انتشار این مقاله


حالت چهره شما در اولین دیدار بر درک اولیه فرد مقابل از شما تاثیرگذار است !

بسیاری از ما به خاطر قضاوت در مورد شخصیت مردم براساس ظاهر آن‌ها مقصریم .اکنون بر اساس تحقیق جدیدی در دانشگاه یورک انگلستان مشخص‌شده که درک اولیه  از افراد از روی حالات چهره آن‌ها ممکن است . تیم تحقیق به رهبری دکتر لد ، تام هارتلی و اندی یانگ از دپارتمان روانشناسی دانشگاه یورک یافته‌های […]

بسیاری از ما به خاطر قضاوت در مورد شخصیت مردم براساس ظاهر آن‌ها مقصریم .اکنون بر اساس تحقیق جدیدی در دانشگاه یورک انگلستان مشخص‌شده که درک اولیه  از افراد از روی حالات چهره آن‌ها ممکن است .

تیم تحقیق به رهبری دکتر لد ، تام هارتلی و اندی یانگ از دپارتمان روانشناسی دانشگاه یورک یافته‌های جدیدشان را در PNAS منتشر کرده‌اند .

وقتی ما به صورت یک نفر نگاه می‌کنیم تمایل داریم که درباره شخصیت آن‌ها قضاوت سریع بکنیم برای مثال بگوییم آن‌ها قابل‌اعتمادند یا صمیمی .

محققان اشاره کردند با وجود اینکه این قضاوت‌ها اغلب غلط‌اند اما می‌توانند بر رفتار اجتماعی ما تأثیر بگذارند . با دیدن چهره یک سیاست‌مدار و غیرقابل‌اعتماد فرض کردن او ما تمایلی کمتری برای رأی دادن به آن‌ها در یک انتخابات عمومی خواهیم داشت .

اعضای تیم ادامه دادند:

بر اساس مطالعات قبلی ادراک اولیه ما از فرد دیگر ۳بعد دارد شامل:

  • approachability یا قابلیت نزدیک شدن (آیا این فرد به ما کمک خواهد کرد یا آزار خواهند رساند؟ )
  • dominance یا تسلط (آیا این فرد توانایی کمک کردن یا آزار رساندن را دارد ؟ )
  • youthful-attractivenss یا جذابیت جوانی ( آیا این فرد رقیب ما خواهد بود یا یک پارتنر عشق؟ )

 

 محققان ترتیبی دادند تا ببینند آیا می‌توان دلیل قضاوت با اطمینان ما از ظاهر دیگران را ارزیابی کرد یا نه؟

فهمیدن اینکه درک اولیه از چهره چگونه ایجاد می‌شود یک عنوان بزرگ تئوریکال و یک انگیزه کاربردی است که اهمیتش با استفاده گسترده از عکس‌های چهره در رسانه‌های اجتماعی افزوده شده است .

یک عکس می‌تواند درک اولیه بقیه از شما را ایجاد یا تخریب کند !

برای مطالعه محققان حالات فیزیکی ۱۰۰۰ چهره از عکس‌های مختلف موجود در اینترنت را بررسی کردند . سپس این عکس‌ها را در اختیار یک هیئت قضاوت گر قراردادند که از آن‌ها خواسته شده بود درباره شخصیت افراد بر اساس چهره آن‌ها اظهارنظر کنند .

محققان بعداً ۶۵ اندازه‌گیری متفاوت از هر چهره انجام دادند شامل ارتفاع چشم‌ها و پهنای ابروها . این کار به منظور ایجاد یک الگو برای پیش‌بینی درک اولیه از افراد انجام شد .

محققان متوجه شدند الگوی آن‌ها برای ۵۸ در صد از تفاوت‌ها  در قضاوت درک از چهره قابل محاسبه بود .

اعضای تیم از این اندازه‌گیری‌ها برای ایجاد چهره‌های کارتونی استفاده کردند که حالات چهره مرتبط با ادراک درونی از قابلیت نزدیک شدن ، تسلط و جذابیت جوانی را نشان می‌داد .

این مطالعه اهمیت صورت‌ها را در ایجاد درک اولیه از افراد برجسته می‌کند که شگفت‌انگیز است .

در زندگی روزانه ، من از اینکه چهره‌ها و تصاویرشان بر نحوه مداخله من با مردم تأثیر می‌گذارد آگاه نیستم .درحالی‌که در زندگی واقعی یا مجازی به نظر می‌رسد شخصیت افراد چیزی است که من می‌توانم حس کنم .این نتایج نشان می‌دهد که تا چه حد زیادی ویژگی‌های دیداری یک چهره بر درک ما تأثیر می‌گذارد . این وضعیت تقریباً دید و نگاه ما را بازتر می‌کند .

اعضای تیم ادامه دادند که داده‌های آن‌ها حتی ممکن است یک بینش را نسبت به “قدرت قضاوت غریزی” در افرادی که در کارشان عکس می‌گیرند و آن را دست‌کاری می‌کنند ایجاد کند مثل دستیاران تدوین و انیماتور ها .


مقاله مرتبط : چگونه از عکس پروفایل افراد به شخصیتشان پی ببریم؟


دکتر ریچارد ورنون ، نویسنده مقاله گفت:

نشان دادن اینکه حتی حالات اختیاری فرض شده از چهره‌ها می‌توانند بر ادراک مردم تأثیر بگذارند تأیید می‌کند که انتخاب با دقت عکس می‌تواند درک اولیه افراد درباره شما را ایجاد کند یا آن را تخریب کند .

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید