انتشار این مقاله


سرطان پستان با عدم توازن باکتری‌ها مرتبط است

مقایسه ترکیب باکتریایی در بافت پستان سالم و سرطانی

محققان کلینیک Cleveland در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، تفاوت‌های موجود میان باکتری‌های بافت پستان زنان سالم و زنان مبتلا به سرطان پستان را کشف کرده‌اند. تیم تحقیقاتی برای اولین بار کشف کرده‌است که بافت پستان سالم، بیش‌تر گونه‌های باکتری Methylobacterium را شامل می‌شود. این یافته می‌تواند دیدگاه جدیدی را در مبارزه با سرطان پستان ارائه دهد.

باکتری‌هایی که در بدن زندگی می‌کنند و به عنوان میکروبیوم شناخته می‌شوند، بسیاری از بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بیش‌تر تحقیقات بر روی میکروبیوم روده یا باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش انجام شده‌ است. محققان مدت زیادی است که به وجود میکروبیوم در بافت پستان و نقش ناشناخته آن در سرطان پستان مشکوک هستند. تیم تحقیقاتی اولین گام خود را در راستای درک ترکیب باکتریایی در سرطان پستان با هدف کشف تفاوت‌های میکروبی متمایز در بافت سینه سالم و سرطانی برداشته‌اند.


مقاله مرتبط: شیردادن به نوزاد باعث کاهش احتمال سرطان پستان می‌شود


Charis Eng, M.D., Ph.D. نویسنده ارشد و استاد مؤسسه‌ی پزشکی ژنومیک کلیولند و همچنین موسس مرکز بهداشت ژنتیک فردی، می‌گوید:

به نظر من، این اولین مطالعه‌ای است که هم بافت پستان و هم قسمت‌های دور‌تر را برای تفاوت‌های باکتریایی در سرطان پستان بررسی می‌کند. امید ما این است که یک بیومارکر یا نشانگر زیستی برای کمک به تشخیص سریع و آسان سرطان پستان بیابیم. ما امیدواریم بتوانیم در رویا‌های جسورانه خود، دقیقا  قبل از شکل گرفتن سرطان پستان از میکروبیولوژی استفاده کنیم و سپس از سرطان با پروبیوتیک‌ها یا آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری کنیم.

در این مطالعه که روز ۵ اکتبر ۲۰۱۷ در Oncotarget به طور آنلاین منتشر شده، بافت ۷۸ بیمار که به علت کارسینوما‌ی تهاجمی یا جراحی گزینشی زیبایی، تحت جراحی پستان قرار گرفتند، مورد بررسی قرار می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها شستشو‌ی دهان و ادرار را برای تعیین ترکیب باکتری این مناطق فاصله‌دار در بدن مورد آزمایش قرار دادند.

علاوه بر یافته‌های Methylobacterium، تیم  تحقیقاتی کشف کرد که نمونه‌های ادرار بیماران سرطانی، سطح بالایی از باکتری‌های گرم مثبت، از جمله استافیلوکوک‌ها و Actinomyces را داراست. مطالعات بیشتری برای تعیین نقش این ارگانیسم‌ها در سرطان پستان مورد نیاز است.

 Stephen Grobymer, M.D مدیر ارشد نویسندگان و رئیس بخش انکولوژی جراحی و مدیر خدمات مرتبط با پستان در کلینیک کلیولند می‌گوید:

 اگر ما بتوانیم باکتری‌های خاص سرطان پروستات را هدف قرار دهیم، احتمالا قادر به محدود ساختن محیط در برابر سرطان و بهبود روش‌های درمانی موجود خواهیم بود. با این‌که مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است، اما این کار، گام نخستین استواری برای درک بهتر نقش قابل توجه عدم توازن باکتریایی در سرطان پستان می‌باشد.


مقاله مرتبط: ارتباط نوع باکتری‌های موجود در دهان با خطر ابتلا به سرطان


این مطالعه مدارکی برای اثبات شواهد اصلی را برای حمایت بیشتر از تحقیقات در زمینه ایجاد و استفاده از ذرات میکروسکوپی بارگیری شده (نانو ذرات) که باکتری‌های سرطان پروستات را هدف قرار می‌دهد، ارائه می‌کند. تامین بودجه از طرف مرکز تحول نانو مواد صورت می‌گیرد و Drs. Grobmyer و Eng با محققان دانشگاه Hebrew همکاری می‌کنند تا درمان‌های جدیدی را با استفاده از فناوری نانو برای ارسال مستقیم آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم به اجتماع باکتری‌ها در سرطان پستان توسعه دهند. سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان (بعد از سرطان پوست) در ایالات متحده است که در آن ۱ نفر از ۸ زن این بیماری را در طول زندگی خود توسعه خواهند‌داد.