انتشار این مقاله


ورزش؛ بهبود دهنده‌ی خستگی و زوال مهارت‌های شناختی ناشی از سرطان

کاهش حافظه‌ی کوتاه مدت نمونه‌ای از اختلالات شناختی و یک شکایت رایج میان افراد مبتلا به سرطان و نجات یافتگان از آن است. از آنجا که افزایش سن نیز می‌تواند این عوارض را ایجاد کند و همچنین با توجه نتایج مطالعه‌ای که در گذشته برای بررسی تاثیر ورزش بر کاهش این عوارض در کهنسالان داشته، […]

کاهش حافظه‌ی کوتاه مدت نمونه‌ای از اختلالات شناختی و یک شکایت رایج میان افراد مبتلا به سرطان و نجات یافتگان از آن است. از آنجا که افزایش سن نیز می‌تواند این عوارض را ایجاد کند و همچنین با توجه نتایج مطالعه‌ای که در گذشته برای بررسی تاثیر ورزش بر کاهش این عوارض در کهنسالان داشته، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ورزش می‌تواند اثری مشابه در افراد مبتلا به سرطان و نجات یافتگان از آن، داشته باشد؟

در مطالعه‌ای که برای رسیدن به پاسخ این پرسش طراحی شده است، سرطان پستان به عنوان نمونه‌ای از مجموعه سرطان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه برای اندازه گیری خستگی و مهارت‌های شناختی، یک پرسش‌نامه و چند فعالیت طراحی شده و برای اندازه گیری فعالیت فیزیکی فرد از یک شتاب سنج استفاده کردند.


مقاله مرتبط: بیماران سرطانی طول عمر خود را با ورزش افزایش دهند!


به گفته‌ی ادوارد مک آللی داده‌ها نشان می‌دهند فعالیت فیزیکی بیشتر می‌تواند این دو عارضه‌ی موجود در نجات یافتگان سرطان را کاهش دهد.

اکثر مردم تصور می‌کنند ورزش کردن آن‌ها را خسته می‌کند اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ورزش کردن با کاهش خستگی همراه بوده است و از آنجا که خستگی موجود در بیماران مبتلا به سرطان و نجات یافتگان از آن، یک علت مهم برای اختلالات شناختی موجود در این افراد است پس فعالیت فیزیکی با برطرف کردن خستگی، می‌تواند این مهارت‌ها را نیز بهبود بخشد.

در مرحله‌ی بعد محققان مطالعات بیشتری را برای بررسی رابطه‌ی فعالیت‌های فیزیکی و مهارت‌های شناختی طراحی کرده و تمرین‌های ورزشی خاصی را برای این امر معرفی کردند.

درنهایت به بیماران سرطانی و نجات یافتگان از سرطان توصیه می‌کنیم حداقل روزانه ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند، اگرچه این کار یک درمان جادویی نیست اما مزایای زیادی برای آن‌ها خواهد داشت.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید