انتشار این مقاله


تصاویر زنان لاغراندام ایده‌آل یک فرد را در ۱۵ دقیقه عوض می‌کند!

نگاه کردن به عکس‌های زنان باریک‌اندام برای شکل دادن ‌آرمان‌های زیبایی یک فرد کافی است!

نگاه کردن به عکس‌های زنان باریک‌اندام برای شکل دادن ‌آرمان‌های زیبایی یک فرد کافی است!

از مدت‌ها پیش می‌دانستند که تصاویر زنان لاغر در رسانه‌ها برای مردم جذاب است و باعث ایجاد نارضایتی از ظاهر خود می‌شود.  اما به علت این‌که اکنون این تصاویر در همه جا وجود دارند، بررسی علمی این موضوع دشوار است.


برای یافتن افرادی که تا کنون این تجربه را نداشتند، jean-luc jucker از دانشگاه نوشاتل سوئیس و تیم او به روستاهایی که در امتداد ساحل Mosquito Coast نیکاراگوئه قرار دارند سفر کردند.
در ابتدا، برق این روستاها بیش از یک پانل خورشیدی که لامپی را روشن نگه می‌دارد، نبود. دولت نیکاراگوئه در حال افزودن این روستاها به شبکه برق – که احتمالا با حضور تلویزیون همراه خواهد بود – می‌باشد.  پس از حضور برق مردم معمولا خواستار دو چیز هستند، یخچال و تلویزیون. آن‌ها یک شبه صاحب ۱۰۰ کانال می‌شوند!

ایده‌آل لاغرتر

پیش از این‌که دو روستا به شبکه متصل شوند، تیم جوکر ۸۰ داوطلب از آن‌ها را مورد بررسی قرار دارد که شامل مردان و زنان ۱۶ تا ۷۸ ساله بود. در ابتدا از داوطلبان خواسته شد تا شکل ایده‌آل بدن یک زن را با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری که آن‌ها را قادر به ترسیم زنانی با شکل و سایز مختلف می‌کرد بسازند!


مقاله مرتبط: قرمزتر، جذاب‌تر!


سپس به آن‌ها کاتالوگی از یک فروشگاه لباس معتبر غربی را نشان دادند.  به نیمی از داوطلبان ۷۲ عکس از زنان لاغر را نشان دادند که سایزآن‌ها بین ۴ تا ۶ بود. تصاویر به صورت جفت ارائه شدند و هر داوطلب مجبور بود عکسی را که به نظرش جذاب‌تر است انتخاب کند. به نیمی دیگر از داوطلبان ۷۲ عکسی از مدل‌های زن سایز بالا نشان دادند. آن‌ها نیز باید عکس جذاب‌تر را انتخاب می‌کردند.
بعد از ۱۵ دقیقه تیم جوکر از داوطلبان خواست تا مجددا فرم ایده‌آل را با استفاده از نرم افزار طراحی کنند. مدل آرمانی کسانی که تصاویر زنان لاغر را دیده بودندلاغرتر از قبل شده بود. در مقابل، گروه دیگر کاملا برعکس بود؛ سایز مدل ایده‌آل آن‌ها بیشتر شده بود!

هلن شارپ از دانشگاه ادینبورگ انگلستان می‌گوید:

این‌که این مواجهه بسیار کوتاه مدت بتواند ایده‌آل یک فرد را این چنین تغییر دهد واقعا جالب توجه است.

خطرات تلویزیون و رسانه

تیم جوکر در مورد مدت تاثیرگذاری این مواجهه اطلاعی ندارد. با این حال با توجه به این واقعیت که بسیاری از ما به طور دائمی در معرض چنین تصاویری قرار داریم موقت بودن تاثیر هم اهمیتی نخواد داشت و تاثیر کلی پایدار خواهد بود.


مقاله مرتبط: مشکلات روانی اجتماعی رسانه‌های اجتماعی و اینترنت


از زمان شروع آزمایش، بیشتر داوطلبان به شبکه برق وصل شده‌اند، و بقیه نیز بعد از چند ماه آن را تجربه خواهند کرد. جوکر با مدارس و وزارتخانه‌های محلی آموزش و پرورش و سلامت تماس می‌گیرد تا در مورد مشکل آن‌ها را آگاه کند، و تلاش می‌کند تا آگاهی دربارۀ ایده‌آل لاغراندام و اختلالات غذایی مانند بی‌اشتهایی را افزایش دهد.

جوکر می‌گوید:

ما نمی‌خواهیم تلویزیون را مخرب جلوه دهیم زیرا می‌تواند برای دسترسی به اطلاعات سیاسی و هشدارهای طوفان  و آموزش زبان مفید باشد. ما فقط می‌گوییم که این خطرات هم وجود دارند و باید مراقب بود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید