انتشار این مقاله


راهی بهتر برای اندازه گیری فشار خون!

پژوهشگران روشی دقیق‌تر برای اندازه‌گیری فشار خون ابداع کرده‌اند.

خلاصه:

معمولا دستگاه‌های فشار خون اتوماتیک، برای ارزیابی سطح فشار خون در خانه و یا کلینیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این دستگاه‌ها مستعد اشتباهات قابل تاملی هستند، گاهی موجب تجویز دارو‌های پایین آورنده‌ی فشار خون به افرادی می‌شوند که نیازی به این دارو ها ندارند. پژوهشگران روشی دقیق‌تر برای اندازه گیری فشار خون ابداع کرده‌اند.

در یک تخمین، یک سوم بالغین در ایالات متحده‌ی آمریکا فشار خون بالا را تجربه می‌کنند. اندازه‌گیری فشار خون معمولا به کمک دستگاه‌های اتوماتیک صورت می‌پذیرد. اما این دستگاه‌ها مستعد اشتباهات قابل تاملی هستند، که گاهی موجب تجویز داروهای پایین‌آورنده‌ی فشار خون به افرادی می‌شوند که نیازی به این داروها ندارند. اکنون محققین در کالج تکنولوژی اورشلیم و مرکز پزشکی شارزدک در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، یک روش دقیق‌تر در اندازه گیری فشار خون سیستولیک یافته‌اند. آن‌ها یافته‌های خود را یک نشست قلبی-عروقی به نمایش می‌گذارند: کنفرانس مرز های جدید و دوستان قدیمی در وستمینستر (Colo)

فشار خون سیستولی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و بالاتر و فشار خون دیاستولی ۹۰ میلی‌متر جیوه (و بالاتر) به فشار خون بالا اطلاق می‌شود. در مطب پزشکان و بیمارستان‌ها، فشار خون معمولا به هر دو روش دستی (شنوایی) و اتوماتیک (اسکیلومتری) اندازه‌گیری می‌شود. اگرچه این اندازه‌گیری‌ها می‌تواند تحت تاثیر سندرم کت سفید (اضطراب و ترس بیمار از مطب پزشک می‌تواند فشار خون بیمار را بالاتر از سطح عادی نشان دهد) قرار بگیرد. برای اجتناب از اثر کت سفید، ارزیابی فشار توسط خود بیمار و به کمک فشارسنج‌های اتوماتیک در منزل شاید مناسب باشد اما فشارسنج‌های اتوماتیک در دسترس از دقت خوبی برخوردار نیستند.

میر نیتزان (Meir Nitzan) نویسنده ی اول این مطالعه گفت:

هنگام استفاده از هر دو تکنیک فشارسنجی در مطب پزشک، تکنیک اسکیلومتری اتوماتیک از تکنیک شنیداری معمول دقت کمتری دارد.

فشارسنج‌های اتوماتیک در دسترس تقریبا ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر جیوه خطا دارند. دلیل این مشکل بیشتر به خاطر اندازه‌گیری غیر مستقیم فشار خون از اندازه‌گیری اسکیلومتریک موج فشار هوا توسط وسیله‌های اتوماتیک است.

برای یک بیمار با یک گزارش اشتباه فشار خون ممکن است داروی کاهنده‌ی فشار خون (با وجود ضروری نبودن) تجویز شود. این داروها می‌توانند فشار خون فرد را بیش از حد پایین بیاورند (Hypotension)؛ بیماران با سن و سال بالا بیشتر در معرض خطر قرار دارند. عوارض جانبی کم‌فشاری خون (Hypotension) شامل علائم کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد، علائم کوتاه‌مدت نیز شامل سر گیجه و ضعف و مشکلات بلند مدت مانند خون‌رسانی ناکارامد به ارگان‌های حیاتی است که می‌تواند آسیب حاد کلیوی و نارسایی احتقانی را در پی داشته باشد.

تیم تحقیق یک وسیله طراحی کرده است (با استفاده از تکنیکی به نام فتوپلتیسموگرافی) که فشار سیستولی را با دقت بیشتری اندازه‌گیری می‌کند. این وسیله دارای یک کاف (به دور بازو پیچیده می شود) و یک بررسی کننده‌ی الکترواوپتیک در روی انگشت است.

نیتزان بیان کرد:

این بررسی کننده‌ی انگشتی، مشابه با اکسیژن‌سنج نبض (Pulse Oximeter) است: شامل یک ساطع‌کننده‌ی نور و یک آشکارساز است که نور عبور کرده از انگشت را اندازه‌گیری می‌کند. نور عبور کرده نبض را نشان می‌دهد زیرا که حجم خون پمپاژ شده از قلب تغییراتی در بافت انگشت ایجاد می‌کند. هنگامی‌که فشار کاف از فشار خون سیستولی بیشتر می‌شود این ضربان‌ها متوقف می‌شوند و هنگامی که فشار کاف کمتر از فشار سیستولی شود این نبض‌ها دوباره به کار می‌افتند. با استفاده از این خاصیت است که می توان فشار سیستولی را اندازه گیری کرد.

حسن محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید