انتشار این مقاله


رده‌بندی سیارات منظومۀ شمسی؛ یک بار برای همیشه!

بهترین سیاره از دید کلی کدام است؟

وبسایت Deadspin به تازگی سیارات منظومۀ شمسی را از بهترین تا بدترین رتبه‌بندی و در قالب فهرستی کوتاه منتشر نموده است. ولی راستش را بخواهید این رده‌بندی آن‌قدری که باید درست باشد، نیست. از همین رو نویسندۀ وبسایت Gizmodo، ری پائولتا (Rae Paoletta) فهرست مذکور را بازبینی کرده و با قدری توضیحات اضافی منتشر نموده است. این شما و این رده‌بندی کلی سیارات‌مان، یک بار برای همیشه!

۸. عطارد

عطارد، اسکرانتون (Scranton، شهری در ایالت پنسیلوانیا) منظومه است؛ حتی بدتر، چرا که سطح آن به طور اغراق‌آمیزی داغ است. سیاره‌ای نقلی و سنگی بوده و چندان دهان‌پرکن هم نیست!

۷. زمین

در تئوری، زمین همه چیز دارد؛ اقیانوس‌های زیبا، پوشش گیاهی گسترده و سگ‌ها. ولی متأسفانه انسان هم جزو لیست دارایی‌های زمین محسوب می‌شود؛ که عملاً این سیارۀ زیبا را به یک آشغال‌دانی بزرگ مبدل ساخته است. و از همین رو، در حال حاضر قابلیت سکونت در زمین، تنها نقطۀ مثبت آن محسوب می‌شود و آن را در رتبه‌ای بالاتر از عطارد قرار می‌دهد. شاید هم چون عطارد زیادی مرموز است؛ از زمین جا مانده است.

۶. زهره

با وجود ابرهای رعد‌وبرق‌زای سولفوریک اسید و دمای سطح بالغ بر ۴۷۱ درجۀ سانتی‌گراد، این الهۀ عشق حقیقتاً برای خود یک‌پا جهنم است! به همین دلیل، تا کنون هیچ فضاپیمایی نتوانسته بیشتر از چند دقیقه در نزدیک آن دوام بیاورد. زهره کمی بی‌اعصاب است!

۵. نپتون

اطلاعات زیادی از نپتون در دست نیست، به همین خاطر هیچ‌رقمه نمی‌شود برای آن پارتی‌بازی خاصی انجام داد. نپتون تعدادی حلقۀ خوشگل و چندتایی هم پیچاب (Vortex) تاریک و مرموز دارد. احتمال بارش الماس هم در سیاره وجود دارد. روی هم رفته جای خوبی است، و از همین جهت در این جایگاه قرار می‌گیرد.


مقالۀ مرتبط: احتمال بارش دانه‌های الماس!


۴. مریخ

در نگاه اول، مریخ زباله‌دانی لم‌یزرع می‌باشد که توصیفات اغراق‌آمیز بسیاری به خود دیده است. ولی خب از یک سو احتمالاً آب مایع نیز در آن یافت می‌شود. به علاوه، مریخ دوتا قمر مزخرف هم دارد، که یکی از آن‌ها به دلیل استرس درونی در حال فروپاشی است و تا هم‌اکنون نیز قاچاقی دوام آورد است! در کل، مریخ هر کاری که از دستش برمی‌آمده انجام داده و نمی‌توان به آن خردۀ چندانی گرفت.

۳. مشتری

می‌دانم، اول نشدن مشتری به مذاق خیلی‌ها شیرین نخواهد آمد. این سیاره ضخامتی حماسی دارد. ۶۹ تا قمر هم دارد (که خوب عالی است). ولی دو تا سیاره بعدی به دلیل درجات پایین‌تری از کمال‌گرایی که دارند، توانستند در نهایت آن را پشت سر بگذارند. کمال‌گرایی زیادی هم خوب نیست، نه؟

۲. اورانوس

اورانوس خیلی فراتر از یک سوژۀ جوک است. اورانوس در حد مرگ نشئه است، چرا که با انحرافی ۹۸ درجه‌ای نسبت به صفحۀ مدار خود دور خورشید می‌گردد (به عبارتی نزدیک به ۱۰۰ درجه کج است!). اگر بوی زنندۀ آن را در نظر نگیریم، این سیاره حقیقتاً دوست‌داشتنی است. آیا می‌دانستید اقمار اورانوس اسامی خود را از شخصیت‌های شکسپیر گرفته‌اند؟

۱. زحل

بنگرید زیبایی مسحورکنندۀ زحل، این عروس منظومه را! حلقه‌های یخ‌زدۀ آن الهام‌بخش تعدادی از هنرمندان، شاعران و دست‌کم یک وبلاگ‌نویس (!) بوده است. زحل تعدادی از خفن‌ترین قمرهای منظومه را دارد، من جمله انسلادوس (Enceladus) و تایتان (Titan). هر چند آخرین سفرمان به این سیاره با وفات غم‌انگیز کاوشگر کاسینی (Cassini) پایان یافت، سفر بعدی‌مان به این سیاره در حکم “ماموریت شکار حیات بیگانگان فضایی” خواهد بود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید