انتشار این مقاله


عوارض سرطان: انسداد لنفاوی

Lymphedema ( لنف‌ادم ) شرایطی است که در آن مایع لنفاوی به درستی تخلیه نشود. ممکن است در بافت‌ها رخ دهد و موجب تورم شود.

Lymphedema (لنف‌ادم) شرایطی است که در آن مایع لنفاوی به درستی تخلیه نشود. ممکن است در بافت‌ها رخ داده و موجب تورم شود. این اختلال ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که بخشی از سیستم لنفاوی آسیب‌دیده یا مسدود شده باشد، مانند جراحی برای حذف گره‌های لنفاوی یا پرتودرمانی. سرطان‌هایی که عروق لنفاوی را مسدود می‌کنند همچنین می‌توانند باعث ایجاد لنف‌ادم شوند.
لنف‌ادم یا انسداد لنفاوی معمولا روی یک دست یا پا تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند بر سایر قسمت‎های بدن مانند سر و گردن نیز تاثیر بگذارد. شما ممکن است علائم لنف‌ادم را در بخشی از بدن خود مشاهده کنید که در آن قسمت جراحی انجام داده‌اید یا پرتودرمانی دریافت کرده‌اید. تورم معمولا به آرامی در طول زمان، رشد می‌کند و ممکن است در طول درمان پیشرفت کند یا ممکن است سال‌ها پس از درمان شروع شود.


مقاله مرتبط : نقش انکوژن‌ها در القای سرطان

در ابتدا، لنف‌ادم در یک دست یا پا ممکن است علائمی ایجاد کند مانند:
*تورم واحساس سنگینی یا دردناک در بازوها یا پاها که ممکن است به انگشتان دست و پا برسد
*هنگامی که شما در منطقه متورم فشار می‌آورید، فرورفته می‌شود
*تورمی که هنگام لمس نرم است و معمولا در ابتدا دردناک نیست
لنف‌ادمی که کنترل نشود ممکن است این موارد را باعث شود:
* تورم، ضعف، و دشواری حرکت دست یا پای شما
* خارش، پوست قرمز و گرم و گاهی اوقات جوش
* زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند و خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهند که ممکن است باعث درد، قرمزی و تورم شوند
*  ضخیم شدن یا سخت شدن پوست
*  احساس سفتی در پوست؛ پس از فشار دادن روی ناحیه متورم، فرورفته نمی‌ماند
* ریزش مو
لنف‌ادم در سر یا گردن ممکن است باعث این موارد شود:
* تورم و یک احساس سفتی ناراحت کننده روی صورت، گردن، یا زیر چانه خود
* دشواری حرکت سر و گردن
به محض این که متوجه علائم شدید، به تیم مراقبت‌های بهداشتی خود اطلاع دهید. درمان اولیه ممکن است مانع یا باعث کاهش شدت مشکلات ناشی از لنفدوم شود.

راه‌هایی برای مدریت لنف‌ادم

مراحلی که ممکن است برای جلوگیری از لنف‌ادم یا جلوگیری از بدتر شدن آن توصیه شود:

* از پوست خود محافظت کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست از لوسیون استفاده کنید. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هنگام کار به منظور جلوگیری از خراش، برش و یا سوختگی، دستکش پلاستیکی با پوشش پنبه‌ای بپوشید. پاهای خود را پاک و خشک نگه دارید. ناخن‌های خود را تمیز و کوتاه نگه دارید تا از ناخن‌های رشدکننده به داخل گوشت و عفونت جلوگیری کنید. از کفش‌های تنگ و جواهرات تنگ اجتناب کنید.
* ورزش کنید. برای تداوم حرکت مایعات بدن، به ویژه در مناطقی که لنف‌ادم رشد کرده است، کار کنید. با تمرینات ملایم شروع کنید که به شما کمک می‌کند عضلات خود را حرکت داده و منقبض کنید. از پزشک یا پرستار خود بپرسید چه تمرینی برای شما مناسب است.
* زهکشی لنفاوی دستی. به یک متخصص آموزش‌دیده (یک متخصص لنف‌ادم) برای دریافت نوعی ماساژدرمانی به نام manual lymph drainage (زهکشی لنفاوی دستی) مراجعه کنید. ماساژ درمانی قبل از اینکه علائم پیشرفت کند، بهتر عمل می‌کند تا لنف‌ادم را کاهش دهد.


مقاله مرتبط: لنفوم غیرهوچکین در کودکان


راه‌های درمان لنف‌ادم

پزشک یا پرستار شما ممکن است این مراحل و مراحل دیگر را برای درمان لنف‌ادم توصیه کند:

* پوشیدن لباس فشرده‌کننده یا باند. لباس‌های ویژه‌ای مانند آستین، جوراب ساق‌بلند، سینه‌بند، شلوار فشرده‌‌کننده، دستکش، باند، و پوشش فشرده‌کننده صورت یا گردن را بپوشید. بعضی از لباس‌ها باید در طول روز پوشیده شوند، در حالی که برخی دیگر در شب پوشیده می‌شوند.
* شیوه‌های دیگر. تیم مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است به استفاده از دستگاه‌های فشرده‌سازی (پمپ‌های ویژه‌ای که فشار را بصورت دوره‌ای اعمال می‌کنند) یا لیزر‌درمانی یا سایر روش‌های درمانی توصیه کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید