انتشار این مقاله


پیاده‌روی تا محل کار یا جارو کشیدن طول عمر شما را زیاد می‌کند!

یکی از هر ۱۲ مرگ را می‌توان با روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی برای پنج روز در هفته به تأخیر انداخت.

یکی از هر ۱۲ مرگ را می‌توان با روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی برای پنج روز در هفته به تأخیر انداخت. این نتیجه‌گیری بزرگ‌ترین تحقیقی است که تابحال روی فعالیت بدنی انجام شده و اطلاعات بیش از ۱۳۰,۰۰۰ نفر را در پهنه‌ی ۱۷ کشور مورد بررسی قرار داده است.

در ابتدای شروع مطالعه، شرکت‌کنندگان اطلاعات وضعیت اجتماعی-اقتصادی، رفتارهای مربوط به سبک زندگی و سابقه‌ی پزشکی خود را در اختیار محققان قرار دادند. آن‌ها همچنین پرسشنامه‌ای را درباره‌ی فعالیت فیزیکی خود در طول یک هفته تکمیل نمودند. هر شرکت‌کننده حداقل سه سال فالوآپ شده و اطلاعات درباره‌ی بیماری قلبی‌عروقی و مرگ آن‌ها برای تقریباً هفت سال ثبت شد.


مقاله مرتبط: بیماری قلبی: از عوارض به هم خوردن ساعت بدن


در طول دوره‌ی مطالعه، اسکات لیر از دانشگاه مک‌مستر در کانادا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که ۱۵۰ دقیقه فعالیت در طول هفته خطر مرگ را بر اثر هر علتی تا ۲۸ درصد کاهش داده و نرخ بیماری قلبی را یک پنجم کم می‌کند.

فعالیت زیاد حتی با فوائد بیشتری هم همراه است: افرادی که بیشتر از ۷۵۰ دقیقه در یک هفته پیاده‌روی سریع داشتند، خطر مرگ زودرس برایشان تا ۳۶ درصد کاهش یافته بود.


مقاله مرتبط: با تنها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی التهاب بدنتان را کاهش دهید


نتایج نشان دادند که نیازی به دویدن، شنا یا کار کردن در باشگاه نیست. کارهای خانه، مثل جارو کشیدن یا تمیز کردن کف زمین یا فقط پیاده‌روی تا محل کار فعالیت کافی را برای محافظت از قلب شما فراهم آورده و طول عمرتان را بیشتر می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند که بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متعادل در یک هفته داشته باشند؛ به همین شیوه، ورزش‌هایی برای قدرتمند کردن عضلات هم حداقل دو روز در هفته توصیه می‌شود.

این مطالعه که می‌توان گفت در معتبرترین ژورنال پزشکی جهان منتشر شده، پیشنهاد می‌کند که اگر جمعیت جهان از این دستورالعمل‌ها پیروی نماید، از هشت درصد کل مرگ‌های جهان در هفت سال پیشگیری می‌شود.

اگر شرکت‌های داروسازی دارویی با قدرت فعالیت بدنی برای سلامتی تولید می‌کردند، میلیاردها دلار سود که سهم‌شان می‌شد به کنار، حداقل یک جایزه‌ی نوبل هم می‌گرفتند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید