انتشار این مقاله


عوارض سرطان: تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ ناشی از سرطان با ایجاد کم آبی و سوء تغذیه می‌تواند تهدید دیگری برای بیماران سرطانی باشد.

منظور از تهوع حالتی است که در معده‌تان احساس ناراحتی می‌کنید و تمایل دارید محتویات معدتان را خالی کنید. اما منظور از استفراغ، تخلیه محتویات معده به بیرون است. یکی از عوارض جانبی که زندگی بیماران سرطانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تهوع و استفراغ ناشی از سرطان است که کنترل آن می‌تواند به بیمارانی که با این عوارض زندگی می‌کنند کمک کند، تا احساس بهتری داشته باشند و با مشکلاتی مثل سوء تغذیه و کم آبی بدن رو به رو نشوند.


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: از دست دادن اشتها در بیماران سرطانی


پزشک یا پرستاری که این بیماران را تحت نظر دارد معمولا با بررسی علائم و عوارض بیماری، راه‌های پیش‌گیری و مقابله با این مشکلات را به بیمار آموزش می‌دهد. به عنوان مثال داروهای ضد تهوع می‌توانند در مقابله با تهوع و استفراغ موثر باشند. بنابراین بهتر است این افراد با راه‌های مقابله با تهوع و استفراغ ناشی از سرطان که در زیر توضیح داده شده‌اند، آشنا شوند.


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: اسهال


راه‌های کنترل تهوع و استفراغ

  1. یک داروی ضد تهوع مصرف کنید. با پزشک و پرستار خود صحبت کنید تا زمان‌هایی نیاز به مصرف داروی ضد تهوع دارید، آن را در اختیارتان قرار دهند. اگر دارویی که به شما داده شد عملکرد مناسبی نداشت به پزشک یا پرستار خود بگویید تا از یک داروی دیگر برای شما استفاده کنند، زیرا طیفی از داروهای مختلف در این زمینه وجود دارد.
  2. آب و مایعات زیادی بنوشید. با این کار از کمبود آب در بدنتان که یک مشکل جدی است جلوگیری می‌کنید. کمبود آب زمانی رخ می‌دهد که شما به اندازه کافی آب ننوشید یا آب زیادی در اثر استفراغ از دست بدهید. بنابراین توصیه می‌شود آب، آبمیوه و چای زیادی در طول روز بنوشید.
  3. از خوردن برخی غذاها خودداری کنید. اگر بعد از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرین یا تند احساس ناراحتی در معدتان پیدا می‌کنید، بهتر است از خوردن این غذاها اجتناب کنید. سعی کنید از غذاهای سرد استفاده کنید یا اجازه دهید غذایتان قبل از خوردن کمی سرد شود.
  4. در روزهای درمان به برنامه غذایتان دقت کنید. بعضی از افراد متوجه می‌شوند که اگر قبل از فرآیندهای درمانی میان وعده سبکی مصرف کنند، شرایط بهتری خواهند داشت، درحالی که در بعضی افراد این حالت برعکس است و اگر قبل از درمان چیزی بخورند یا بیاشامند، احساس ناراحتی خواهند کرد. در هر صورت توجه داشته باشید که تا یک ساعت بعد از اتمام فرایندهای درمانی از خوردن و آش امیدن پرهیز کنید.
  5. گاهی طب سوزنی، تنفس عمیق، هیبنوتیزم و حتی خواندن یک کتاب نیز می‌تواند به افراد برای کنترل تهوع و استفراغ ناشی از سرطان کمک کند.

    مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: آنمی


با تیم درمانی خود صحبت کنید

لیستی از سوالاتی که احساس می‌کنید لازم است در این زمینه از بپرسید، فراهم کنید و کسی که شما را معاینه می‌کنید بخواهید به آن‌ها پاسخ دهد . توصیه می‌شود سوالات زیر را نیز در لیست خود جای دهید.

  • در صورت بروز چه علائمی لازم است به شما اطلاع دهم؟
  • چه دارویی می‌تواند به من کمک کند؟ چه زمانی باید این دارو را مصرف کنم؟
  • چه مقدار مایعات در روز بنوشم؟
  • بعد از استفراغ بهتر است چه کاری انجام دهم؟
  • مصرف چه غذاهایی به معده من کمک می‎کند؟ از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنم؟
  • آیا نیازی به مراجعه به متخصص گوارش برای برطرف کردن تهوع و استفراغ ناشی از سرطان دارم؟
فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید