انتشار این مقاله


آنتی‌بادی‌ مهندسی‌شده جدید می‌تواند ۹۹ درصد از ویروس‌های HIV را نابود کند

محققان موفق به ساخت نوعی آنتی‌بادی‌ سه‌گانه‌ برای درمان بیماری ایدز شدند.

طی مطالعه‌ای جدید نوعی آنتی‌بادی تولید شده که قادر است ۹۹ درصد از انواع ویروس HIV را از بین ببرد. این پروتئین از سه قسمت خنثی‌کننده تشکیل شده و موثرتر از هرگونه آنتی‌بادی طبیعی می‌باشد که تا کنون شناسایی شده است.

این پژوهش توسط موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) و با همکاری شرکت داروسازی Sanofi انجام گرفته است. انجمن بین‌المللی ایدز طراحی این آنتی‌بادی را «پیشرفتی هیجان‌انگیز» نامیده است.

به دلیل وجود تغییرها و جهش‌های فراوان در ویروس ایدز، بدن انسان قادر به مبارزه با آن نیست. حتی یک بیمار می‌تواند در آن واحد به انواع متعددی از ویروس ایدز آلوده شود.


مقاله مرتبط: آن‌چه لازم است از ایدز بدانید


با این وجود اقلیت کمی از بیماران ایدزی موفق به مبارزه با این ویروس از طریق ساخت آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها قادرند تعداد زیادی از انواع ویروس HIV را همزمان از بین ببرند بنابراین محققان در این مطالعه تلاش کردند این سیستم دفاعی طبیعی را تحت‌ کنترل درآورند.

به منظور دستیابی به این هدف، محققان سه آنتی‌بادی خاص را جهت ساخت یک آنتی‌بادی سه‌گانه ترکیب کردند. مشاهده شد که این آنتی‌بادی سه‌گانه می‌تواند ۹۹ درصد از انواع ویروس HIV را از بین ببرد، درحالیکه موثرترین آنتی‌بادی طبیعی شناخته شده ،تنها ۹۰ درصد ویروس‌های HIV را نابود می‌کند. حتی استفاده از غلظت پایین آنتی‌بادی نیز موفقیت‌آمیز بود. علاوه بر آن محققان طی آزمایشی به ۲۴ میمون آنتی‌بادی و سپس ویروس تزریق کردند اما هیچ آلودگی ناشی از ویروس در میمون‌ها مشاهده نشد.

گری نبل (Gary Nabel) از شرکت Sanofi در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت:

آنتی‌بادی‌های سه‌گانه بسیار قدرتمند بوده و توانمندتر از هر آنتی‌بادی طبیعی هستند که تا کنون شناخته شده است.

پیشرفت ادامه دارد!

قدم بعدی امتحان این آنتی‌بادی‌ها در آزمایش‌های کلینیکی خواهد بود که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ صورت گیرد.

در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در مبارزه با ایدز مشاهده کرده‌ایم. ازجمله روش‌های درمانی مختلفی که اکنون در کمپین‌های آموزشی موفق آفریقا مورد استفاده هستند.

حقیقتا هیچ روشی نبوده است که برای درمان موثرتر ایدز امتحان نشده باشد. دانشمندان آفریقای شمالی درحال بررسی کودک نه ساله‌ای هستند که به نظر می‌رسد با استفاده از درمان ضدویروسی (antiretroviral therapy) بیماری ایدز را شکست داده است.


مقاله مرتبط: یک دهم کودکان احتمالاً یک مکانیسم دفاعی طبیعی در برابر ایدز دارند


در مطالعه‌ای دیگر محققان مشاهده کردند که چگونه گاوها با تولید آنتی‌بادی‌‌های‌ خنثی‌کننده قادر به از بین بردن ویروس هستند.

خوشبختانه روش‌های درمانی با سرعت درحال پیشرفت هستند. در سال ۲۰۱۵، ۳۶/۷ میلیون نفر در کل جهان مبتلا به ایدز بودند بنابراین برای درمان کامل ایدز هنوز راه زیادی پیش‌رو است. با این وجود این پروژه تحقیقی و پروژه‌های دیگر مانند آن قدم بزرگی در مبارزه بر علیه این ویروس خواهند بود.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (3)
    1. ساخت واکسن ایدز همیشه با چالش روبه‌رو بوده؛ چون ویروس HIV تنوع ژنتیکی فراوانی داره و ساخت آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ی با اثر گسترده (broadly neutralizing antibodies) هم کار دشواری عه. در این کار آنتی‌بادی‌هایی که در واقع ترکیبی از سه آنتی‌بادی بخصوص هستند ساخته شده. این مولکول واحد با سه جزء تعیین‌کننده روی پوشش ویروس برهمکنش دارد:
      محل اتصال CD4
      ناحیه‌ی خارجی نزدیک به غشا (MPER)
      موقعیت گلیکان V1V2

      آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ی با اثر گسترده (bNAbs) به آنتی‌ژن‌های متعدد انواع ویروس‌های HIV-1 متصل می‌شوند. اکتشاف این نوع آنتی‌بادی‌ها فرصت تحقیقی و درمانی بسیار خوبی نه تنها برای درمان عفونت ناشی از HIV، بلکه ویروس‌های دیگری که نرخ جهش بالایی دارند (مثل آنفولانزا) فراهم کرده است.

      اکتشاف این آنتی‌بادی‌ها مربوط به بعد از ۲۰۱۰ است و کتاب‌های شما بیش از چند دهه پیش نوشته شده! در ضمن این مطالعه در یکی از دو ژورنال رهبر علم در دنیا به چاپ رسیده (http://science.sciencemag.org/content/358/6359/85)

دیدگاهتان را بنویسید