انتشار این مقاله


ایمونوتراپی سرطان چیست؟

ایمونوتراپی درمانی است که از قسمت‌های مشخص دستگاه ایمنی فرد برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده می‌کند. این عمل به چند صورت انجام می‌پذیرد: تحریک سیستم ایمنی شما برای عملکرد بهتر یا هوشمندانه‌تر برای حمله به سلول‌های سرطانی دادن ترکیباتی مانند پروتئین‌های دست ساز دستگاه ایمنی به بدنتان بعضی انواع ایمونوتراپی، بیولوژیک تراپی یا […]

ایمونوتراپی درمانی است که از قسمت‌های مشخص دستگاه ایمنی فرد برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده می‌کند. این عمل به چند صورت انجام می‌پذیرد:

  • تحریک سیستم ایمنی شما برای عملکرد بهتر یا هوشمندانه‌تر برای حمله به سلول‌های سرطانی
  • دادن ترکیباتی مانند پروتئین‌های دست ساز دستگاه ایمنی به بدنتان

بعضی انواع ایمونوتراپی، بیولوژیک تراپی یا بیوتراپی نامیده می‌شود.

در چند دهه‌های اخیر، ایمونوتراپی به عنوان یک بخش مهم در درمان تعدادی از سرطان‌ها تبدیل شده است. مدل‌های جدید از درمان‌های دستگاه ایمنی در دست مطالعه است و آن‌ها جمع‌بندی خواهند کرد که چگونه در آینده سرطان را درمان کنیم.

ایمونوتراپی شامل درمان‌هایی است که به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. تعدادی به سیستم ایمنی بدن در مسیری عمومی کمک می‌کنند. بقیه اختصاصا به سیستم ایمنی برای حمله به سلول‌های سرطانی، کمک می‌کنند. ایمونوتراپی برای تعدادی از سرطان‌ها کارآمدتر است. برای بعضی از سرطان‌ها استفاده می‌شود ولی بنظر می‌رسد برای بقیه سرطان‌ها وقتی با دیگر روش‌های درمانی تلفیق شود کارآمد‌تر خواهد بود.

کاری که دستگاه ایمنی می‌کند

دستگاه ایمنی شما مجموعه‌ای از اعضا، سلول‌های ویژه و موادی است که به محافظت از شما دربرابر عفونت‌ها و دیگر بیماری‌ها کمک می‌کند. سلول‌های ایمنی و موادی که تولید می‌کنند در کل بدن حرکت می‌کنند تا بدن شما را از میکروب‌ها و عفونت‌های حاصل از آن‌ها محافظت کنند. آن‌ها همچنین شما را در برابر سرطان حفاظت می‌کنند. دستگاه ایمنی از تمام موادی که بصورت طبیعی در بدن یافت می‌شود پیگیری می‌کند. هر ماده جدید که دستگاه ایمنی نشناسد، یک نشانه است که دستگاه ایمنی به آن حمله می‌کند. بدای مثال، میکروب‌ها موادی دارند مانند پروتئین‌های خاص که بطور طبیعی در بدن یافت نمی‌شوند. دستگاه ایمنی این مواد را به عنوان بیگانه تلقی می‌کند و به آن‌ها حمله می‌کند. جواب دستگاه ایمنی می‌تواند هرچیزی را که شامل ماده خارجی مثل میکروب‌ها یا سلول‌های سرطانی باشد، از بین ببرد.

دستگاه ایمنی کار دشوار‌تری برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد. این به این خاطر است که سرطان وقتی شروع می‌شود که سلول‌ها دگرگون شوند و خارج از کنترل شروع به رشد کنند. دستگاه ایمنی همیشه سلول‌های سرطانی را بیگانه نمی‌شناسد. مشخصا، محدودیت‌هایی در توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان وجود دارد، زیرا افراد بسیاری با دستگاه ایمنی سالم همچنان درگیر سرطان هستند. بعضی اوقات دستگاه ایمنی سلول‌های سرطانی را بیگانه تلقی نمی‌کند زیرا این سلول‌ها چندان تفاوتی با سلول‌های طبیعی ندارند. در مواقعی دستگاه ایمنی سلول‌های سرطانی را می‌شناسد ولی ممکن است عکس العملی که نشان می‌دهد برای از بین بردن سرطان به اندازه کافی قوی نباشد. همچنین سلول‌های سرطانی خودشان موادی تولید می‌کنند که سیستم ایمنی را تحت کنترل قرار می‌دهد. برای غلبه بر این شرایط، محققان راه‌هایی برای کمک به سیستم ایمنی برای شناسایی سلول‌های سرطانی، و نیرومند کردن عکس العمل و جوابش یافته اند که به از بین  بردن سلول‌ای سرطانی کمک می‌کند.

انواع ایمونوتراپی سرطان

انواع اصلی ایمونوتراپی که اکنون برای درمان سرطان استفاده می‌شود شامل:

  • پادتن‌های مونوکلونال: این‌ها ورژن دست ساز پروتئین‌های دستگاه ایمنی هستند. پادتن‌ها می‌توانند در درمان سرطان بسیار مفید باشند. آن‌ها می‌توانند طوری طراحی شوند که به قسمت‌های مشخصی از سلول سرطانی حمله کنند.
  • مهارکننده‌های نقاط بازرسی ایمنی: این دارو‌ها اساسا ترمز دستگاه ایمنی را می‌گیرند که به شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی کمک میکند.
  • واکسن‌های سرطان: واکسن‌ها موادی هستند که به بدن تزریق می‌شوند تا پاسخ سیستم ایمنی را در برابر بیماری‌های مشخص موجب شوند. ما اغلب فکر می‌کنیم واکسن‌ها به افراد سالم تزریق می‌شوند تا به جلوگیری از عفونت‌ها کمک کنند. ولی تعدادی از واکسن‌ها می‌توانند به درمان و جلوگیری از سرطان کمک کنند.
  • ایمونوتراپی‌های غیر اختصاصی: این درمان‌ها سیستم ایمنی را در یک مسیر کلی تقویت می‌کنند ولی این درمان به سیستم ایمنی برای حمله به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

دارو‌های ایمونوتراپی هم اکنون برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره ایمونوتراپی به عنوان درمان برای نوع خاصی از سرطان، لطفا اطلاعات ما را درباره آن سرطان دنبال کنید.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (5)
دیدگاهتان را بنویسید