انتشار این مقاله


چرا شبیه دوستانمان هستیم؟

به نظر شما افراد شبیه به هم، یکدیگر را پیدا می‌کنند یا کسانی که دوست هستند به مرور زمان شبیه هم می‌شوند؟!

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که گروهی از مردان و زنان جوان (یا مردان و زنان مسن‌تر) را با هم ببینید و به این فکر کنید که چقدر شبیه یکدیگر هستند. به نظر شما افراد شبیه به هم یکدیگر را پیدا می‌کنند یا کسانی که دوست هستند به مرور زمان شبیه هم می‌شوند؟!

جواب این است: هر دو!

اینکه ما دوستانی را انتخاب می‌کنیم که دارای نگرش و پس‌زمینۀ مشابه خودمان هستند یک یافتۀ شناخته‌شده است که homophily نامیده می‌شود. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که چهرۀ فیزیکی اعضای یک گروه هم مشابه است. در یکی از مطالعات، شرکت‌کنندگان عکس‌هایی از دوستان خود ارائه کردند. اندازه‌گیری دقیق چهره‌ها نشان داد ساختارهای صورت و ویژگی‌های مشابه‌تری نسبت به افراد غیر دوست دارند.

بازیگران سریال Friends ؛ به نظر می‌رسد که انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است!

مقاله‌ی مرتبط: آیا دوستان بهتر از خانواده هستند؟


با این حال، این فراتر از انتخاب‌های فردی ما است. ما به مرور زمان شبیه دوست خود می‌شویم. دوستان احتمالا لباس‌های یکسانی را برمی‌گزینند، از مارک‌ها و آرایش مشابه استفاده می‌کنند و شاید مدل موهای دوستان خود را تقلید کنند!

عوامل ظریف غیرارادی نیز در این بازی شرکت دارند. افراد ممکن است ناخودآگاه حالت معمول چهره و یا زبان بدن دوست خود را که شامل حرکات، حالت و طرز راه رفتن آن‌ها می‌باشد، تقلید کنند. با گذشت زمان، این امکان وجود دارد چهرۀ دوستان به علت استفاده از حالت چهرۀ مشابه با یکدیگر هم‌تراز شود؛  اخم و خندۀ زیاد یا قیافۀ عبوس می‌تواند منجر به تغییر الگوی چهره شود.


مقاله‌ی مرتبط: زبان بدن (۱): معارفه


بنابراین، دفعه بعد که با افرادی مواجه شدید که گویی کلون یکدیگرند، احتمالاً دلایل روانشناسی قوی برای آن وجود دارد!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید