انتشار این مقاله


کاوشگر ژاپنی اولین ویدئو را از سیارک واقع در ۲۸۰ میلیون کیلومتری ما به زمین ارسال کرد

کاوشگرهایی که توسط فضاپیمای بدون سرنشین Hayabusa2 بر روی سیارک Ryugu مستقر شده‌بودند‌‌، کلیپ ۱۵ فریمی از آن تهیه کرده­‌اند.

کاوشگرهایی که توسط فضاپیمای بدون سرنشین Hayabusa2 بر روی سیارک Ryugu مستقر شده‌بودند‌‌، کلیپ ۱۵ فریمی از آن تهیه کرده­‌اند.

دو ربات ژاپنی اولین تصاویر ویدئویی خود از سطح سیارک در حال حرکت را، به عنوان بخشی از یک ماموریت بی­‌نظیر و بی‌سابقه که با هدف پرده‌­برداری از حقایق منظومه شمسی انجام شده‌‌است، به زمین فرستادند.

سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن “Jaxa” کلیپ ۱۵ فریمی به همراه تصاویر جدیدی را روزها پس از این­که فضاپیمای بدون سرنشین Hayabusa2 بعد از سفری سه و نیم ساله کاوشگرها را بر روی سطح سیارک مستقر کرد، منتشر کرده‌است.

با توجه به گفته‌­های سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن این ماموریت اولین گام در مسیر “رصدهای رباتیکی از سطح سیارات” می‌­باشد. تصاویر به اشتراک گذاشته شده از سیارک در توییتر سازمان نشانگر ترکیب تخته‌سنگ­‌ها و تا حدودی بخش­‌های صاف و هموار با آسمان سیاه‌رنگ می‌باشد.

این سازمان همچنین به روزترین و با کیفیت­‌ترین عکس را که توسط دوربین خارجی فضاپیما به هنگام نزدیک شدن به سطح سیارک جهت قرار دادن کاوشگرها بر روی سطح سیارک، گرفته شده­‌است را منتشر کرد.

به یاری جاذبه کم، ربات­‌های کاوشگر می‌­توانند برای گذر از سخره­‌های سنگی موجود در سطح سیارک تا ارتفاع ۱۵ متری بپرند و به مدت ۱۵ دقیقه در هوا بمانند.

یک ماه بعد فضاپیمای Hayabusa2 دستگاهی را رها خواهدکرد که این دستگاه در بالای سطح سیارک باز خواهدشد و یک موشک ۲ کیلوگرمی از جنس مس را برای ایجاد حفره در سطح سیارک شلیک خواهد کرد.

این امر سبب می‌­شود تا فضاپیما تنها با یک فرود کوتاه مدت بر روی سطح سیارک بتواند نمونه‌­های اولیه‌­ی به اصطلاح “تازه” ای که ازمعرض هزاران باد و تشعشع درامان بوده‌اند را جمع آوری کند. این مواد ممکن است سرنخ‌­های جدیدی را در مورد منشا حیات بر روی زمین ارائه دهند.

Hayabusa2 دو کاوشگرMinerva 1-2 را که شبیه قوطی گرد بیسکویت می­‌باشد را یک هفته قبل به میزان ۶۰ متر پایین آورده و بر روی سطح سیارک قرارداد.

بنابر گفته‌­ی سازمان فضایی این ماموریت که از دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی شروع شده‌است با بازگشت فضاپیما به زمین به همراه نمونه­‌های جمع آوری شده، در سال ۲۰۲۰ میلادی خاتمه خواهدیافت.

محمد بهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید