپلیکیشن گوشی همراه این شرکت از این تکنولوژی به شدت استقبال کردند در این بین تنها دو نفر از بیماران ترجیح دادند از مراقبت‌های درمانی توسط خانواده بهره‌مند شوند.

سنسور Proteus داخل یک کپسول قرار گرفته و همراه با بقیه‌ی داروهای بیمار ارسال می‌گردد، این کار منحصرا توسط داروخانه‌ی Avella انجام می‌شود، تنها داروخانه‌ای که قرص هوشمند برای راش تولید می‌کند. Proteus از سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۵,۲۸۴ میلیون دلار افزایش سرمایه داشته است. Kaiser Permanente، Medtronic، Novartis و Otsuka از جمله سرمایه گذاران این شرکت خصوصی هستند.

اگر‌چه استارت‌آپ‌ها بطری‌های قرص هوشمند و نو‌آوری‌های مشابهی ارائه می‌کنند، اندی تامسون بنیان‌گذار و مدیر‌عامل شرکت Proteus، شرکت خود را تنها شرکت تولید‌کننده‌ی قرص هوشمند به صورت خوراکی معرفی می‌کند.

تامسون معتقد است آن‌چه در این صنعت ارائه می‌دهند توانایی ادغام سیلیکون و نرم‌افزار و در نهایت یک نو‌آوری دارویی است، تکنولوژی اهرمی است که تمام صنایع برای ارتقای کیفی و نوآوری استفاده می‌کنند که برای داروسازی هم جز این نیست.

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود نیمی از بزرگسالان ایالات متحده یک یا چند بیماری مزمن دارند. CDC تخمین می زند که درمان بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، ۸۶ درصد از هزینه های مراقبت های بهداشتی را شامل می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: اَپ‌نامه (۱): با iCare هر لحظه، هرجا، مراقب سلامت خود باشید!


FDA در سال ۲۰۱۲ به سنسور Proteus تحت عنوان یک دستگاه پزشکی برای عرضه به بازار مجوز داده‌است. این سازمان درخواست سرمایه گذار Proteus، که در نظر داشت این سنسور با داروهای ضدویروسی جفت شود در سال ۲۰۱۶ رد کرد به این دلیل که اطلاعات بیش‌تری نیاز است، Otsuka اپلیکیشن جدیدی در ماه می عرضه کرد.

تامسون گفت:

هر نوع داروئی که ساخته شده، نوعی سیلیکون فعال داخل خود را دارد. ما خوشحالیم که با یک مرکز پزشکی پیش‌رو کار می‌کنیم، وقتی به موسساتی مانند راش نگاه می‌کنیم، در‌می‌یابیم از طریق تکنولوژی دیجیتالی می‌توان به بیماران کمک کرد تا شرایط زندگی، کار، تفریح و عبادت خود را مدیریت کنند. این خدمت بزرگ و شگرفی است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید