انتشار این مقاله


ارتباط میان میزان نور شب و بروز سرطان سینه در زنان

روشنایی بیرون از خانه شبانه، با افزایش ریسک سرطان سینه در زنان مرتبط است. نکات کلیدی: یک مطالعه طولانی مدت جامع نشان داد که ریسک سرطان سینه ممکن است برای زنانی که در مناطقی با شدت‌های بالا‌ی نور بیرون از خانه در شب زندگی می‌کنند، بیشتر باشد. ارتباط بین نور بیرون از خانه در شب […]

روشنایی بیرون از خانه شبانه، با افزایش ریسک سرطان سینه در زنان مرتبط است.

نکات کلیدی:

  • یک مطالعه طولانی مدت جامع نشان داد که ریسک سرطان سینه ممکن است برای زنانی که در مناطقی با شدت‌های بالا‌ی نور بیرون از خانه در شب زندگی می‌کنند، بیشتر باشد.
  • ارتباط بین نور بیرون از خانه در شب و سرطان سینه، تنها در بین زنانی مشاهده شد که یائسه نبوده و مصرف‌کننده‌ی فعلی و یا قبلی سیگار بودند. در ضمن این ارتباط درمیان زن‌هایی که در شیفت‌های شبانه کار می‌کردند، قوی‌تر بود.

طبق یک مطالعه طولانی‌مدت جامع که توسط Harvard T.H. Chan School of Public Health انجام شد، در شهر بوستون ایالت ماساچوست، زنانی که در مناطق با میزان نور شبانه بالاتر زندگی می‌کنند، ممکن است دارای ریسک بالاتر ابتلا به سرطان سینه نسبت به زنانی باشند که در مناطق با میزان نور پایین زندگی می‌کنند. این ارتباط، در بین زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند، قوی‌تر است.

نتایج این مطالعه در تاریخ هفدهم آگوست سال ۲۰۱۷ در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شد.

پیتر جیمز نویسنده ارشد، دانشیار دپارتمان پزشکی جمعیت در دانشگاه هاروارد می گوید:

در جامعه مدرن صنعتی ما، روشنایی مصنوعی، فراگیر است. نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که در معرض نور خارج‌از‌خانه قرار گرفتن بصورت گسترده در طول ساعت‌های شب، میتواند یک ریسک فاکتور جدید برای سرطان سینه معرفی کند.


مقاله‌ی مرتبط: تشخیص زودهنگام سرطان سینه با سوتین هوشمند


مطالعات گذشته نشان داده‌اند که قرار‌گرفتن در معرض نور در شب، ممکن است منجر به کاهش میزان هورمون ملاتونین شود، که ممکن است ریتم‌های شبانه‌روزی را مختل کند. ریتم‌های شبانه‌روزی، ساعت‌های داخلی بدن ما هستند که خواب آلودگی و هشیاری را مدیریت می‌کنند و به نوبه‌ی خود، منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه می‌شوند.

مطالعه جدید که جامع‌ترین بررسی در نوع خود تاکنون است و ارتباط‌های ممکن بین نور خارج از خانه در شب و سرطان سینه را مورد مطالعه قرار می‌دهد، داده‌هایی را از حدود صد‌وده‌هزار زن که در مطالعه ی Nurses’ Health Study II از تاریخ ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ شرکت کردند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

محققان، داده‌های حاصل از تصاویر ماهواره‌ای که از زمین در زمان شب گرفته شده بودند را با آدرس محل زندگی هر یک از شرکت‌کنندگان ارتباط دادند و همچنین تاثیر کار در شیفت شب را مدنظر قرار دادند. این مطالعه همچنین، اطلاعات جامع را در خصوص عوامل تنوع سلامتی و اقتصادی-اجتماعی بین مشارکت کنندگان بررسی کرد.

محققان دریافتند، زن‌هایی که در طی این مطالعه، در معرض بالاترین سطوح نور شبانه بیرون از خانه قرار گرفتند-آن‌هایی که در پنج ردیف اول بالاترین میزان نور قرار دارند- دارای تقریبا ۱۴ درصد ریسک افزوده‌ی سرطان سینه در مقایسه با زن‌هایی هستند که در پنج ردیف آخر بالاترین میزان نور قرار دارند. همچنان که سطوح نور شبانه خارج از خانه افزایش یافت، میزان ابتلا به سرطان سینه نیز بالا رفت.

ارتباط بین نور شبانه بیرون از خانه و سرطان سینه، تنها در میان زن‌هایی که قبل از دوران یائسگی قرار داشتند و آن‌هایی سابقه مصرف سیگار داشتند و دارند، یافت شد. علاوه بر این، این ارتباط درمیان زن‌هایی که در شیفت شبانه کار می‌کردند، قوی‌تر بود و این بدین معنی است که در معرض نور قرار‌گرفتن در شب و کار در شیفت شب، بصورت تجمیعی، ریسک سرطان سینه را احتمالا از طریق اختلال مکانیسم‌های چرخه‌ی شبانه‌روزی درگیر افزایش می‌دهند. نویسندگان اذعان دارند که مطالعات بیشتری برای تایید یافته های مطالعه و تشریح مکانیسم‌های مربوط موردنیاز می‌باشد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید