انتشار این مقاله


نارسایی کلیه می‌تواند بیماران جوان را منزوی کند

نارسایی کلیه عوارضی بسیار دشوار، از جمله اثر بر اشتغال و روابط را برای جوانان دارد.

جمعه، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷، محققان گزارش دادند: نارسایی کلیوی عوارضی بسیار دشوار، از جمله اثر بر اشتغال و روابط را برای جوانان دارد.

با توجه به بررسی تحقیق بریتانیایی جدید، افراد جوان مبتلا به نارسایی کلیوی نسبت به همسالان خود احتمال داشتن شغل یا روابطی طولانی مدت، کمتری دارند.

دکتر Alexander Hamilton، از دانشگاه Bristol انگلستان می‌گوید:

موضوعی حیاتی است که بدانیم چگونه نارسایی‌ کلیوی بر اهداف اجتماعی تأثیر می‌گذارد زیرا با تعریف این مسئله می‌توانیم راه حلی برای بهبود این کمبود جست‌وجو کنیم.

تیم او‌ ۶۰ مطالعه منتشر شده را بررسی کرد. نزدیک ۱۶ هزار نفر از بیماران نارسایی کلیوی شامل سنین بین ۱۶ تا ۳۰ می‌باشند که نه دیالیز شده بودند و نه پیوند کلیه دریافت کرده بودند.
مطالعات نشان می‌دهد این افراد جوان در مقایسه با همسالان سالم خود کیفیت زندگی بدتری دارند، یشتر بی‌کارند و در خانه والدین‌شان زندگی می‌کنند. آن‌ها کمتر تمایل به ازدواج و یا داشتن رابطه‌ای رمانتیک دارند.
محققان گفتند که این مسائل اجتماعی، اشتغال و شیوه زندگی در میان افراد دیالیزی بیش‌تر و بدتر از افرادی است که پیوند کلیه دریافت کرده‌اند.
تفاوتی بین بیماران نارسایی کلیوی و همسالان سالم آن‌ها از نظر سطح تحصیلات و میزان مصرف سیگار و یا نوشیدنی‌های الکلی وجود ندارد.
این مطالعه ۱۹ اکتبر در Clinical Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است. در اخبار این روزنامه Hamilton می‌گوید:

ما می‌دانیم که بیش‌تر جوانان مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله پایانی پیوند کلیه دارند. اما آن‌ها در معرض خطر بالای شکست پیوند کلیه می‌باشند.

درحالی که توجه زیادی به مراقبت از اطفال و بزرگ‌سالان مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود، وی می‌گوید که ضروری و لازم است که در مورد تأثیرات اجتماعی میان گروه جوانان بیشتر توجه شود. Hamilton تاکید کرد که این موارد واقعا برای بیماران مهم است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید