انتشار این مقاله


نارسایی قلبی؛ تأثیر مصرف نمک چیست؟

مصرف زیاد نمک با افزایش خطر نارسایی قلبی ارتباط دارد.

بر اساس یک مطالعه ی ۱۲ ساله (روی بیش از ۴۰۰۰ نفر) که در کنگره‌ی اتجمن قلب اروپا (ESC) ارائه شده است، مصرف زیاد نمک با افزایش خطر نارسایی قلبی ارتباط دارد.
Pekka Jousilahti، پروفسور محقق در موسسه‌ی ملی سلامت و رفاه Helsinki در فنلاند، می‌گوید:

مصرف زیاد نمک (سدیم کلرید) یکی از علل اصلی فشار خون بالا و یک فاکتور مستقل برای بیماری‌های کرونری قلبی CHD و سکته‌ی مغزی است. علاوه بر CHD و سکته‌ی مغزی، نارسایی قلبی یکی از بیماری‌های قلبی عروقی اصلی در اروپاست و نقش مصرف زیاد نمک در پیشرفت آن به صورت جهانی ناشناخته است.


مقاله‌ی مرتبط : آهن می‌تواند از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند


این مطالعه ارتباط بین مصرف نمک و پیشرفت نارسایی قلبی را بررسی کرده است. برآورد مصرف نمک افراد به صورت متدولوژیکی دشوار است و به همین دلیل مطالعات کوهورت مناسب مبتنی بر جمعیت نیز کمیاب می‌باشد. در این مطالعه استخراج ۲۴ ساعته‌ی سدیم، که استاندارد طلایی برای برآورد مصرف نمک افراد محسوب می شود، استفاده شد.
این مطالعه، فالوآپ آینده نگری از ۴۶۳۰ زن و مرد با ۲۵ الی ۶۴ سال سن که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند و در مطالعه‌ی نمک Karelia و مطالعه‌ی ملی FINRISK در سال های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۲ در فنلاند شرکت کردند، بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی اولیه شامل یک پرسش‌نامه‌ی خودمدار درباره‌ی رفتار بهداشتی، سنجش وزن، قد و فشار خون، یک نمونه‌ی خون وریدی برای آنالیزهای آزمایشگاهی و نمونه ی ادرار در طول ۲۴ ساعت بود.
در حیطه‌ی مطالعه، پرستاران حجم ادرار را اندازه‌گیری کردند و یک نمونه ی ۱۰۰ میلی لیتری برای آنالیزهای آزمایشگاهی برداشتند. یک گرم از مصرف نمک معادل دفع ۱۷.۱ میلی مول سدیم محاسبه شده بود.

پژوهش به مدت ۱۲ سال از طریق لینک ثبت‌نام الکترونیکی در بایگانی ملی سلامت پیگیری شده است. موارد ناگهانی نارسایی قلبی از ثبت علل مرگ، ثبت ترخیص از بیمارستان و ثبت بازپرداخت داروها شناخته شده‌اند. ارتباط بین مصرف نمک و خطر نارسایی قلبی ناگهانی برآورد شد.


مقاله‌ی مرتبط: فشار خون بالا؛ شاید نمک متهم اصلی نباشد!


طی مطالعه، ۱۲۱ زن و مرد دچار نارسایی جدید قلبی شدند. در سن، جنسیت، سال مطالعه و مدل منطقه‌ی تنظیم شده، نسبت‌های خطر دوم، سوم، چهارم و پنجم مصرف نمک در مقایسه با اولین نسبت خطر به ترتیب، ۰.۸۳ ، ۱.۴۰ ، ۱.۷۰ ، ۲.۱۰ بودند. پس از تنظیم بیشتر برای فشار خون سیستولی، مقدار کلی کلسترول سرم و شاخص توده‌ی بدنی نسبت های خطر، ۱.۱۳، ۱.۴۵، ۱.۵۶، ۱.۷۵ شدند.
پروفسور Jousilahti می گوید:

قلب نمک را دوست ندارد. مصرف زیاد نمک مشخصاً خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. این افزایش در خطر نارسایی قلبی که با نمک مرتبط است از فشار خون مستقل می‌باشد. برای افرادی که روزانه بیش از ۱۳.۷ گرم نمک مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از افرادی که کمتر از ۶.۸ گرم مصرف می‌کنند خطر نارسایی قلبی وجود دارد. میزان مطلوب مصرف نمک احتمالا حتی از ۶.۸ گرم نیز کمتر است. سازمان جهانی سلامت توصیه می‌کند روزانه حداکثر ۵ گرم نمک مصرف کنیم و نیاز روزانه به نمک نیز ۲ الی ۳ گرم است. مطالعات گسترده‌تر در جمعیت‌های بزرگ‌تری نیاز است تا ارتباط افزایش خطر نارسایی قلبی با مصرف نمک جزئی‌تر بررسی شود.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید