انتشار این مقاله


اولین سیستم اندازه‌گیری قند خون بدون نیاز به نمونه‌ی خونی تأیید شد

این، اولین سیستم پایش پیوسته‌ی گلوکز خون است که می‌تواند بدون نمونه‌ی خونی از سر انگشت استفاده شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سیستم پایش گلوکز جدیدی را تأیید کرد. این، اولین سیستم پایش پیوسته‌ی گلوکز است که می‌تواند توسط بیماران بالغ بدون کالیبراسیونِ با استفاده از نمونه‌ی خونی از انگشت و برای اتخاذ تصمیمات درمانی بیماران دیابتی استفاده شود.

این سیستم با استفاده از سنسوری کوچک زیر سطح پوست که به طور پیوسته سطوح گلوکز را اندازه‌گیری و پایش می‌کند، نیاز به بریدن انگشت را کاهش می‌دهد. استفاده‌کنندگان می‌توانند با گیرنده‌ای مخصوص در گوشی که بالای سنسور قرار می‌گیرد، سطح گلوکز را سنجیده و بفهمند که سطوح آن بالا (هیپرگلیسمی) یا پائین (هیپوگلیسمی) است. همچنین چگونگی تغییرات قند خون نیز قابل ردیابی می‌باشد. این دستگاه برای بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال طراحی شده است. پس از دوره‌ی استارت آپ ۱۲ ساعته، سنسور برای ۱۰ روز پوشیده خواهد شد.


مقاله‌ی مرتبط: راهی بهتر برای اندازه گیری فشار خون!


دستگاه جدید پایش قند خون بدون نیاز به نمونه‌ی خونی
دستگاه جدید پایش قند خون بدون نیاز به نمونه‌ی خونی

FDA همیشه به تکنولوژی‌های جدیدی که می‌توانند برای مراقبت از بیماران مزمن مثل دیابتی‌ها کار را راحت‌تر کنند، توجه نشان داده است. این سیستم کار اضافی نمونه‌ی سر انگشت را که برای برخی دردناک هم می‌باشد حذف می‌کند. در عین حال اطلاعات کافی را به سادگی چرخاندن گوشی در اختیار بیمار قرار خواهد داد.

بیماران دیابتی بایستی به طور منظم قند خون‌شان را تحت نظر داشته باشند. این کار نیازمند نمونه گرفتن از سر انگشت برای چندین بار در روز و تست آن با دستگاه مخصوص گلوکزسنج است. معمولاً بیماران از نتایج این تست برای انتخاب گزینه‌های درمانی خود استفاده می‌کنند. با سیستم جدید نیازی به این کار نخواهد بود.

مطابق با آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بیش از ۲۹ میلیون نفر، فقط در ایالات متحده دیابت دارند. بیماران دیابتی یا انسولین کافی نمی‌سازند (دیابت نوع ۱) و یا نمی‌توانند به طور مناسب از آن استفاده کنند (دیابت نوع ۲). در این حالت قند در بدن تجمع می‌یابد. سطوح بالای قند خون می‌تواند به بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، نابینایی، نارسایی کلیوی و قطع انگشتان یا پاها بیانجامد.

FDA اطلاعات حاصله از یک مطالعه‌ی بالینی روی افرادی ۱۸ ساله و مسن‌تر را با دیابت ارزیابی کرده و عملکرد دستگاه را با مقایسه‌ی خوانش‌های معمول توسط نمونه‌های سر انگشت مورد سنجش قرار داد.

خطرات مرتبط با استفاده از این سیستم شامل هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی در مواردی است که اطلاعات دستگاه غیردقیق بوده و برای اتخاذ تصمیمات درمانی استفاده شود. تحریک‌پذیری‌های خفیف پوستی در محل تزریق انسولین یکی از آن‌هاست. همچنین بدون قصد بیمار نمی‌تواند هشدار دهد؛ مثلاً هنگام خواب.


این سیستم پایش قند خون با نام The FreeStyle Libre Flash Glucose Monitoring System توسط شرکت Abbott Diabetes Care Inc طراحی و ساخته شده است.


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده است که با کسب اطمینان از بی‌خطری، کارآمدی و امنیت داروهای انسانی و دامی، واکسن‌ها و دیگر محصولات زیستی برای استفاده‌های انسانی و تجهیزات پزشکی از سلامت عمومی جهانی محافظت به عمل می‌آورد. همچنین این آژانس مسئول بی‌خطری و امنیت غذایی ملی آمریکاست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام دوستانی که تو ایران دنبال دستگاه یا سنسورهای فری استایل لیبر هستن میتونن با ایدی تلگرامی
    dibitchannel@
    ویا شماره موبایل ۰۹۱۹۷۴۲۳۹۳۱ تماس بگیرن

    پایش مدام قند خون
    بدون سوراخ کردن وخونریزی
    پایش قند خون فرزندتان حتی هنگام خواب

دیدگاهتان را بنویسید