انتشار این مقاله


دلیل علمی برای خرید ویلای ساحلی!

اگر به دنبال بهانه‌ای هستید که بتوانید با آن خود و دیگران را قانع کنید که نیاز دارید ویلای ساحلی بخرید؛ این مقاله برای شماست.

اگر شما به دنبال دلیلی برای توجیه این که چرا نیاز به خانه یا ویلای ساحلی دارید، این مقاله می‌تواند این دلیل را به شما بدهد؛ چرا که نتیجه این مطالعه نشان داده است خانه‌های با منظره سبز (جنگل) و آبی (دریا) می‌‎تواند به درمان بیماری‌های ذهنی کمک کند.

در مطالعه اخیری که در مجله Health & Place منتشر شده است، محققین نیوزلندی دریافتند که شهروندانی که خانه‌هایشان منظره آب (محیط آبی) دارند، میزان مشکلات و اختلالات روانی کمتری دارند، حتی در مقایسه با افرادی که منظره سبز یا درختان دارند. این مطالعه جامعه آماری ۴۴۲ نفری دارد که ۲۶۰ آن‌ها زنان بودند و ۱۸۲ ‌آن‌‌ها مردان بودند.

محققان در این مطالعه از روشی استفاده کردند برای اندازه‌گیری میزان وضوح و شدت رنگ اقیانوس و فضای سبز. روشی که به آن مقیاس عمودی بینایی (VVI) گفته می‌شود و به محققین این اجازه را می‌دهند که بتوانند میزان و شدت رنگ را از دیدگان انسان بررسی کنند و بتواند آن را بر روی نمودار برده و آن را بررسی کنند؛ مواردی مانند فاصله، شدت رنگ و …  در این مقیاس و روش اندازه‌گیری مورد توجه قرار گرفته‌اند. محققین در آخر نتیجه گرفتند که هر چقدر شدت رنگ فضاهای آبی بیشتر باشد به صورت قابل توجهی میزان اختلالات روانی کاهش می‌یابد.


مقاله مرتبط: یافتن راهی برای بهبود یافتن از بیماری‌های روانی


توجه داشته باشید که محیط آبی در شهر مورد مطالعه قرار گرفته مربوط به اقیانوس است ولی می‌توان این نتایج را به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها نیز بسط داد. همچنان مطالعاتی بیشتری باید در این زمینه انجام شوند ولی چیزی که مشخص است ویلای ساحلی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روان افراد داشته باشد، البته حتما لازم نیست که شما خانه ساحلی بخرید و می‌توانید برای بهره‌مندی از این خصوصیت فضای آبی، استخری در خانه‌تان داشته باشید و یا با پدربزرگتان به ماهی گیری بروید. البته همچنان محیط سبز نیز بهتر از هیچی است و شما برای رفتن به فضای سبز لازم نیست به جنگل بروید، حتی یک زمین فوتبال هم می‌تواند به شما آرامش روان بدهد.

در دهه‌های اخیر، محققین به این مسئله بسیار علاقه‌مند شده‌اند که “محیط طبیعی” چگونه می‌تواند بر روی سلامت ما تاثیر بگذارد، هم از لحاظ روانی و هم جسمانی.

یکی دیگر از محدودیت‌های دیگر این مطالعه که نویسندگان به آن بی‌توجهی کردند این است که طرحی برای مدت زمانی که این افراد در این شرایط حضور داشتند در نظر گرفته نشد و این مولفه موثری است که نادیده گرفته شده است. به همین دلیل این سوال پیش می‌آید که اقیانوس به مرور زمان می‌تواند سلامت روان شما را بهبود ببخشد یا این که به محض این که شما به آن‌جا نقل مکان کردید، تاثیرش را می‌گذارد؟

بنا به این مطالعه شما بهانه‌ای بدست آورده‌اید که با آن بتوانید خانه ساحلی بخرید و کسی به شما خرده‌ای نگیرد. البته همان‌طور که پیش‌تر بیان شد فضاهای سبز طبیعی مانند جنگل‌ها می‌تواند تاثیرات مفیدی بر روی سلامت شما داشته باشد.

یکی از استفاده‌هایی که می‌توان برای این مطالعه در نظر گرفت این است که دولتمردان می‌توانند برای ساخت آسایشگاه‌های روانی و تیمارستان‌ها تجدید نظر بکنند و این مکان‌ها را در کنار اقیانوس‌ها بسازند. همین طور خانه‌های سازمانی نیز می‌توانند به کنار اقیانوس‌ها آورده شوند. مسئله‌ای که برای دولت تفاوتی در هزینه نخواهد داشت ولی نتیجه بهتری را در بر خواهد داشت.


مقاله مرتبط: غیرعادی؛ سلامت روانی طولانی‌مدت


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید