انتشار این مقاله


تمرینات یوگا، خوردن‌های ناشی از احساسات و افکار منفی را کاهش می‌دهند!

به نظر می‌رسد که یوگا نشانه‌های افسردگی از قبیل تمرکز روی احساسات منفی و خوردن ناشی از احساسات را کاهش می‌دهد. تجویز یک ورزش می‌تواند مکمل مفیدی برای درمان‌های گفتاری و داروهای ضد افسردگی باشد. از آنجایی که یوگا به راهی پرطرفدار جهت ورزش و از بین بردن استرس تبدیل شده‌است، محققان تلاش کرده‌اند تا […]

به نظر می‌رسد که یوگا نشانه‌های افسردگی از قبیل تمرکز روی احساسات منفی و خوردن ناشی از احساسات را کاهش می‌دهد. تجویز یک ورزش می‌تواند مکمل مفیدی برای درمان‌های گفتاری و داروهای ضد افسردگی باشد.

از آنجایی که یوگا به راهی پرطرفدار جهت ورزش و از بین بردن استرس تبدیل شده‌است، محققان تلاش کرده‌اند تا بفهمند یوگا از چه جهاتی می‌تواند برای سلامت ما مفید باشد. تا کنون دریافته‌اند که ارتباطی بین تفکر_ که قسمت اصلی بیشتر حالت‌های یوگا است_ و تولید انسولین فعال و کاهش سرعت پیری سلول‌ها وجود دارد. یوگا همچنین ممکن است اضطراب را کاهش دهد.

تحقیقات دیگر، ارتباطاتی را بین اضطراب و افسردگی مشخص کرده‌است. اکنون محققان مدارک عینی در مورد اینکه یوگا به رفع افسردگی و اضطراب کمک می‌کند، در دست دارند.

لیندسی هاپکین در مرکز پزشکی مجرب سانفرانسیسکو و سارا شالیت در دانشگاه بین‌المللی آلتیانت، در یک تحقیق روی زنان دارای نشانه‌های افسردگی، از قبیل اضطراب شدید و الگوهای غذایی ناسالم، دریافتند کسانی که یوگای بیکرام کار می‌کردند، بهبود قابل توجهی داشتند. در این تحقیق، ۲۷ زن، به مدت ۸ هفته، در هفته دو بار در کلاس‌های یوگا شرکت می‌کردند ولی گروه شاهد، شامل ۲۵ زنی بود که اصلا یوگا کار نمی‌کردند. در نتیجه‌ی این تحقیق استرس و خوردن‌های ناشی از احساسات در افرادی که در کلاس‌ها  شرکت می‌کردند،به طور میانگین، تقریبا سه برابر افرادی که یوگا کار نمی‌کردند کاهش یافت.

براساس آنچه شرکت کننده‌ها تجربه و احساس خود را توضیح می‌دادند، تیم تحقیق دریافتند افرادی که یوگا کار می‌کردند کمتر روی احساسات منفی و دلایل آنها نیز تمرکز می‌کردند و در سرکوب نکردن احساسات مثبت عملکرد بهتری داشتند.

مارن نیر در بیمارستان عمومی ماساچوست بوستون، در یک تحقیق شامل ۲۹ بزرگسال_ که بیشتر آنها زن بودند_ دارای نشانه‌های خفیف افسردگی، نتایج مشابهی را به‌دست آورد. به طور میانگین، همه‌ی افراد مورد تحقیق، در کلاس‌های ۸ هفته‌ای یوگا شرکت کردند و بعد از آن بهبود قابل توجهی را بروز دادند. هردو این تحقیق‌ها در جلسه‌ای از انجمن روانشناسی امریکا در واشنگتن دی سی ارائه شدند.

بازگرداندن تعادل؟

نیر می‌گوید ما دائما در شرایط استرس‌زا زندگی می‌کنیم، یوگا به ما کمک می‌کند تا به زندگی روزمره‌‌ی متعادل برگردیم.

او فکر می‌کند که یوگا می‌تواند با دو بخش از سیستم عصبی ما که با بازگرداندن تعادل به زندگی مرتبط است، همکاری کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک مسئول استراحت و آرامش است، در حالیکه سیستم عصبی سمپاتیک برانگیختگی و پاسخ‌های ستیز و گریز را کنترل می‌کند. در اینجا شواهدی وجود دارد که استرس، که می‌تواند ناشی از افسردگی باشد، فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک را افزایش داده و فعالیت دستگاه عصبی پاراسمپاتیک را کاهش می‌دهد.

ایرانا اسکورونک، که یک تحقیق روانشناسی کلینیکی شخصی در دورهام، کالیفرنیای شمالی، اجرا کرد، می‌گوید:” بعضی درمانگران برای درمان، فقط روی ناحیه‌ی سر تمرکز می‌کنند و به آنچه که در بدن و پایین گردن وجود دارد، اهمین نمی‌دهند.” این محققان همچنین اثبات کردند که یوگا روش کمکی موثری برای درمان افسردگی می‌باشد.

اسکورونک می‌خواهد استفاده از یوگا را علیه دیگر روش‌های درمان افسردگی در آزمایشی کنترلی بیازماید تا ببیند که آیا می‌توان از یوگا به عنوان یک مکمل درمانی استفاده نکرده و به تنهایی روش درمانی مستقل باشد؟

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید