انتشار این مقاله


۲۲ راه عجیب که تابش خورشید بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد!

نور خورشید از راه‌های متعدد و متفاوتی می‌تواند بر وضعیت سلامت اثر بگذارد؛ خواه اثر مثبت و خواه منفی.

همه‌ی ما می‌دانیم که اشعه‌ی UV موجود در نور خورشید می‌تواند سبب سرطان پوست و پیری زودرس شود و پوشیدن عینک‌های آفتابی و کرم و لوسیون‌های ضدآفتاب در هر فصلی ضروری است؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند نور خورشید از راه‌های متعدد و متفاوتی می‌تواند بر وضعیت سلامت اثر بگذارد؛ خواه اثر مثبت و خواه منفی. دکتر دَرِل ریگل، پروفسور درماتولوژی در دانشگاه نیویورک، مرکز پزشکی لَنگان اظهار دارد:

در هر ساعت، یک آمریکایی به علت ابتلا به سرطان پوست از دنیا می‌رود؛ قسمت عمده‌ و تکان‌دهنده‌ای از این آمار، بدون هیچ شک و شبهه‌ای، به سبب قرارگیری در معرض نور خورشید پدید می‌آید. اما این به معنای قرارگیری مداوم در خانه و دوری از فضاهای باز نیست! شما باید تعادل را حفظ کرده و از روش‌های معمول موجود، هم از اشعه‌ی مضر موجود خود را محافظت کنید و هم از مزایای نور خورشید بهره‌مند شوید.

در ادامه، راه‌های مختلفی که نور خورشید می‌تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد، معرفی شده‌اند. با دکتر مجازی همراه شوید.

خلق‌ و خو


نور خورشید سبب آزاد شدن مواد شیمیایی نظیر سروتونین در مغز شده که باعث بهبود خلق و خوی فرد می‌شود؛ این عامل باعث می‌شود قرار گرفتن در فضاهای باز، سبب القای حس شادی و کاهش استرس شود.
کمبود نور خورشید در فصل زمستان در برخی موارد، به عنوان عامل افسردگی در زمستان که با نام اختلال خلقی فصلی (seasonal-affective disorder) شناخته می‌شود. (در برخی موارد نادر، نور خورشید می‌تواند سبب ایجاد افسردگی نیز شود).
دکتر ریگل می‌گوید خوشبختانه، می‌توان با ناراحتی و حس افسردگی، بدون تهدیدشدن سلامتی توسط اشعه‌ی UV مبارزه کرد. برای ترشح سروتونین، به اشعه‌ی UV نیازی نیست؛ بلکه قرار گvفتن در معرض نورمرئی نیز می‌‌تواند چنین اثری را اعمال کند. بنابراین، قرار گرفتن یک اتاقِ روشن می‌تواند در بهبود روحیه نقش موثری داشته باشد.

سطح ویتامین D


نور خورشید به بدن کمک می‌کند که ویتامین D مورد نیازش را بسازد. این ماده برای سلامت مغز، استخوان‌ها و سایر ارگان‌های بدن ضروری است.
این ویتامین به شکل طبیعی در منابع غذایی معدودی وجود دارد، بنابراین نیاز است از راه‌های نظیر قرارگیری در معرض نور خورشید، مصرف مکمل‌های غذایی و یا غذاهای فرآوری‌شده نظیر شیرهای غنی‌شده دریافت شود. برخی غذاهای دریایی نظیر سالمون جزء منابع غنی ویتامین D حصوب می‌شوند.
خوشبختانه، برای تأمین شدن ویتامین D، نیازی نیست برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید باشیم؛ خصوصاً برای افرادی با رنگ پوست روشن‌تر.
برای بسیاری از افراد، ۵ تا ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در نورخوشید، دو بار در هفته، از پوست برهنه‌ی ناحیه‌ی بازو، صورت، پاها یا پشت، حتی بدون استفاده از کرم ضدآفتاب کافی است.
با این حال، قسمت بزرگی از جمعیت آمریکا همین مقدار کم را نیز دریافت نمی‌کنند و با توجه به نگرانی‌های بزرگی که در رابطه با سرطان پوست وجود دارد، آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه‌ می‌کند ویتامین D مورد نیاز توسط یک رژیم غذایی غنی دریافت شود.

سلامت قلب


بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D برای حفظ سلامت قلب ضروری است و کمبود آن با بسیاری از بیماری‌های قلبی_عروقی مرتبط است.
در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران دانمارکی دریافتند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتی در حالتی که منجر به سرطان پوست می‌شود، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند؛ آنان بیش از ۴ میلیون پرونده‌ی پزشکی را بررسی کردند و دریافتند که افرادی که به علت قرارگیری در معرض نور خورشید به سرطان پوست مبتلا هستند، با احتمال پایین‌تری سکته‌ی قلبی و یا مرگ به هر علت دیگری جز سرطان را تجربه می‌کنند.
پژوهشگران اظهار داشته‌اند که سرطان پوست، مارکری واضح برای قرارگیری مداوم در معرض نور خورشید است؛ اما این مطالعات به طور غیرمستقیم نشان می‌دهند که نور خورشید می‌تواند مزایای فراوانِ دیگری برای سلامتی داشته باشد. باید توجه داشت که این به معنای وجود رابطه‌ی علت و معلولی نیست و رابطه‌ی بین تابش نور خورشید و سلامت قلب باید با دقت بالایی مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش قدرت استخوان و ماهیچه

پژوهشی دانمارکی نشان می‌دهد داشتن سابقه‌ی ابتلا به سرطان پوست با کاهش احتمال ابتلا به شکستگی استخوان لگن در افراد جوان‌تر از ۹۰ سال هم مرتبط است. این ارتباط نیز می‌تواند توجیهی علمی داشته باشد؛ ویتامین D به جذب کلسیم، که برای سلامت استخوان‌ها و حفظ استحکام آنان ضروری است.
ویتامی D هم‌چنین برای سلامت ماهیچه‌ها ضروری است، افرادی که سطح این ماده در بدنشان پایین‌تر از حد نرمال است، با احتمال بالاتری کرامپ‌های عضلانی و درد مفاصل را تجربه می‌کنند.
کرم و لوسیون‌های ضدآفتاب توانایی بدن برای ساخت ویتامین D را بلوکه می‌کنند با این حال، مصرف مکمل‌ها و غذاهای غنی‌شده می‌توانند این کمبود را تا حدودی جبران کنند.

مالتیپل اسکلروزیس (MS)

دریافت مقادیر کافی ویتامین D، چه از طریق غذاها و چه از طریق نور خوشید، ریسک ابتلا به بیماری خودایمنیِ مالتیپل اسکلروزیس که بیشتر با نام MS شناخته می‌شود را کاهش می‌دهد.
شواهدی قوی مبنی بر در معرض خطر بودن افرادی که در مرزهای جغرافیایی دور از استوا زندگی می‌کنند و به تبع آن نور کمتری را دریافت می‌کنند، نسبت به افرادی که در مرزهای جغرافیایی نزدیک به استوا زندگی می‌کنند وجود دارد.
در سال ۲۰۱۴، نتایج مطالعاتی مبنی بر کاهش سرعت پیشرفت بیماری MS و ضایعات مغزی ناشی از آن با اصلاح کمبود ویتامین D منتشر شد؛ اما محققان تنها اصلاح آن از طریق مکمل‌های غذایی را مورد بررسی قرار دارند؛ نه اثر نور خورشید.

سرطان پانکراس

پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشکده‌ی پزشکی سن‌دیگو کالیفرنیا انجام شد، نشان می‌دهد سرطان پانکراس، دوازدهمین سرطان شایع در دنیا و هفتمین از نظر مرگبار بودن، در کشورهایی که کمترین میزان نور خورشید را دارند، بیش‌ترین است. دکتر سدریک اف. گارلند، از محققان مجموعه می‌گوید:

در صورتی که در مناطقی زندگی می‌کنید که آسمان آن مدتی طولانی از سال با ابرهای سنگین پوشیده است، باید بدانید خطر ابتلا به کمبود ویتامین D در شما وجود دارد و این عامل می‌تواند در ابتلا به سرطان پانکراس مؤثر باشد.

سرطان سینه

بنا بر پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در ژورنال Environmental Health Perspectives منتشر شد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند با کاهش ریسک نوع دیگری از سرطان‌های شایع، یعنی سرطان سینه مرتبط باشد. زنانی که گزارش کرده‌اند روزانه یک ساعت یا بیش‌تر را در محیط بیرون، در معرض نور خورشید، به مدت ده سال اخیر سپری کرده‌اند، شانس ابتلای کمتری نسبت به زنانی که مدت کمتری را در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، دارند.
پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که تولید ویتامین D می‌تواند برای توجیه این ارتباط استفاده شود؛ هرچند که محققان موفق به کشف سطح ژنتیکی آن نشدند. محققان با کشف مرتبط نبودن استفاده از ضدآفتاب شگفت‌زده شدند، علت را می‌توان این دانست که ضدآفتاب‌ها اغلب به شکل مناسب و کافی استفاده نمی‌شوند.

فشار خون

میزان فشار خون معمولاً در زمستان و در کشورهایی که از خط استوا به دور است، بالاتر است. درماتولوژیست‌ها در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در Journal of Investigative منتشر شد توجیهی احتمالی برای این پدیده دارند: قرارگیری در معرض نور خورشید سبب می‌شود نیتریک اکسید موجود در پوست جذب جریان خون شود. این عامل سبب می‌شود که عروق خونی گشاد شوند و فشار خون موجود در آن‌ها کاهش یابد. هم‌چنین نتایج به اثبات یکی دیگر از مزایای نور خورشید، جدا از اثر آن بر سطح ویتامین D، برای بدن پرداخته‌اند.
به علاوه، نور خورشید با کاهش میزان استرس نیز می‌تواند بر فشار خون اثر داشته باشد چرا که استرس سبب افزایش فشار خون می‌شود.

سلامت ریه‌ها

در صورتی که در یک محیط شهری که مملو از ماشین‌ها و کارخانه‌هاست زندگی می‌کنید، نور خورشید ممکن است  هوایی که تنفس می‌کنید را حتی آلوده‌تر از چیزی که هست، کند! بنا بر پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در نشست سالانه‌ی انجمن آمریکایی مواد شیمیایی مطرح شد، این بدان علت است که اشعه‌ی UV می‌تواند آزادسازی برخی مواد شیمیایی که سبب تولید مه در هوای آلوده می‌شود را تحریک کند؛ این مواد ممکن است روی ساختمان‌ها و سطوح دیگر رسوب کنند و چهره‌ی آلوده‌ای به شهر ببخشند. آلودگی هوا تا کنون با مشکلات تنفسی بسیاری نظیر آسم و سرطان ریه و افزایش ریسک شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی، بیماری‌های قلبی و غیره مرتبط شناخته شده است.
به غیر از نقل مکان کردن و تلاش حداکثر برای پیشگیری از آلودگی، معمولاً کار دیگری از عهده‌ی شهروندان معمولی جهت مقابله با این شرایط وجود ندارد؛ برای مثال می‌توانید روزهایی که آلودگی هوا بیشینه است را در خانه بگذرانید و از فعالیت‌هایی که انجام دادنشان در محیط بیرون اجباری نیست، خودداری کنید. ورزش کردن در هنگام صبح نیست می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد چرا که آلودگی‌های هوایی در هنگام صبح، پیش از ترکیب شدن مواد شیمیایی با نور خورشید معمولاً حداقل است.

آرتریت

در سال ۲۰۱۳، مقاله‌ای در Annals of Rheumatic Diseases منتشر شد که نشان می‌داد قرارگرفتن در معرض تشعشعات ماورابنفش B (یکی از دو نوع پرتوهای فرابنفش؛ UVA و UVB) که در نور خورشید یافت می‌شود، ممکن است سبب کاهش ریسک ابتلا به آرتریت روماتوئید در زنان شود. این پژوهش شامل شرکت کردن افرادی که در آفتابی‌ترین نقاط ایالت متحده زندگی می‌کنند (نظیر هاوایی و آریزونا) و افرادی که در نقاط عکس با کم‌ترین میزان نور خورشید زندگی می‌کنند (نظیر آلاسکا و اورگان) می‌شود. در مقایسه، گروه اول ۲۱% کمتر به بیماری‌های دژنراتیو مبتلا می‌شدند. نکته‌ی جالب توجه، این بود که ارتباط یافت شده بین زنان مسن‌تر بود. علت شاید این باشد که افراد در سال‌ها اخیر، نسبت به محافظت در برابر نور خورشید بسیار هوشیارتر شده‌اند و شرکت‌کنندگان جوان‌تر با احتمال بالاتری بیش‌تر زندگی خود را از خورشید محافظت شده‌اند.

سلامت گوارش

تحقیقاتی که در ژورنال Gut منتشر شده‌اند نیز به بررسی گروه زنانی مشابه و مبتلا به بیماری التهابی روده پرداختند و نتایجی مشابه را کسب کردند؛ زنانی که در شهرهای آفتابی و مناطق جنوبی زندگی می‌کنند با احتمال پایین‌تری به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا می‌شوند نسبت به زنانی که در نواحی شمالی زندگی می‌کنند. محققان عقیده دارند میزان ویتامین D نقشی اساسی در پاسخ‌های ایمنی بدن و تنظیم آن‌ها در التهاب ایفا می‌کند.

آلرژی

طبق تحقیقاتی که در استرالیا در سال ۲۰۱۲ انجام شده است، کودکانی که در مناطقی با نور کم زندگی می‌کنند بیش‌تر از سایر کودکان مبتلا به آلرژی‌هایی نسبت به تخم‌مرغ و بادام‌زمینی می‌شوند. این تحقیقات پیشنهاد می‌دهند سبک زندگی مدرن که شامل میزان بالایی از فعالیت در محیط‌های بسته، سپری کردن زمان زیاد مقابل مانیتورها و دوریِ آگاهانه از نور خورشید است، افراد را مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D می‌کنند؛ فاکتوری که ممکن است نقشی اساسی در ابتلای همه‌گیر به آلرژی ایفا کند. پژوهش‌های دیگر ارتباطاتی بین سطح ویتامین D و انواع مختلف آلرژی (چه غذایی و چه غیرغذایی)، به علاوه‌ی آسم، یافته‌اند.

اگزما و پسواریازیس

پژوهشی که در مورد قبل به آن اشاره شد، هم‌چنین نشان می‌دهد کودکان ساکن مناطقی که کم‌نورتر، با احتمال دو برابری به اگزما مبتلا می‌شوند، نسبت به کودکانی که در مناطق آفتابی زندگی می‌کنند. در حقیقت، هم اگزما و هم پسواریازیس (نوع دیگری از بیماری‌های پوستی) در برخی موارد می‌توانند با پرتو UV، در پروسه‌ای که فوتوتراپی نامیده می‌شود، درمان شوند.
با این حال، نور خورشید الزاماً درمانی برای هیچ یک از این شرایط نیست. بنابر انجمن ملی اگزما در بریتانیا، قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند برخی علائم اگزما را بهبود بخشد؛ اما ممکن است برخی علائم دیگر این بیماری را تشدید کند. آفتاب‌سوختگی ناشی از نورخورشید یا دستگاه‌های سولاریوم می‌تواند پسواریازیس را بدتر کند.

خواب

قرارگرفتن در معرض نور هنگام روز و تاریکی در هنگام شب، به حفظ چرخه‌ی شبانه‌روزی کمک می‌کند بنابراین در هنگام روز هوشیار خواهید بود و در هنگام شب، خسته می‌شوید.
به همین دلیل است که توصیه می‌شود صبح‌هنگام پرده‌های اتاق خواب را بکشید تا نور خورشید وارد شود و با تاریک شدن هوا از نورهای مصنوعی به شکل افراطی استفاده نکنید.
اشخاصی که برنامه‌ی شبانه‌روزی‌شان نامنظم است، نظیر کارکنان شیفت شب، و نور خورشید را در طول روز از دست می‌دهند اغلب الگوی خواب نامنظم دارند. شیفت شب اثراتی سوئی روی متابولیسم دارد و سبب مشکلات سلامتی نظیر دیابت، کاهش حافظه و مشکلات قلبی می‌شود.

سلامت چشم

عینک‌های آفتابی تنها بخشی از مد محسوب نمی‌شوند، محافظت از چشمان در برابر اشعه‌ی مضر UV را نیز بر عهده دارند که می‌تواند صدماتی جدی به بینایی وارد کند. قرارگیری مستقیم در برابر نور خورشید سبب آسیب به رتینا می‌شود و در طولانی‌مدت با دژنراسیون مولکولی، گلوکوم و کاتاراکت مرتبط است. با این حال، تنها نباید جنبه‌های منفی قضیه را دید. پژوهشی در سال ۲۰۰۹ نشان دادهاست کودکانی که مدت زمان کمی را در فضاهای باز می‌گذرانند، با احتمال بالاتری به مایوپیا، با نام دیگر نزدیک‌بینی، مبتلا می‌شوند.
برای حفاظت از کودکانتان، عینک‌های آفتابی با ۹۹ تا ۱۰۰% محافظت UV را به آن‌ها بپوشانید، حتی زمانی که هوا ابری است. پوشیدن عینک‌های آفتابیِ بدون محافظ UV حتی از نپوشیدن هیچ عینکی خطرناک‌تر است، چرا که با گشادشدن مردمک‌ها پشت این عینک‌ها، اشعه‌ی UV بیش‌تری وارد چشم می‌شود.)

سردردها

برای افرادی که به میگرن مبتلا هستند، زل زدن به نور خورشید، یا نوری که در هنگام وزش باد، از لابه‌لای درختان چشمک می‌زند، می‌تواند سبب تحریک سردرد شود.
جلوگیری از نورهای شدید می‌تواند کمک کند. هم‌چنین درصورتی که احتمال ابتلا می‌دهید؛ در ساعات خارج از خانه می‌توانید از داروهای پیش‌گیری‌کننده استفاده کنید.
به‌علاوه، سردردهایی که به سبب قرارگرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند، می‌توانند نشانه‌ی خستگی شدید یا کمبودن آب بدن باشند؛ خصوصاً اگر برای مدتی در روز گرم تابستانی بیرون بوده‌اید. حفظ آب بدن، در سایه ماندن و تلاش برای پایین بدرن دما با وسایل برودتی می‌توانند از بروز این سردردها جلوگیری کنند.

بارداری و باروری

زنانی که سطح ویتامین D پایینی دارند، در حین بارداری با احتمال بالاتری مشکلاتی نظیر دیابت‌های بارداری و پره اکلامپسی را تجربه می‌کنند و در سال‌هایی بعد از زایمان، احتمال بروز مالتیپل اسکلوروزیس یا MS در آنان بیش‌تر است.
نوزادان این زنان نیز با احتمال بالاتری زیر وزن نرمال متولد می‌شوند و ریسک ابتلای آنان به مالتیپل اسکلروزیس نیز به نوبه‌ی خود بیش‌تر است.
در صورتی که قصد بارداری دارید، ویتامین D موجود در نور خورشید می‌تواند کمک کند. در سال ۲۰۰۸، محققان استرالیایی دریافتند که زمانی که مردان مبتلا به کمبود ویتامین D، تحت نور خورشید قرار می‌گیرند یا مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کنند، سطح باروری‌شان افزایش می‌یابد و موفقیت بیش‌تری در لقاح دارند.

ملانوما

در حالی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید شناخته‌شده‌ترین علت ابتلا به سرطان پوست، از نوع کارسینومای سلول‌های بازال و سلول‌های سنگ‌فرشی می‌باشد، آن را به عنوان فاکتوری مؤثر در ابتلا به خطرناک‌ترین و نادرترین نوع سرطان پوست، یعنی ملانوما نیز در نظر می‌گیرند. ملانوما می‌تواند در نقاطی از بدن رشد کند که به ندرت در معرض آفتاب قرار می‌گیرند؛ نظیر دهان و در زمان گذشته، نقش نور خورشید در آن ناشناخته بود.
پژوهش‌ها اکنون نشان می‌دهند که آفتاب‌سوختگی در دوران کودکی یا استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده ریسک ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهند؛ در افراد زیر ۳۰ سالی که از سولاریوم‌ها استفاده می‌کنند، ریسک ابتلا تا ۷۵% افزایش می‌یابد.

نرمی استخوان

در گذشته، کودکانی با رژیم غذایی ضعیف که در معرض نور کافی قرار نمی‌گرفتند، معمولا به نوعی از بیماری استخوان که با نام Rickets شناخته می‌شود، مبتلا می‌شدند. در زندگی مدرن، با تشکر از غذاهای فرآوری شده، نرمی استخوان از شیوع پایان‌تری برخوردار است.
نرمی استخوان نشانه‌هایی نظیر کاهش رشد، خم شدن پاها، ضعف عضلانی و احساس درد در پاها، لگن و پشت را به همراه دارد. کودکانی یا پوست تیره، که محافظی در برابر نور خورشید است، که در مناطق کم‌نورِ دورتر از خط استوا زندگی می‌کنند، بالاترین آمار ابتلا را دارند. هم‌چنین کودکانی که توسط شیر مادر (که کمبود ویتامین D دارد) تغذیه می‌شوند و یا داروهایی برای درمان سایر بیماری‌ها مصرف می‌کنند که مانع جذب ویتامین D می‌شوند نیز در معرض خطرند.

یرقان

طبق تحقیقات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵، کودکانی که با زردی متولد می‌شود، شرایطی که ممکن است منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود، می‌توانند با نور طی پروسه‌ی فوتوتراپی، درمان شوند. یرقان زمانی رخ می‌دهد که بدن نوزاد هنوز آنزیمی که برای دفع مواد زائد از سیستم گردش خون نیاز است را نمی‌تواند تولید کند و این عامل مایل شدن رنگ پوست به زرد است.
هر نوری نمی‌تواند برای درمان زردیِ نوزادان استفاده شود. این پژوهش به شکل اختصاصی نوری را که توسط فیلترهای خاصی برای کنترل اشعه‌ی UV کنترل می‌شود، تحت بررسی قرار داده است.
نوزادان تحت مطالعه، برای کنترل آفتاب‌سوختگی و گرمای بیش‌از حدِ نور نیز تحت کنترل بودند.

آلرژی نور خورشید

در موارد بسیار نادری، برخی افراد تنها با چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، علائمی نظیر خارش، سوختگی و دردهای شدید و ناتوان‌کننده را تجربه می‌کنند. این شرایط که پروتوپورفیریای اریتروپوئتیک (erythropoietic protoporphyria) نامیده می‌شود (یا در اصطلاح عامیانه، آلرژی خورشیدی) سالانه ۵۰۰-۶۰۰ نفر را در ایالت متحده‌ی آمریکا درگیر می‌کند.
خوشبختانه، داروی جدید که نتایجی امیدوارکننده نشان داده‌ است، وجود دارد که می‌تواند به افراد مبتلا به آلرژی خورشیدی کمک کند. این دارو، که آفاملانوتید نام دارد، سبب تحریک تولید ملانین، رنگدانه‌ی موجود در پوست، می‌شود، در نتیجه سدی محافظتی در برابر نور ایجاد می‌شود.

آسیب‌ پوستی (ساعت‌ها بعد!)

در آخر، همان‌طوری که همگان می‌دادند، نور خورشید سبب آسیب پوستی می‌شود. اما آیا می‌دانستید تخریب‌ سلول‌ها بر اثر نور خورشید، ساعت‌ها پس از قرارگیری، حتی در حالتی که فرد در فضای بسته قرار می‌گیرد، ادامه می‌یابد؟
این یافته حاصل پژوهش‌های محققان دانشگاه ییل بر تأثیر اشعه‌ی UV بر رنگدانه‌های موجود در سلول‌های پوست انسان و موش است.
دکتر ریگل اظهار دارد آسیب پوستی نشانه‌ی بارز قرارگیری در معرض نور خورشید بدون حفاظت است. این نشانه‌ها طیفی گسترده دارند که از ابتلا به سرطان پوست تا بروز چین و چروک را شامل می‌شوند. حتی در صورت عدم ابتلا به سرطان، زمانی که بدون محافظت در برابر نور قرار می‌گیرید، سرعت پیر شدن پوستتان چند برابر می‌شود.

چاره چیست؟

با در نظر داشتن خطر سرطان پوست و پیری زودرس، برخی متخصصان می‌گویند دوری از نور خورشید ممکن است خطر بزرگ‌تری ایجاد کند! فیلیش می‎گوید:

برای ایجاد تعادل بین سود بردن از مزایای نور خورشید و در امان ماندن از مضرات آن، باید در نظر بگیریم که نقاط مثبت بسیار بیش‌تر از چیزی می‌باشند که سابقاً تصور می‌کردیم.
با در نظر گرفتن تکامل انسان‌ها برای سپری نیمی از روز در برابر نور خورشید، ممکن است آن‌قدرها هم که رسانه تبلیغ می‌کند مضر نباشد، نه؟

فیلیش باور دارد افزایش شیوع سرطان پوست به عدم توانایی افراد در رعایت تعادل باز می‌گردد.

آن‌ها تمام سال را در فضاهای بسته می‌گذرانند و در تعطیلات ناگهان ساعات بالایی را در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

وی توصیه می‌کند که حد وسط را رعایت کنیم، در طول سال به طور مرتب و در زمان‌های مشخصی نور دریافت کنید تا هم از مزایای آن بهره‌مند شویم، هم از آفتاب‌سوختگی و شریاط بدتر جلوگیری کنیم.
برخلاف فیلیش، دکتر ریگل محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند، روشی که توسط آکادمی درماتولوژی آمریکا و مرکز سلامت جهانی (WHO) مورد تائید است.
او می‌گوید:

با امنیت بیش‌تر می‌توانید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کرد، پس چرا خود را در معرض عاملی سرطان‌زا قرار دهید؟

راهکار او در پیش‌گرفتن محافظت است و توصیه می‌کند از لباس‌های پوشیده استفاده کنید، در زمان اوج تابش نور خورشید در فضای بسته بمانید و مرتب از ضدآفتاب استفاده کنید. این سه عامل ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند و به شما اجازه‌ی لذت بردن از محیط باز را نیز می‌دهند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید