انتشار این مقاله


توليد سلول‌های اساسى پانكراس گامی در جهت درمان ديابت

با فعال‌سازی ژن‌های خاص می‌توان از سلول‌های بنیادی به سلول‌های تولید‌کننده‌ی انسولین رسید.

در انسان سالم سلول‌های β پانکراس هورمون انسولین ترشح می‌کنند، اما در بیمار دیابتی این واکنش به سختی انجام می‌شود چون سیستم ایمنی به سلول‌های β حمله کرده و آن‌ها را از بین برده است. نقش انسولین کاهش و تنظیم سطح قند خون است، در بیماران دیابتی کارکرد مذکور وجود ندارد بنابراین لازم است انسولین تزریقی دریافت کنند تا قند خون‌‌شان تنظیم شود.

محققان در تلاشند به صورت مصنوعی سلول‌های β تولید کنند و این سلول‌ها را به افراد دیابتی پیوند بزنند. مطالعه‌ی جدیدی در دانشگاه Copenhagen صورت گرفت که نتایج آن در مجله‌ی Stem Cell Reports انتشار یافت. این مطالعه اطلاعات بیش‌تری در خصوص تولید سلول‌های بتا از سلول‌های جنینی فراهم کرد.


مقاله مرتبط: پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان دیابت


در حال حاضر می‌توان از سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی شبیه سلول‌های β تولید کرد. اگرچه سلول‌های تولید شده در مطالعه‌ی حاضر تا‌حد زیادی به سلول‌های α شباهت داشتند. Anne Grapin-Botton پرفسور بنیاد Novo Nordisk معتقد است سلول‌های بنیادی می‌توانند در مسیر‌های مختلف توسعه یابند و در نهایت سلول‌های β مشابه تولید کنند.

محققان کار خود را بر روی سلول‌های بنیادی pluripotent انسان متمرکز کردند، این سلول‌ها قادرند به انواع مختلف سلول تبدیل شوند. آن‌ها مسیر تکامل ۶۰۰ سلول مختلف را با استفاده از روش‌های شناخته شده ارزیابی کردند و هم‌چنین سلول‌ها را از نظر ساختار مولکولی و میزان شباهت با سلول‌های β بررسی کردند. در این مطالعه مکانیزم‌های مولکولی سلول‌ها ارزیابی شد. در این راستا، محققان به دانش جدیدی در مورد توسعه‌ی سلول‌ها و ژن‌های موثر دست یافتند که در این مطالعه جهت تولید سلول‌های β، ژن‌های NXK6.1 و MNX1 فعال شدند و سلول‌ها را بر‌خلاف مطالعات قبلی به صورت جداگانه بررسی کردند و امیدوار بودند سلول‌ها در مسیر درست توسعه پیدا کنند. این کار به درک مسیر تکامل سلول‌ها و چگونگی توسعه و تمایز انسان در رحم کمک کرد.


مقاله مرتبط: کشف سلول جدید تولید کننده‌ی انسولین


عملکرد سلول‌های α عکس سلول‌های β است. در هنگام افت قند خون، این سلول‌ها هورمون پپتیدی گلوکاگون را آزاد می‌کنند و سطح قند خون را بالا می‌برند. اگر سلول‌های تولید شده عملکردی شبیه سلول‌های α داشته باشند، برای درمان دیابت مناسب نیستند. آغاز روند تولید سلول‌های  α و β آسان است اما تکمیل این روند بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب تحقیقاتی نیاز است که در مورد مرحله‌ی آخر تکامل سلول‌های بتا، به نتایج دقیق‌تری برسد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید